2019-08-20, 14:02
Medlem
Vart hittar vi riktiga white trash-ytor i Sverige?

Med "white trash-ytor" menar jag socialt och ekonomiskt nedgångna platser utanför storstädernas "utanförskapsområden". Vi snackar alltså traditionellt svenska arbetarklassytor såsom gamla industristäder och bruksorter.

Kännetecken för WT-ytor:
* Låga fastighetspriser
* Begränsad arbetsmarknad (singel-industry towns)
* Avfolkning
* Relativt starka SD-fästen
* Relativt betydande andel WT-folk (tatuerade och piercade Ullared-konsumenter som röker, lider av övervikt, bildningsförakt, EPA-kultur och låg sysselsättningsgrad)

Hjälp gärna till att lista platser/kommuner som ni menar passar denna något godtyckliga definition.
Själv tänker jag spontant på orter som Hofors, Munkfors, Ludvika, Kramfors, Gällivare etc.

Tack
Citera
2019-08-20, 14:04
Medlem
OG81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackmove

Med "white trash-ytor" menar jag socialt och ekonomiskt nedgångna platser utanför storstädernas "utanförskapsområden". Vi snackar alltså traditionellt svenska arbetarklassytor såsom gamla industristäder och bruksorter.

Kännetecken för WT-ytor:
* Låga fastighetspriser
* Avfolkning
* Relativt betydande andel WT-folk (tatuerade och piercade Ullared-konsumenter som röker, lider av övervikt, bildningsförakt, EPA-kultur och låg sysselsättningsgrad)

Hjälp gärna till att lista platser/kommuner som ni menar passar denna något godtyckliga definition.
Själv tänker jag spontant på orter som Hofors, Munkfors, Ludvika, Kramfors, Gällivare etc.

Tack

Tar det vilken dag som helst över ett område som är islamiserad
Citera
2019-08-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG81
Tar det vilken dag som helst över ett område som är islamiserad

Jag antar att WT-platser såsom Hofors (?) eller Kramfors (?) kan vara mer eller mindre islamiserade. Jag söker dock platser där WT-kulturen är relativt dominant. Därav är jag heller inte intresserade av så kallade invandrarförorter eftersom eventuella WT-inslag där utgör en minoritet - något avvikande.
Citera
2019-08-20, 14:54
Medlem
Antidote@Homes avatar
Citat:

Kännetecken för WT-ytor:
* Låga fastighetspriser
* Avfolkning

Tack

Har du varit i Örkelljunga? SDs högborg och stora stolthet. Vilket jävla rövhål alltså. Bonnigare ställe är nog svårt att hitta. Det spelar ingen roll om man är 12 eller 85 bast. Det är ändå Lantmannakeps, träskor, traktorer och banjo.
Citera
2019-08-20, 14:58
Medlem
Europes avatar
Citat:

Kännetecken för WT-ytor:
* Låga fastighetspriser
* Avfolkning

Tack

Det fetade: Så småorter i Västerbotten är alltså väldigt lite WT, medan städer i Skåne är väldigt WT? Det verkar ju inte riktigt gå ihop med det andra? Även i nämnda Kramfors och Munkfors fick SD lägre stöd i riksdagsvalet än i hela riket.

När det gäller den sista punkten, så är det svårt att hitta platser med fler tatuerade, samt bildningsföraktande och kunskapsrelativistiska feminister och nyvänster, som på Södermalm i Stockholm. Det går dock inte riktigt ihop med det andra (ens det andra i resten av punkten), så jag antar att man ska se efter platser där samtliga faktorer stämmer in?
Citera
2019-08-20, 15:13
Medlem
Stercoriuss avatar
Grums i Värmland. Av det jag sett råder misär, gammalt döende brukssamhälle som tappat livsgnistan. Unga män i truckerkepsar hittas döda på bensinmackens toalett med kanyl i armen. EPA-traktorerna går på tomgång utanför. Eddie Meduza dunkar obönhörligt på.

