2019-08-22, 19:21
Avslutad
Hallå eller?! Vad är det för fel på er reggade 02/03? Jag satt här då va och kollade på Kopps. Ni vet, den svenska succefilmen från år 2003 som var en spirituell uppföljare till Jalla! Jalla! från 2000. Samma regissör = Josef Fares. Och samma huvudrollsskådisar i Fares Fares och Torkel Petersson. Så jag pausade filmen för att dricka lite från min latte och gå in på sidan flashback och läsa de tiotals eller hundratals kommentarer från begeistrade användare år 2003 och framåt som lovordar denna svenska komedi.

Men ingen har ju startat tråden! Varför inte?!

Så då får väl jag agera cicero och starta tråden. 100 svar inom 24 timmar skulle vara en bra start.

Vill ni ha en frågeställning på det? Visst är Kopps en väldigt lyckad svensk komedi?
Vad har ni att säga om Kopps?
Citera
2019-08-22, 19:50
Medlem
Man får några träffar men ingen som handlar om filmen i stort.

Några minnesvärda scener finns ju, de flesta med Benny, den här t ex: https://www.youtube.com/watch?v=MuCH5x98rxg den i skogen är också hilarious.
Citera
2019-08-22, 19:51
Medlem
Cloecuds avatar
Den har sina poänger helt klart, speciellt när Benny går in i sin fantasivärld där han är en amerikansk supersnut a´la Hollywood!
Citera
2019-08-22, 20:01
Medlem
Kefalonias avatar
Underbar film, skrattade så jag grät. Har sett den flera gånger.
Citera
2019-08-22, 20:06
Medlem
dwgs avatar
Förr i tiden så skapades inte trådar hej vilt.

Inga trådar som" Britt 75 gick över övergångsstället utan att vänta på rött"

Nu känns det som att folk sitter och uppdatera nyhetssidor för att hitta nån trådstart
Citera
2019-08-22, 20:10
Avslutad
Enligt svensk filmdatabas så ser rollistan ut som följande:
Fares Fares Jacob, polis
Torkel Petersson Benny, polis
Göran Ragnerstam Lasse, polis
Sissela Kyle Agneta, polis
Eva Röse Jessica Lindblad
Christian Fiedler Folke, polischef
Erik Ahrnbom Håkan, polis
Harry Goldstein Göran
Citera
2019-08-22, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Förr i tiden så skapades inte trådar hej vilt.

Inga trådar som" Britt 75 gick över övergångsstället utan att vänta på rött"

Nu känns det som att folk sitter och uppdatera nyhetssidor för att hitta nån trådstart

Bitter eller?
Tycker du inte en svensk storfilm som Kopps borde ha fått en tråd premiäråret? Jalla! Jalla! verkar också sakna tråd (du kan få starta den tråden. Jag lovar att komma och kommentera).
Citera
2019-08-22, 20:22
Avslutad
Handlingen (spoilers antar jag): Jacob är polis i en sömnig liten stad. Via en kontaktannons har han stämt träff med Camilla som han omedelbart blir dumpad av. Dagen därpå frågar Lasse, hans kollega i patrullbilen, hur det gick och Jacob säger att det inte gick så bra.
I stadens andra patrullbil sitter Benny och dagdrömmer. Han är hjälten, när ett rån inträffar. Likt poliser i en actionfilm avväpnar han ensam rånarna på ett spektakulärt och hjältemodigt sätt.
Kollegan Agneta, som är gift med Lasse, avbryter dagdrömmandet. De äter lunch vid korvkiosken när det kommer ett larm. De far iväg med påslagna sirener och fångar in en ko som fredligt står och idisslar vid torget. Den förs till polisstationen.
Citera
2019-08-22, 20:23
Medlem
Skön film!

En favorit är meningsutbytet i stil med:

"Vad gör kon där ute?"
- " ja hon betar.. tror jag.."
Citera
2019-08-22, 20:42
Avslutad
och lite ointressant övrig fakta om filmen:

Originallängd 2475 meter
Bildformat 1.85:1
Bredd 35 mm
Akter 5 rullar
87 minuter (90 enligt databasen dock)
Inspelningsplatser: Bäckefors, Bengtsfors kommun
Mellerud
Dals-Rostock, Melleruds kommun
Håverud, Melleruds kommun
Ed, Dals-Eds kommun
(Jag var emellertid i Mellerud nyss - inga hårda bud kan jag lova, tyvärr även sparsmakat med ölen - och tänkte att här med dess grönska och landsväg måste ju svensk film spelats in och nu fick jag ett svar)
Tv-visats enbart två ggr (på SVT antar jag att det utgår ifrån) 2005-12-30 och 2006-06-03 på SVT2.
Vann bästa spelfilmspriset i Bermuda, bara en sån sak.
Manustitel Poliserna som fick hårt
Omfång 104 s. (1 s. rollista ingår)

http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=52371#holdings-promotion-materials

Och så kan vi ta med en recension av filmen från allas vår Expressen:
"För Kopps är varken en pretentiös satir eller trendig och stiliserad. Filmen är snarare tvärtom
den är Göta kanal, Sällskapsresan och Åsa-Nisse flyger i luften. Den är trollet Rulle, säg-hej-till publiken och
hej då-Macken vi-syns-i mörrn."
https://www.expressen.se/noje/recensioner/film/kopps/
Citera
2019-08-22, 20:50
Medlem
Kultrulle, Fares har talang!
Citera
2019-08-22, 20:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun