2019-08-25, 19:33
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
När en gasspis används blir inte resan CO2-fri

Ingen resa blir CO2-fri. Såvida du inte håller andan.
2019-08-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Gör dig inte dummare än du är.
Jag skrev att Greta inte har någon intellektuell funktionsnedsättning.
Jag har aldrig påstått att Greta att skulle vara något geni, ie ha någon extraordinär intellektuell begåvning.
Det tror jag inte att hon har. Däremot har jag skrivit att Greta förefaller vara mer än normalintelligent. Det är mitt intryck, inget annat.
Och du tycker inte att det landar i motsägelsefulla verklighetsbeskrivningar? Å ena sidan är hon är mer än normalintelligent, och å andra sidan utnyttjad enligt allt fler tidningsartiklar. Underförstått att intelligentare maktmänniskor utnyttjar henne genom ett handikapp som hon tydligen inte har.
Senast redigerad av WbZV 2019-08-25 kl. 19:39.
2019-08-25, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Javisst. Det är kännetecknande. Jag hoppas att dina barn har glädje av sina specialbegåvningar.
Greta verkar vara språkbegåvad.
Jag kanske kan träna dem till att urskilja koldioxider med blotta ögat? De får börja med att träna på koldioxid i fast form, den kan även jag se.
2019-08-25, 19:39
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Utom gasspisen ombord då. Och besättningarnas flygresor. Och tillverkningen av båten. Ja, och den Holländska kustbevakningsbåten som av en slump kryssade på samma kurs. Men det enda som räknas är ju ifall Greta™ befinner sig på ett transportmedel som släpper ut koldioxid under själva resan.

Du har rätt i att det finns CO2-utsläpp kopplat även till denna seglarresa, men nu lever vi i en värld där symbolik och symboliska bilder har en mycket stor vikt. Och då gäller följande enkla logik:

- Greta seglar. Noll CO2-utsläpp från farkosten. Bra!

- Greta flyger. Massiva CO2-utsläpp från farkosten. Dåligt!

Att åka lastbåt hamnar väl någonstans mittemellan. Rent symboliskt.

Det kan hända att segelbåten haft en eller flera följebåtar. Men om inte media uppmärksammar detta eller klara bevis om det sprids på internet - då existerar det ingen följebåt (i folks medvetanden).

Om ett halvår tänker alla bara på att Greta seglade över Atlanten i en segelbåt för klimatets skull. Enkel symbolik. Lättfattligt. Och tidlöst.
2019-08-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det kan hända att segelbåten haft en eller flera följebåtar. Men om inte media uppmärksammar detta eller klara bevis om det sprids på internet - då existerar det ingen följebåt (i folks medvetanden).
Det är nog den springande punkten. Om följebåten/båtarna exponeras i alternativmedia så kommer skiten att träffa fläkten. Ordentligt. (Al Gore förbannar den dagen då han uppfann Internet.)
2019-08-25, 19:52
Medlem
Citat:
Du har rätt i att det finns CO2-utsläpp kopplat även till denna seglarresa, men nu lever vi i en värld där symbolik och symboliska bilder har en mycket stor vikt. Och då gäller följande enkla logik:

- Greta seglar. Noll CO2-utsläpp från farkosten. Bra!

- Greta flyger. Massiva CO2-utsläpp från farkosten. Dåligt!

Att åka lastbåt hamnar väl någonstans mittemellan. Rent symboliskt.

Om ett halvår tänker alla bara på att Greta seglade över Atlanten i en segelbåt för klimatets skull. Enkel symbolik. Lättfattligt. Och tidlöst.
Att seglingen skulle vara utsläppsfri stämmer inte av samma skäl som elbilar inte är utsläppsfri. Varje atlantsegling sliter på skrov, rigg och segel och förkortar därmed deras livslängd. För att beräkna utsläppen måste man utgå från tillverkningskostnaden för respektive komponenter och dela med antal seglatser. Det man kan vara säker på är att en så här båt inte är gratis att tillverka, varken i pengar eller i klimatpåverkan.
2019-08-25, 20:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att seglingen skulle vara utsläppsfri stämmer inte...

Det var ju det jag skrev i min första mening i det inlägg som du svarade på:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
"Utom gasspisen ombord då. Och besättningarnas flygresor. Och tillverkningen av båten. Ja, och den Holländska kustbevakningsbåten som av en slump kryssade på samma kurs. Men det enda som räknas är ju ifall Greta™ befinner sig på ett transportmedel som släpper ut koldioxid under själva resan."

Du har rätt i att det finns CO2-utsläpp kopplat även till denna seglarresa, men nu lever vi i en värld där symbolik och symboliska bilder har en mycket stor vikt.

I verkligheten finns det naturligtvis CO2-utsläpp kopplat till denna segeltur. Men rent symboliskt så kommer den att ses som en helt CO2-fri båttur.

Och det är det som räknas i dessa sammanhang.
2019-08-25, 20:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att seglingen skulle vara utsläppsfri stämmer inte av samma skäl som elbilar inte är utsläppsfri. Varje atlantsegling sliter på skrov, rigg och segel och förkortar därmed deras livslängd. För att beräkna utsläppen måste man utgå från tillverkningskostnaden för respektive komponenter och dela med antal seglatser. Det man kan vara säker på är att en så här båt inte är gratis att tillverka, varken i pengar eller i klimatpåverkan.

Nä, men det är ju inte andra färdmedel som man kan korsa världshaven med heller...
2019-08-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, men det är ju inte andra färdmedel som man kan korsa världshaven med heller...
Nej. Men det hade nog varit mindre koldioxidutsläpp om Greta™ och pappa hade flugit över Atlanten som enda passagerare på en Gulf Stream.
2019-08-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Självklart inte. Men alla färdmedel genererar inte samma utsläpp och skall man göra en ärlig jämförelse så måste man även räkna in tillverkningskostnaden. Jämför elbilar som framställs som utsläppsfria av entusiasterna, men som kostar lika mycket per körd mil som en dieselbil om man räknar in batteritillverkningen. Miljödebatten behöver rikta in sig på vilka åtgärder som är effektiva istället för att fokusera på symbolfrågor som den gör nu.
2019-08-25, 20:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Varför kan hon inte delta på alla dessa möten via länk?

Greta har faktiskt kommenterat detta själv. Så här har hon sagt tidigare:

Citat:
Istället för att medverka på klimattoppmötet på videolänk valde Greta Thunberg att segla över Atlanten för att kunna närvara i egen hög person, säger hon.

– Jag har tidigare gjort möten på videolänk, men det är inte riktigt samma sak, tyvärr. Jag har blivit inbjuden att tala på plats, och jag tror att det är bättre att jag, och andra unga människor, är på plats under mötet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQzAj4/thunberg-tar-klimatkampen-over-atlanten
Citat:
Efter besök i Kanada och Mexiko planerar hon att ta sig söderut med tåg och buss till Chile för att delta vid FN:s årliga klimatkonferens, COP25, i december – och därefter besöka andra platser i Sydamerika.

– Jag kommer att träffa så många människor jag bara kan och hoppas bli inbjuden till delar av världen som jag ännu inte besökt, sade Thunberg om sin resa i en intervju med TT tidigare i augusti.

https://www.sydsvenskan.se/2019-08-13/thunberg-seglar-mot-nya-aventyr-i-extrembat
2019-08-25, 20:45
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Jösses amalia hennes huvud blir bara större och större Så det räcker inte med en Videolänk ??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in