2019-08-20, 16:29
Medlem
Vad ska ni göra med alla tider o klockslag?
Citera
2019-08-20, 16:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Allt pekar på att poliserna ankom mordplatsen runt 23.24. Om larmet gått 23.25.30 stämmer ingenting vad gäller kronologin. Allt måste omtolkas. LJ måste vänta två minuter innan han går iväg, och det är omöjligt. Han mötte YN på trappkrönet som i sin tur mötte poliserna vid trappfoten.
UH har helt enkelt agerat utan att JH hade fått informationen vid sitt samtal med LAC. Det är den mycket enkla förklaringen. LAC har inte haft något med detta larm att göra.
Rätt eller fel är upp till var och en att avgöra, och bröderna Poutiainen i all ära. De har säkert fog för sin kritik på ett flertal punkter. Naturligtvis borde han ha sett till att en ambulans kom till platsen också, han har uppgett att han ville att poliserna skulle bedöma läget innan. Fel kan man tycka, men att larmet nådde bilarna den officiella tiden är tveklöst.

Det skulle också innebära att
Den första ambulansen kom runt 23.27, men då hade de bara haft en minut på sig innan de var klara för avfärd. Det är fullständigt orimligt med tanke på att de själva uppskattar att de var på platsen 3-4 minuter.

Nu ska du få höra något som jag tror glädjer dig.

Jag tog och läste om första förhöret med Nieminen. Så här står det faktiskt:

”När de kommit nedför trappan mötte de 4 poliser som kom springande med dragna pistoler”.

Den som läser innantill, vilket jag precis gjort, förstår att Nieminen inte alls mötte några poliser vid trappfoten vilket vi utgått ifrån.

Hon mötte dem en bit in på Tunnelgatan där de kom springande.

Om Nieminen började gå mot mpl ca 23.24.40 och poliserna började kuta mot trappan 23.24.45 så bör de ju ha mötts på Tunnelgatan.

Om poliserna började springa ngt senare, ca 23.25, så hade hon inte heller då hunnit fram till mpl utan kan fortfarande ha mött poliserna på Tunnelgatan.
Citera
2019-08-20, 16:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli

För att kunna dra några som helst slutsatser måste man första ha alla basfakta klara. Just nu handlar det om en rätt central uppgift:

Såg Nieminen GM?

Och nyss upptäckte jag att första polislarmet bör ha gått ut ca 23.23.50.
Citera
2019-08-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nu ska du få höra något som jag tror glädjer dig.

Jag tog och läste om första förhöret med Nieminen. Så här står det faktiskt:

”När de kommit nedför trappan mötte de 4 poliser som kom springande med dragna pistoler”.

Den som läser innantill, vilket jag precis gjort, förstår att Nieminen inte alls mötte några poliser vid trappfoten vilket vi utgått ifrån.

Hon mötte dem en bit in på Tunnelgatan där de kom springande.

Om Nieminen började gå mot mpl ca 23.24.40 och poliserna började kuta mot trappan 23.24.45 så bör de ju ha mötts på Tunnelgatan.

Om poliserna började springa ngt senare, ca 23.25, så hade hon inte heller då hunnit fram till mpl utan kan fortfarande ha mött poliserna på Tunnelgatan.
Mördaren vid trappfoten 23.22.
Poliserna vid trappfoten 23.25
YN vid trappfoten 23.25
Mördaren möter YN 23.22.45.

YN har alltså promenerat två minuter och 15 sekunder från mötet med mördaren till mötet med poliserna. Fem sekunder kan ha gått bort vid mötet med LJ.
Två minuter och tio sekunder tycker jag enligt mina rekonstruktioner fotrfarande är realistiskt med tanke på väglaget och klackstövlarna.
De kan ju också ha gått tio meter in på Tunnelgatan innan mötet med poliserna. Inget som säger att de möttes exakt vid trappfoten.
Det får bli mitt slutliga bud 😀

När det gäller piketen och vittnena i korsningen vid Regeringsgatan är det något som inte stämmer. Kristians tidsangivelser kan ju vara fel. Finns några uppgifter om att han tittade på klockan i anslutning till iakttagelsen som han kan relatera den till, eller är det bara en grov uppskattning?
Tycker väl att någon borde sett piketen trots allt. Något vittne till omparkeringen verkar inte ha framträtt, och det är ju faktiskt lite konstigt.