WT-misärbonus: Ordet "grums" är synonymt med ord som "bottensats", "drägg" och "orenhet". Perfekt att uppkalla ett samhälle efter.
Citera
2019-08-20, 15:17
Medlem
zxcvb45s avatar
Hela värmland, hela Södermalm.
Citera
2019-08-20, 15:26
Medlem
Citat:

Kännetecken för WT-ytor:
* Låga fastighetspriser
* Avfolkning

Tack

Men du snackar ju om i stort sätt hela Sverige... men du kan dra nån ring runt Stocholm, Malmö, Göteborg som inte hör dit inkusive några kranskommuner till dom tre städerna.

Exempelvis hela riksväg 45 med omnejd ända från strax ovan Trollhättan ända upp till nån by innan Umeå. Förutom Östersund då... Men hela unika Östersund är inproppad med WT-bybor som tror att dom är superhäftiga och bor i storstad i USA. Umeå är mer av en studentstad i jämförelse.

Allt ovan umeå är ren skär WT.

med några undantag, landveter kan ha mycket ren WT medans det är betydligt mindre i Kungsbacka bara som ett exempel.
Citera
2019-08-20, 15:58
Medlem
Hela Stockholmsområdet utanför Östermalm bara ta tunnelbanan så förstår man vilken skit allt är...
Citera
2019-08-20, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stercorius
Grums i Värmland. Av det jag sett råder misär, gammalt döende brukssamhälle som tappat livsgnistan. Unga män i truckerkepsar hittas döda på bensinmackens toalett med kanyl i armen. EPA-traktorerna går på tomgång utanför. Eddie Meduza dunkar obönhörligt på.

WT-misärbonus: Ordet "grums" är synonymt med ord som "bottensats", "drägg" och "orenhet". Perfekt att uppkalla ett samhälle efter.

Grums alltså. Den svenska WT-kulturens kronjuvel. Tack!
Citera
2019-08-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Men du snackar ju om i stort sätt hela Sverige... men du kan dra nån ring runt Stocholm, Malmö, Göteborg som inte hör dit inkusive några kranskommuner till dom tre städerna.

Exempelvis hela riksväg 45 med omnejd ända från strax ovan Trollhättan ända upp till nån by innan Umeå. Förutom Östersund då... Men hela unika Östersund är inproppad med WT-bybor som tror att dom är superhäftiga och bor i storstad i USA. Umeå är mer av en studentstad i jämförelse.

Allt ovan umeå är ren skär WT.

med några undantag, landveter kan ha mycket ren WT medans det är betydligt mindre i Kungsbacka bara som ett exempel.

Jo, nog har du rätt i att mitt försök till definition kanske är lite väl svepande och att mycket kan inkluderas där. Samtidigt ät jag mest intresserad av ställen där WT-kulturen gott som längst, där WT-segmentet som andel av den totala populationen är som mest påtaglig.
Citera
2019-08-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det fetade: Så småorter i Västerbotten är alltså väldigt lite WT, medan städer i Skåne är väldigt WT? Det verkar ju inte riktigt gå ihop med det andra? Även i nämnda Kramfors och Munkfors fick SD lägre stöd i riksdagsvalet än i hela riket.

När det gäller den sista punkten, så är det svårt att hitta platser med fler tatuerade, samt bildningsföraktande och kunskapsrelativistiska feminister och nyvänster, som på Södermalm i Stockholm. Det går dock inte riktigt ihop med det andra (ens det andra i resten av punkten), så jag antar att man ska se efter platser där samtliga faktorer stämmer in?

Nu skrev jag ihop dessa kännetecken i all hast för att ge en hint om vad jag menade för typ av platser. Du har rätt i att platser som kännetecknas av hipsters och feminister kanske inte är vad jag söker. Och du kan säkert ha en poäng i att SD-fieringen inte riktigt nått alla norrländska wt-bygder, men det är nog bara en tidsfråga - i alla fall så länge SD uppfattas som ett missnöjesparti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in