2019-08-27, 21:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från dagens DN:

" I oktober 2018 skickades nya fynd till NFC, Nationellt forensiska centrum. Föremålen hittades när polisen genomförde en ny undersökning på den plats där kvinnans kropp återfanns."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/man-gripen-for-mord-i-hjarsta/

Måste säga att det gått mig förbi att det var föremål som hittades på brottsplatsen som man hittade i oktober vid krattningarna.

Jag vet inte exakt hur min hjärna har kopplat det hela, men jag har nog uppfattat det som att det krattades väldigt mycket vid den cykel/gångbro som leder till Vivallaskogen.

Kan det ha något med det här fyndet att göra som fått ÅK att kunna gripa/anhålla honom på sannolika skäl nu?

Det har ju varit extremt långa köer på NFC, men så här långa?
Att du uppfattade det som att undersökningarna i oktober inte handlade om fyndplatsen kan förklaras av bilderna i tidningarna på de många krattande poliserna på lite andra ställen, något som kanske var mer av en avledande manöver. Min gissning är att man från början i maj 2018 utgick ifrån att SD hade dödat LW i någon av de bostäder som var avspärrade under en längre tid, och det var där man i första hand hoppades på att hitta teknisk bevisning. Fyndplatsen bakom bullerplanket verkar inte ha undersökts särskilt grundligt den gången, efter bara ett dygn togs avspärrningen bort.

När resultaten från NFC sedan kom gav de inget stöd för att LW skulle ha dött i någon av de undersökta bostäderna. Därav den nya och grundligare undersökningen av fyndplatsen i oktober 2018, som nu även antogs vara brottsplatsen. Åklagaren gick vid den här tiden också ut i media med den här teorin, dvs. att det skulle vara bakom bullerplanket LW hade dött.

Så till dagens nyvaknade intresse för SD:s bostad. Kanske hade man nu fått resultaten från undersökningen av fyndplatsen, och kanske de här nya resultaten inte gav stöd för teorin om fyndplatsen som brottsplats. Återstår då att gå all in en sväng till på SD:s bostad, i hopp om att kunna hitta något man kan ha missat förra sommaren. Bara en teori alltså...
Senast redigerad av Draifos 2019-08-27 kl. 21:50.
Citera
2019-08-27, 21:42
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eller Assange.
Fast det var ett tag sedan.
Tystnaden har blivit bättre på senare år.
Där har du ett exempel till.
Håller med att det blivit bättre, men det finns en del kvar att jobba på.
Citera
2019-08-27, 21:47
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att du uppfattade det som att undersökningarna i oktober inte handlade om fyndplatsen kan förklaras av bilderna i tidningarna på de många krattande poliserna, som kanske var en avledande manöver. Min gissning är att man från början i maj 2018 utgick ifrån att SD hade dödat LW i någon av de bostäder som var avspärrade under en längre tid förra sommaren, och det var där man i första hand hoppades på att hitta teknisk bevisning. Fyndplatsen bakom bullerplanket verkar inte ha undersökts särskilt grundligt den gången, efter bara ett dygn togs avspärrningen bort.

När resultaten från NFC sedan kom gav de inget stöd för att LW skulle ha dött i någon av de undersökta bostäderna. Därav den nya och grundligare undersökningen av fyndplatsen i oktober 2018, som nu även antogs vara brottsplatsen. Åklagaren gick vid den här tiden också ut i media med den här teorin, dvs. att det skulle vara bakom bullerplanket LW hade dött.

Så till dagens nygamla intresse för SD:s bostad. Kanske hade man nu fått resultaten från undersökningen av fyndplatsen, och kanske de här nya resultaten inte gav stöd för teorin om fyndplatsen som brottsplats. Återstår då att gå all in en sväng till på SD:s bostad, i hopp om att kunna hitta något man kan ha missat förra sommaren. Bara en teori alltså...
Ser det som otänkbart att SD först skulle få LW att gå hem från hennes bostad till SD:s hem och där ta henne av daga. Efter det ska han konka liket via Skördevägen och andra gator till fyndplatsen. Det finner jag väldigt osannolikt
Citera
2019-08-27, 21:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Att du uppfattade det som att undersökningarna i oktober inte handlade om fyndplatsen kan förklaras av bilderna i tidningarna på de många krattande poliserna, som kanske var en avledande manöver. Min gissning är att man från början i maj 2018 utgick ifrån att SD hade dödat LW i någon av de bostäder som var avspärrade under en längre tid, och det var där man i första hand hoppades på att hitta teknisk bevisning. Fyndplatsen bakom bullerplanket verkar inte ha undersökts särskilt grundligt den gången, efter bara ett dygn togs avspärrningen bort.
När Springare var chef så verkar en hel del ha missats.
Man kan börja undra om han kände SD.

