Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Från dagens DN:
"
I oktober 2018 skickades nya fynd till NFC, Nationellt forensiska centrum. Föremålen hittades när polisen genomförde en ny undersökning på den plats där kvinnans kropp återfanns."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/man-gripen-for-mord-i-hjarsta/
Måste säga att det gått mig förbi att det var föremål som hittades på brottsplatsen som man hittade i oktober vid krattningarna.
Jag vet inte exakt hur min hjärna har kopplat det hela, men jag har nog uppfattat det som att det krattades väldigt mycket vid den cykel/gångbro som leder till Vivallaskogen.
Kan det ha något med det här fyndet att göra som fått ÅK att kunna gripa/anhålla honom på sannolika skäl nu?
Det har ju varit extremt långa köer på NFC, men så här långa?
Att du uppfattade det som att undersökningarna i oktober inte handlade om fyndplatsen kan förklaras av bilderna i tidningarna på de många krattande poliserna på lite andra ställen, något som kanske var mer av en avledande manöver. Min gissning är att man från början i maj 2018 utgick ifrån att SD hade dödat LW i någon av de bostäder som var avspärrade under en längre tid, och det var där man i första hand hoppades på att hitta teknisk bevisning. Fyndplatsen bakom bullerplanket verkar inte ha undersökts särskilt grundligt den gången, efter bara ett dygn togs avspärrningen bort.
När resultaten från NFC sedan kom gav de inget stöd för att LW skulle ha dött i någon av de undersökta bostäderna. Därav den nya och grundligare undersökningen av fyndplatsen i oktober 2018, som nu även antogs vara brottsplatsen. Åklagaren gick vid den här tiden också ut i media med den här teorin, dvs. att det skulle vara bakom bullerplanket LW hade dött.
Så till dagens nyvaknade intresse för SD:s bostad. Kanske hade man nu fått resultaten från undersökningen av fyndplatsen, och kanske de här nya resultaten inte gav stöd för teorin om fyndplatsen som brottsplats. Återstår då att gå
all in en sväng till på SD:s bostad, i hopp om att kunna hitta något man kan ha missat förra sommaren. Bara en teori alltså...