2019-08-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Blev så glad och överraskad att jag fick sätta mig ner! Detta fall har engagerat mig väldigt mycket. Fast jag aldrig känt Lena, eller ens varit i Örebro. Men avsaknaden av ett rättsligt avslut har känts så ovärdigt. Men nu kände det som att solen tittade fram bakom ett mörkt moln ))

Ja vi är många som kämpat i debatten mot troll. Flera av oss hat blivit utsatta för hot, tom dödshot, i våra försök att få fram relevant information.
Som envist vidhållit att åklagare Hising haft rätt man och som stått emot hån från en del postare här inne. Som grävt fram information och aldrig gett upp hoppet! Ni /vi är många: stort tack speciellt till Honan6 för sina fantastiska gräv-inlägg, GilGrissom för outsinlig ork att hålla koll och gräva i geosfären, och till ShHolmes för att aldrig gett upp hoppet för rättvisa för Lena.

Vet inte vilket inlägg jag ska "välja" att hålla med men jag tillhör en av dem som engagerat mig i detta fall sedan dag ett, och i denna tråd utan att ha så mycket att tillföra själv - mer än alla tankar och känslor som många av er också haft. Är imponerad av många som grävt fram information, ringt Tingsrätten, oförtrutet hållit er/samma linje och stått pall alla troll som kommit och gått. Om inte annat, så blir man väldigt konfunderad över vilka drivkrafter en del människor har. Alltså, jag blev så chockad över att gå in här nu, väntade mig det vanliga "svamlet" mellan SM och JM, alla sidotrådar och personliga påhopp -- men utemellan har ju intressanta och relevant information poppat upp och det har man inte velat missa. Jag tackar alltså alla som kämpat, stått pall, försökt hålla linjen, varit observanta i Geocachevärlden/loggar, informerat polisen om det ni vet - jag är också övertygad om att polisen haft nytta av viss spekulation och grävande här i tråden. Helt underbart, jag tror jag tar mig ett glas vin så här mitt på dagen för att fira (ja jag firar kanske lite i förväg men jag tycker ändå det är ett stort och förväntat genombrott!) Heja heja ÅK Hilding och alla andra rättskämpar!
Ska jag nämna någon så gärna Pantzar, Honan, GirlGrissom, SH, Strof - ja det finns fler och jag hoppas ni fattar själv vilka ni är - intressant med tystnaden från vissa .. Kram på er!
Citera
2019-08-27, 14:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Även boende i området vaknade till av den stora polisinsatsen.

– Jag märkte att det var stor rörelse i området vid halv sju-tiden i morse. Man blir lite chockad, säger en granne.
"

https://www.na.se/artikel/insatsstyrkans-gryningsrad-mot-misstankte-mordaren-brot-upp-entredorr-och-garage-ett-jakla-padrag

Kanske vittnen som inte vågat vittna nu kan komma fram?

Och kanske folk i Hjärsta vågar berätta för media?

Kanske det kan bli en presskonferens?
Och intervjuer med boende?

Nu vill vi veta hur det har varit under dessa 15 månader.

Jag hoppas också att eventuella vittnen, tex uppmärksamma men tidigare rädda grannar, nu vågar träda fram.
Citera
2019-08-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Precis då är det. Vi får väl hoppas Åsa vet vad hon gör denna tredje gång. Den som du skrev kompensatoriska krigsinsatsen bådar sannerligen inte gott. Mer en demonstration av den förtvivlan konstaplarna känt.

Det var jag som nämnde att insatsen nog bör ses som ett kompensatoriskt agerande från polisens sida. Sedan har CalleJanne och Reimer förtjänstfullt kapat resonemang och ordval.

Men nu är nog den här praktiska gripandefrågan av sekundär betydelse för själva fallet. Kanske bör intresset mer läggas på vad som ligger till grund för anhållandet.
Citera
2019-08-27, 14:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om han blir fälld (vilket jag inte tvivlar på, men man ska aldrig...ropa...) så har han visat många tecken på en störning, vad jag tror.

Ljuga för sin fru om otrohet är en sak.
Men att skriva dessa glättiga loggar från dag ett, fika, kramar och leenden... Vilja gå på begravning och dyka upp på event. Gå runt till grannar för att ge sin version...
Ändra loggar av någon anledning?
Finns det belägg för att han kontaktat HDs arbetskamrater med sms så att de har behövt larm och om han på något sätt ligger bakom de hot mm som förekommit?
Skriva loggtexter så man förstår att han har besökt L*enas minnesplats (?) och fixat med Juniors cache på hans födelsedag.

Förut kallade jag det lite försiktigt distanslöst.
Jag har starkare ord att använda om det visar sig att han blir fälld.

En rättspsykiatrisk undersökning kommer nog att visa att han är som Billy:
Förvånansvärt oberörd av sin situation och sover gott om nätterna.