Jag har f.ö aldrig trott att det var något skumt med poliserna. Jag bedömer dem som hederliga, i den bemärkelsen att de inte kan ha varit inblandade i dylika hemskheter.
Det skulle i så fall finnas någon annan anledning till att de inte berättar exakt hela sanningen?

Tillägg: läste ditt senaste inlägg efter att jag skickat mitt ovanstående som tog upp just detta. YN mötte dem en bit in på Tunnelgatan helt enkelt. Där har vi det 👍
Senast redigerad av MacMackay 2019-08-20 kl. 17:38.
Citera
2019-08-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Fanns det inte en Hagman på försvarsstaben när Palme
började där på 50-talet?

Lennart Hagman är lite mystisk eftersom det finns så lite om honom. Endast 1 bild som jag kan hitta. Hagman var en av de 3 löjtnanterna eller kadetterna vid gården Ståltorp som Hagmans ägde. Hagman blev sidsteppad på försvarsstaben när spioneriet byggdes ut till IB och annat. Det skulle inrättas 3 välbetalda analytikertjänster/avdelningschefstjänster på försvarsstaben men OP tog LHs plats i kraft av mycket goda meriter. Så de 3 blev; B.Elmer, T.Palm och OP. Hagman hade nog skäl att bli sur eftersom han var den som gjort grovjobbet på försvarsstaben genom att i lång tid jobba dygnet runt i utbyggnaden av försvarsstaben på order av regeringen och var vikt för en av tjänsterna. LH var fd nazist och vållade därför bråk mellan journalisten Gummesson och familjen Palme decennier efter MOP. https://www.youtube.com/watch?v=MPgTk0mlhYY

Men jag hävdar att alla 3 LH, TP och BE var mystiska i MOP av olika skäl. Klart är att minst en eller alla 3 var delaktiga i MOP men med olika mycket insats och motiv. TP var religiös men budorden väger inte så tungt i underrättelsetjänster....

Efterlyses: Info om Lennart Hagman, men gärna också T.Palm och B.Elmér
Senast redigerad av vinterfjord 2019-08-20 kl. 18:27.
Citera
2019-08-20, 19:23
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ja det är konstigt. Det finns ett enormt intresse för minuterna efter mordet, medan lösningen på mordet finns i en korrekt rekonstruktion av de sista två minuterna före mordet.

Vittnen Jan-Åke Svensson, Anders Björkman och Inge Morelius var i korsningen sekunderna före mordet.
Senast redigerad av 299792458 2019-08-20 kl. 19:30.
Citera
2019-08-20, 19:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja det är konstigt. Det finns ett enormt intresse för minuterna efter mordet, medan lösningen på mordet finns i en korrekt rekonstruktion av de sista två minuterna före mordet.

Vittnen Jan-Åke Svensson, Anders Björkman och Inge Morelius var i korsningen sekunderna före mordet.

Jag kan bara tala för mig själv. Jag är precis lika intresserad av minuterna före mordet. Men just nu råkar vi diskutera huruvida YN såg GM eller inte vilket har betydelse för fortsättningen.

Det antar jag är tillåtet i ett diskussionsforum om Palmemordet. Vi kan gärna diskutera tiden före mordet. Jag har god koll på den också.😊

Skrev förresten senast i går om tiderna för paret Palmes promenad från Grand. Där har vi länge fått felaktig info från polisen.
Senast redigerad av Basfakta 2019-08-20 kl. 19:51.
Citera
2019-08-20, 20:03
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag kan bara tala för mig själv. Jag är precis lika intresserad av minuterna före mordet. Men just nu råkar vi diskutera huruvida YN såg GM eller inte vilket har betydelse för fortsättningen.

