Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Nu ska du få höra något som jag tror glädjer dig.
Jag tog och läste om första förhöret med Nieminen. Så här står det faktiskt:
”När de kommit nedför trappan mötte de 4 poliser som kom springande med dragna pistoler”.
Den som läser innantill, vilket jag precis gjort, förstår att Nieminen inte alls mötte några poliser vid trappfoten vilket vi utgått ifrån.
Hon mötte dem en bit in på Tunnelgatan där de kom springande.
Om Nieminen började gå mot mpl ca 23.24.40 och poliserna började kuta mot trappan 23.24.45 så bör de ju ha mötts på Tunnelgatan.
Om poliserna började springa ngt senare, ca 23.25, så hade hon inte heller då hunnit fram till mpl utan kan fortfarande ha mött poliserna på Tunnelgatan.
Mördaren vid trappfoten 23.22.
Poliserna vid trappfoten 23.25
YN vid trappfoten 23.25
Mördaren möter YN 23.22.45.
YN har alltså promenerat två minuter och 15 sekunder från mötet med mördaren till mötet med poliserna. Fem sekunder kan ha gått bort vid mötet med LJ.
Två minuter och tio sekunder tycker jag enligt mina rekonstruktioner fotrfarande är realistiskt med tanke på väglaget och klackstövlarna.
De kan ju också ha gått tio meter in på Tunnelgatan innan mötet med poliserna. Inget som säger att de möttes exakt vid trappfoten.
Det får bli mitt slutliga bud 😀
När det gäller piketen och vittnena i korsningen vid Regeringsgatan är det något som inte stämmer. Kristians tidsangivelser kan ju vara fel. Finns några uppgifter om att han tittade på klockan i anslutning till iakttagelsen som han kan relatera den till, eller är det bara en grov uppskattning?
Tycker väl att någon borde sett piketen trots allt. Något vittne till omparkeringen verkar inte ha framträtt, och det är ju faktiskt lite konstigt.
Jag har f.ö aldrig trott att det var något skumt med poliserna. Jag bedömer dem som hederliga, i den bemärkelsen att de inte kan ha varit inblandade i dylika hemskheter.
Det skulle i så fall finnas någon annan anledning till att de inte berättar exakt hela sanningen?
Tillägg: läste ditt senaste inlägg efter att jag skickat mitt ovanstående som tog upp just detta. YN mötte dem en bit in på Tunnelgatan helt enkelt. Där har vi det 👍