Denna gång tar han nog hjälp av sin advokat kanske

Förhoppningsvis kommer det en FUP... och att den kommer att bringa mycket klarhet i det fetade.

Intessant ska också bli att ta del av den tekniska analysen, då det inte är första gången en GM, och ev medhjälpares, Flashbacksaktiviteter kommit i dagen....
Citera
2019-08-27, 14:19
Medlem
Citat:
Jag hoppas också att eventuella vittnen, tex uppmärksamma men tidigare rädda grannar, nu vågar träda fram.

Men vilka tidigare så rädda grannar skall nu våga träda fram då polisen genom sitt husstormande påvisat vilken farlig person mgm är?
(retorisk fråga)
Citera
2019-08-27, 14:25
Medlem
Philomenas avatar
Någon som kan berätta vad som tidningarna rapporterar? Försöker läsa men allt i NA verkar stå bakom betalvägg. Framkommer det något mer om gripandet och hur det gått till?
Citera
2019-08-27, 14:27
Medlem
Citat:

Ja, detta tillslag och förhoppningsvis häktning fram till åtal kan vara förlösande på många sätt. Måste varit en lång tid av ovisshet med en glad och skämtsam granne som till synes är helt oberörd. Osäkerhet hur dom skall förhålla sig till vederbörande.
Citera
2019-08-27, 14:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dessutom djävligt barnsligt men vad begär man, polisen behöver putsa upp sitt skamfilade rykte som "mesar", då passar det ju bra att ta i med allt man har i våldskapital gentemot en medelklassnisse utan ett grovt kriminellt förflutet, MGM kan ju knappast sorteras in under yrkeskriminell gängmedlem.

Å andra sidan kan man ju se det som att åkl givit SD all tid i världen att känna ånger, erkänna sin handling och ta sitt straff och få lite rabatt i slutändan för insikten att ha felat och förlorat fattningen (om det nu kan sägas vara vad som skett...).

Dessutom är det väl bra om ibland inte bara de lägst ner på samhällsstegen möts av lite av rättssamhällets våldskapital. Det kan ju se snett ut. Själva brottet är ju inte mindre för att offret (och GM) har det ganska gott ställt, snarare är det värre. Föraktet för svagare och utnyttjandet av rimligt godtroende och trygga är ju också gemensamt med många andra hemska brott och gärningar som sker i samtiden, så signalen måste ju skickas. Det är ju inte en tanklös yngling med knepig bakgrund eller en stackars ensam och psykiatriskt plågad ensling som handlat i vanmakt och förtvivlan heller. Eller någon som förlorat fattningen pga ansträngd livssituation och ekonomi på riktigt. Det är ju såvitt man kan bedöma kalkylerat mord och övervåld och förnedring av offret, en medborgare som skulle fira sin sons födelsedag.

Därtill så har väl insatsstyrkan rimligen bedömt även vad som var det bästa sättet att närma sig huset på givet förutsättningarna, med beaktande av alternativen. Och ev. spanat på huset extra i förväg och kort före för att bedöma vem som var där, om han var vaken, och om några förändringar skett och vilka bilar som stod på gatan framför etc.
Det är ju så de gör sitt jobb. Man får låta dem göra det. I vissa fall i alla fall.
Citera
2019-08-27, 14:28
Medlem
Hur kommer det sig att ingen ännu skrivit en sammanfattning om detta?! Orka plöja 1000 sidor med teorier...

Om det finns en sammanfattning borde den kanske länkas på första sidan.
Citera
2019-08-27, 14:30
Medlem
Kanske orkade HD inte längre med pressen och tog kontakt med polisen i går kväll.
Sa till dom att ni måste plocka in honom innan han ringer till barnen på morgonen (kanske SD har för vana att se till att dom kommer upp) och i så fall skulle ta sig dit om ingen svarade.
Citera
2019-08-27, 14:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Absolut, insatserna då var för svaga och LW velade ju tyvärr vilket bakband polis och rättsväsende.

Men det spektakulära gripandet idag var endast en show för den frustrerade allmänheten i Örebro med omnejd, MGM kunde hur lätt som helst plockats in nu under dagen utan den här uppståndelsen men det hade ju inte varit lika spektakulärt, nästan lite tråkigt, en antiklimax för de som jobbat med fallet.
Instämmer.
Det omotiverade insatsen kommer gå till historien som en löjeväckande show för Örebropolisen. Det var viktigare att visa på styrka än att anhålla honom.

Om man så vill en runa över hur dom skämts över deras tafatthet i utredningen. Dom hade kunnat tagit honom närsomhelst helt odramatiskt eftersom han rörde sig fritt på stan.
Citera
2019-08-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Varför skulle han göra det nu helt plötsligt?

Läget är annorlunda nu och ett åtal m. rättegång står för dörren. Tror inte han vill framträda offentligt inför publik eller vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in