Det antar jag är tillåtet i ett diskussionsforum om Palmemordet. Vi kan gärna diskutera tiden före mordet. Jag har god koll på den också.😊

Skrev förresten senast i går om tiderna för paret Palmes promenad från Grand. Där har vi länge fått felaktig info från polisen.
Jan-Åke Svensson, Anders Björkman och Inge Morelius såg GM. Alla tre säger GM hade en mörk stickad mössa (FUP 108, 295, 362)

I en korrekt rekonstruktion av de två sista minuterna före mordet, måste GM ha en mörk stickad mössa.
Senast redigerad av 299792458 2019-08-20 kl. 20:06.
Citera
2019-08-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Mördaren vid trappfoten 23.22.
Poliserna vid trappfoten 23.25
YN vid trappfoten 23.25
Mördaren möter YN 23.22.45.

YN har alltså promenerat två minuter och 15 sekunder från mötet med mördaren till mötet med poliserna. Fem sekunder kan ha gått bort vid mötet med LJ.
Två minuter och tio sekunder tycker jag enligt mina rekonstruktioner fotrfarande är realistiskt med tanke på väglaget och klackstövlarna.
De kan ju också ha gått tio meter in på Tunnelgatan innan mötet med poliserna. Inget som säger att de möttes exakt vid trappfoten.
Det får bli mitt slutliga bud 😀

När det gäller piketen och vittnena i korsningen vid Regeringsgatan är det något som inte stämmer. Kristians tidsangivelser kan ju vara fel. Finns några uppgifter om att han tittade på klockan i anslutning till iakttagelsen som han kan relatera den till, eller är det bara en grov uppskattning?
Tycker väl att någon borde sett piketen trots allt. Något vittne till omparkeringen verkar inte ha framträtt, och det är ju faktiskt lite konstigt.

Jag har f.ö aldrig trott att det var något skumt med poliserna. Jag bedömer dem som hederliga, i den bemärkelsen att de inte kan ha varit inblandade i dylika hemskheter.
Det skulle i så fall finnas någon annan anledning till att de inte berättar exakt hela sanningen?

Tillägg: läste ditt senaste inlägg efter att jag skickat mitt ovanstående som tog upp just detta. YN mötte dem en bit in på Tunnelgatan helt enkelt. Där har vi det 👍

Var mötte Lars J YN?
Citera
2019-08-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Var mötte Lars J YN?
Nästan uppe på trappkrönet kl 23.24 eller något tidigare gissar jag. Lars måste nog trots allt tagit god tid på sig.
Senast redigerad av MacMackay 2019-08-20 kl. 20:29.
Citera
2019-08-20, 20:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Han kom fram ca 23.24. Larmet gick alltså ut ca 23.23.50.

Här tror jag som dig i att larmet verkligen gick ut inom minuten 23:23 som IM-listan visar.
Detta genom att ha läst rapporten och räknat fram och tillbaka med "Excel-kalkylatorn" från den sk. Sanningskommissionen.
https://sanningskommissionen.com/wp-content/uploads/2018/06/Sanningskommissionens-Tidsanalys-Yvonne-N.-och-den-springande-mannen.xlsx

Tiderna får ju även påverkan på Lars J's väntetid... och någonstans där bör en gräns finnas för när Lars anser att det är försent att ta upp jakten...
Tror rapporten är inne på att "brytpunkten" är ca 50 sekunder för Lars sk väntetid och det kan ändå vara GM som YN ser.... (Likväl som det inte behöver vara GM, bör tilläggas)

Det som kalkylatorn inte har med är just 1520 och Lars möte med dessa... möjligen att sådan hållpunkter skulle kunna gå att få till också?
Citera
2019-08-20, 20:55
Medlem
299792458s avatar
Mannen Lars Jeppsson såg (två/tre minuter efter mordet) hade keps (FUP 479, 481, 504, 511, 512, 513, 514, 545)

Jan-Åke Svensson, Anders Björkman och Inge Morelius såg GM. Alla tre säger GM hade en mörk stickad mössa (FUP 108, 295, 362)

FUP 363;

Polisen: Är det någonting du har läst om klädseln som du tycker är felaktigt eller?

Inge Morelius: Ja vad jag tycker, det reagerade jag på, det var väl på söndagen jag läste att tidningarna påstod att han hade keps, det var någon utav tidningarna. Jag uppfattade det inte som någon keps eller något liknande.

FUP 295;

Polisen: Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Svenssons minnesbild
Senast redigerad av 299792458 2019-08-20 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in