Citat:
Ursprungligen postat av
crawly
Eller hur? Men det lär inte ske i första taget.
Jag undrar om inte USA har ett överlägset system jämfört med vårt? Vi är ju idag gisslan hos en rörelse som spelar systemet så att rösterna blir helt meningslösa genom att samarbeta i alla möjliga (och omöjliga) konstellationer. Personen Bali skulle definitivt kunna utmana om det var upp till medborgarna, men det som sker inne i partiet har vi inte ett skit att säga till om.
Jag tycker inte ens att vi har någon verklig demokrati, 60% röstade på partier som innan valet lovade att sparka Löfven men han sitter ändå kvar eftersom partierna inte höll sina löften.
Riksdagsledamöterna är heller inte självständiga i praktiken eftersom partipiskan är hård så Bali och andra kan i bästa fall driva opinion men i slutändan måste de rösta som sina partier.
Tänk om vi istället införde följande 3 alternativ:
1. Som idag, dvs du ger din röst till en partiledare så att denne kan rösta i ditt ställe.
2. Som idag, dvs du ger din röst till en valfri riksdagsledamot så att denne kan rösta i ditt ställe.Jag skulle då mycket väl kunna ge min röst till Bali då jag har förtroende för honom.
3. Men ett tredje alternativ är att du röstar (elektroniskt med bankid) och alltså inte ger iväg din röst till någon.
Du orkar eller vill säkert inte rösta i varje fråga så alternativ 1 eller 2 skulle vara bra standardval men i vissa frågor väljer man alternativ 3.