Citat:

Så till dagens nyvaknade intresse för SD:s bostad. Kanske hade man nu fått resultaten från undersökningen av fyndplatsen, och kanske de här nya resultaten inte gav stöd för teorin om fyndplatsen som brottsplats. Återstår då att gå all in en sväng till på SD:s bostad, i hopp om att kunna hitta något man kan ha missat förra sommaren. Bara en teori alltså...
En annan teori är att man söker digitala spår, extra hårddiskar, gömda USB-minnen, konversationer med medhjälpare.
Någon i tråden var ju inne på att han antagligen skulle åka dit på grund av digitala spår.
Citera
2019-08-27, 21:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Ser det som otänkbart att SD först skulle få LW att gå hem från hennes bostad till SD:s hem och där ta henne av daga. Efter det ska han konka liket via Skördevägen och andra gator till fyndplatsen. Det finner jag väldigt osannolikt
Jag tycker också att det verkar osannolikt.
Mordplatsen är nog bakom planket eller väldigt nära den plats där hon hittades.
Det är nog andra typer av spår de letar efter hemma hos honom.
Citera
2019-08-27, 22:01
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Agree.
Citera
2019-08-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det pratades ju i tråden om att polisen hade med sig någon slags papperspåse därifrån synlig i någon bild i media. Men vi fick väl, pga förundersökningssekretess tack och lov, aldrig klart för oss vad detta var. Örhängen har det tjatats om ideligen men det har aldrig bekräftats om detta varit av verklig signifikans eller bara vilseledande uppgifter, fiskande efter information från utredningen om bevis eller bara trams baserat på LWs Instagram-bilder där örhängen synts flera gånger.

Min spekulation är att ev nya fynd som hjälpt utredningen framåt kan vara en kombination av fysiska fynd man hittade i oktober vid krattningen och möjligen digitala spår kring mordet som MGM själv ställt till med i efterhand med tilltagande hybris över att ha kommit undan så länge. Kanske har man även granskat detta forum och funnit någon form av påverkan från MGM via olika kanaler som ihop med annat lett vidare till att förstärka misstankegraden och därefter förhöra fler personer eller leta andra bevis man kunnat missa tidigare. Efter LWs föräldrars uttalande i media kanske någon som tidigare höll tyst till sist insåg det hemska och avslöjade saker för polisen som ledde dem vidare. Gissar som sagt på en kombination av flera omständigheter till dagens gripande.
Det kan vara nya fynd men MV skrev i våras att man i utredningen egentligen hade allt som behövdes men att man måste lägga ihop pusslet. Så det kan vara det som gjorts. Då får vi hoppas att det inte är väl lagt och inte kan stuvas om till GMs fördel.
Citera
2019-08-27, 22:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Man kan ju inte låta bli att leta heller. Den här gången också...
Tänk om man hittar ett lik till i frysen efter ett halvår, det skulle ju liksom inte spela Örebropolisen i händerna.

Sen om man spanat eller signalspanat på honom lite så kanske man vet att spåren av dessa senare aktiviteter finns att finna i huset. Det borde kunna ge sig av Fup men kanske inte.

Jag skulle kunna tänka mig att SD skulle kunna vara en trofékille, så nånting sparat från brottsplatsen är kanske inte otänkbart.
Citera
2019-08-27, 22:04
Medlem
Citat:
När Springare var chef så verkar en hel del ha missats.
Man kan börja undra om han kände SD.

En annan teori är att man söker digitala spår, extra hårddiskar, gömda USB-minnen, konversationer med medhjälpare.
Någon i tråden var ju inne på att han antagligen skulle åka dit på grund av digitala spår.

Kort ock koncist.

Konversationer med medhjälpare❔
Citera
2019-08-27, 22:05
Medlem
Citat:

Och om inte annat så har ju polis/åkl gått ut med att FP också är BP.
Citera
2019-08-27, 22:08
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man kan ju inte låta bli att leta heller. Den här gången också...
Tänk om man hittar ett lik till i frysen efter ett halvår, det skulle ju liksom inte spela Örebropolisen i händerna.

Sen om man spanat eller signalspanat på honom lite så kanske man vet att spåren av dessa senare aktiviteter finns att finna i huset. Det borde kunna ge sig av Fup men kanske inte.

Jag skulle kunna tänka mig att SD skulle kunna vara en trofékille, så nånting sparat från brottsplatsen är kanske inte otänkbart.

Man får onekligen den känslan kring dessa geocachare. De verkar ju bli invanda i ett tänk där olika "ting" blir viktiga troféer, symboler och prestationer inför andra samt minnen över bedrifter. I tråden har det ju nämnts mycket om s k travel bugs, spårbara smycken och annat och det är väl inte otroligt att MGM inte kunnat motstå denna frestelse ifall han är inkörd i burksamlandet. Skulle inte förvåna om allt detta loggande samt mixtrande med detta till sist spelat in för indicier iaf.
Citera
2019-08-27, 22:13
Medlem
Blir intressant att följa utvecklingen kring detta. Man undrar också varför ny teknisk undersökning av bostaden görs.

Personligen har jag aldrig trott på denne man som gm. Möjligtvis att han hjälpt till att städa undan efter annan gm. Det är min känsla men kan såklart ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in