2019-08-20, 10:34
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja, SD efterloggade dessa en ganska lång tid efter hennes död och skrev att han och LW tog dessa ihop.

LWs handskrivna nick fanns inte på pappersloggarna och hon loggade heller inte dessa digitalt.

Fanns SD's handskrivna nick på pappersloggarna? (Nordsjöns ö #1-7).
Citera
2019-08-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Fanns SD's handskrivna nick på pappersloggarna? (Nordsjöns ö #1-7).
På några, inte alla jag tittade på.
Citera
2019-08-20, 10:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den 11 april hade LW gått utan krycka i en vecka. Hon hade varit sjukskriven på heltid t.o.m. den 8 april (men ändå arbetat 50-75%). Den 8 april provade hon att cykla för första gången efter skidolyckan; 13 april kunde hon tack vare idog träning nästan räta ut sitt trasiga knä. - Den 13 april var hon också FTF den cache SD (vars ”ursprungliga logg försvann av någon anledning”) gått bet på att hitta (men ändå lägger vikt vid att tydligt markera sin tidsuppfattning).
https://coord.info/GLVH64HM
(Övrigas loggar:
Det förtjänar nämnas att LW givet sin medlemstid har löst fler mysteriecacher än THD. Räknat på årsbasis och THD/2, har hon löst totalt c:a 40% fler cacher. - Och sedan blir hon trots sitt fysiska handikapp FTF en cache på en plats hon inte ens varit den första att anlända till...

Enl. en logg i början av april bedömde hon sina ben som halvläkta. - Förutom att jobba lite till och från, hade hon slitit som ett djur för att återfå sin tidigare fysik. - En månad senare slås hon brutalt och skoningslöst ihjäl.

19 mars skriver LW raljerande om hur en kraschlandande Tummetott lurat ett antal knäppisar att stå i snålblåsten för att lyssna på diverse högtravande galimattias:
https://coord.info/GLV8P824
https://coord.info/GC7JN33

Är det samme man hon fallit i farstun för... eller är hon hjärtligt trött på cacharens fasoner? - Har han t.o.m. uppviglat HD mot henne?
170703:
https://coord.info/GLREB3KY

180330: THD redovisar (förutom seriecachen Nordsjöns ö) sexton andra cacher varav tre mystar. - Em och kvällen tillbringas hos en cacheägare (CO). Härefter är det dags för resterande cacher, bl.a. i anslutning till en kyrkobyggnad. I loggen kan bl.a. läsas att han (till skillnad från LW) är ”...utövande, övertygad och aktiv ateist..”:
https://coord.info/GLVBVTRQ
...och en sådan tackar för kaffet på ett gudabenådat plumpt sätt:
https://coord.info/GLVBVW2B
Den dualism som här framskymtar är karakteristisk; hans galleri uppvisar också ett otal exempel på denna dubbelhet, inte minst visavi LW, som i ord och bild är utsatt för insinuationer och tvetydigheter.

(LW:s besök hos CO 2016:
https://coord.info/GLPRPD0R)

Det finns ingenting som utvisar att LW skulle ha avverkat Nordsjöns ö; inga foton, inga redovisade loggar. Däremot har hon utförligt och informativt skrivit om serien Söderhavsleden, dit hon åkt ensam lör 17 mars 2018:
https://coord.info/GLV86KWK

Söderhavsleden #5 - Bara ena benet kan böjas:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/529d1d56-4145-4e2a-9290-b28d4d2c83eb.jpg
https://coord.info/GLV88FQ6

Mot bakgrund av ovanstående ställs frågan: Varför har SD i efterhand berättat om LW:s närvaro vid Nordsjöns ö, utan att minsta regelrätta dokumentation från någondera parten finns från denna utflykt?

Finns något som talar för att LW haft ett ”hemligt” förhållande med SD - annat än det SD själv ev. kan ha berättat/antytt för kreti och pleti?

Tack för din fina sammanställning.
Den livsglädje, den kämparanda som glödde i henne. Det känns hemskt att en person valde att släcka den...

Så här skriver Medinsyn om Nordsjö"turen":

Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Okej, så här är det:

Stefan och Lena planerade turen på Nordsjön ihop och genomförde den ihop. Båda två har foton sparade från tillfället. De åkte i Stefans bil, och de besökte Ett par butiker på vägen hem.

Under förhöret med Stefan som vittne 15/5 kontaktade han på polisens begäran JH/BeholderX.

Det finns inget som tyder på att Stefan kontaktat någon granne eller annan för att förmedla sin bild.

Nej, källa kommer ej att anges, men svaret står att finna i användarnamnet.

(Ja, du som påtalade att man inte kunde radera sitt konto här hade rätt...)

Om det nu finns bilder från bägges sida bör utredarna kunna kolla deras äkthet. Också borde butikerna ha registrerat deras inköp.
På vägen hem.. Hur var det nu.
Var inte SD och fikade först hos CO? Och var var L*ena då?
Och hur får man då ihop hemresan?
Citera
2019-08-20, 10:46
Medlem
Honan6s avatar
Innan jag backar bakåt i tråden och läser ikapp missat, så kommer här en länk till en pdf med sammanfattning innehållande lite bilder. http://www.filedropper.com/mysterymurder-

Jag vet inte hur länge den ligger kvar, men sidan tycks iaf inte visa offentligt vilka IP-adresser som laddar ned dokumentet.
Citera
2019-08-20, 10:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för din fina sammanställning.
Den livsglädje, den kämparanda som glödde i henne. Det känns hemskt att en person valde att släcka den...

Så här skriver Medinsyn om Nordsjö"turen":

Om det nu finns bilder från bägges sida bör utredarna kunna kolla deras äkthet. Också borde butikerna ha registrerat deras inköp.
På vägen hem.. Hur var det nu.
Var inte SD och fikade först hos CO? Och var var L*ena då?
Och hur får man då ihop hemresan?

Det var inte Nordsjöns CO som SD fikade hos, utan en annan CO.
Citera
2019-08-20, 10:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det var inte Nordsjöns CO som SD fikade hos, utan en annan CO.

Ok, tack.
Minnet börjar svika.
Men... det var fika på vägen innan hemresan?
Jag får inte ihop det?
Åtminstone inte Medinsyns och SDs berättelser.
Citera
2019-08-20, 10:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ok, tack.
Minnet börjar svika.
Men... det var fika på vägen innan hemresan?
Jag får inte ihop det?
Åtminstone inte Medinsyns och SDs berättelser.

Av väggklockan att döma var fikat kl. 17:20.
Citera
2019-08-20, 10:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Av väggklockan att döma var fikat kl. 17:20.

Mycket observant.
Citera
2019-08-20, 11:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Btw intressant att HD 13/2 2019 gick Nordsjö-rundan, men loggade DNF (did not find) på flera av burkarna. Undrar vart dessa cacher har tagit vägen? Det har uppenbarligen inte varit många andra burkletare på den turen, av loggarna att döma.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja, SD efterloggade dessa en ganska lång tid efter hennes död och skrev att han och LW tog dessa ihop.

LWs handskrivna nick fanns inte på pappersloggarna och hon loggade heller inte dessa digitalt.
Ska man vara riktigt konspiratorisk så kanske HD (eller tidigare SD) plockade bort en del cacher för att det inte skulle gå att kontrollera om LW hade varit där eller inte.
De verkar ju gilla att fuska.
Citera
2019-08-20, 11:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Nä, jag tror att du vet att jag inte tror på random mördare.
Min poäng är att riskfaktorn sitter i gärningsmannnens beteende och tankar.

Polisen gör en kartläggning av offret ja. Och där hittar man snabbt en person som behöver kartläggas noggrant....

Av de exempel jag tog fanns ett fall, Tova där offret liksom i det här fallet hade valt att polisanmäla misshandel och var på väg att lämna förhållandet. Peter Plax som mördades av sin barndomsvän kände också sin baneman väl.

Jag är ju ganska övertygad om att de varningssignaler som har funnits i L*enas liv, har varit en indikator på att något allvarligt kan komma att hända.

Enligt Sh. Holmes var hon tiden för mordet rädd. Så rädd för sitt liv att hon berättade för några utvalda och delade material.
Detta är den riskfaktor hon levde med.

Studier visar att det är en komplicerad livssituation, att det saknas tillräckligt med stöd för många av de här personerna att kunna lämna förhållandet. Och precis i denna fas som LW och Tova var i, är den absolut mest farliga.

Detta är till skillnad om du lever ett kriminellt liv eller med missbruk, där man vistas i miljöer där det ofta är osämja, skulder, oförrätter, människor som inte drar sig för att bruka våld och har kort stubin. Där lever du i en hög risk för att utsättas för våld. I en sådan miljö kan du också vara en del av problemet genom att du själv har skadat någon, lurat någon, bedragit någon.

L*enas liv har inte kantats av denna typ av problematik eller högrisk faktorer. Hennes sätt att leva sitt liv är i stort inte mycket annorlunda än vad jag ser dagligdags i den miljö jag lever i. Föräldrar arbetar båda två, de gör bägge kanske karriär samtidigt. Barnen är mycket på dagis, skola, fritids. Föräldrarna har städhjälp, barnvakter, handlar mat på internet. De åker på egna semestrar medan barnen är hos farmor och farfar. Triathlon, segling, Vasalopp. Resor på skidsemester, resor med kompisar. Detta är inget ovanligt idag.

Jag säger inte att det är det rätta. Jag säger bara att jag ser att det inte är ovanligt. Inte mycket annorlunda liv än L*enas.

Jag känner mig högst tveksam till att L*ena hade flera förhållanden med gifta män. Att de dessutom skulle varit parallella förhållanden. Jag tror det först när jag får mer fakta.

Att LW levt ett liv där hon umgåtts mycket med människor, och via geocachingen många män, det vet vi alla. Detta kan stå för många ting. Men att hon skulle ha haft förhållande med alla, eller väldigt många, denna slutsats kan vi inte dra.

Jag vet personer som lever liv där det måste hända sker hela tiden. Om det skulle bli en lucka, då måste den fyllas. Helst fyllas med aktiviteter där man träffar någon. Det är en slags livsångest som måste motas bort. Kan man inte hitta någon att träffa, då påbörjar man ett projekt hemma. Altanen ska byggas om, ta ner träd på tomten. Anlägga ny rabatt...

Andra är tvärtom. Tycker om att vara ensamma. Pyssla. Läsa en bok. Sitta på ett café och lyssna på fåglarna. Vara med familjen och softa.

Det kan också finnas en ytterlighet där man inte kommer till skott. Det blir varken städning, resor eller umgänge.

Vi måste alla hitta vår egen stil.
Det ena behöver inte vara sämre än det andra.

Jag är ganska övertygad om att L*na inte blev mördad för sin livsstil, för att hon skulle ha varit en dålig förälder eller för att hon umgicks med många människor, därav många män.

Jag tror att hennes riskfaktor låg i att hon träffade och blev förälskad i en man som har ett starkt kontrollbehov. Så starkt att han är en farlig person.

Det är han som är riskfaktorn, inte L*ena.

Det fetade: Det var ju precis det LW hade
gjort mot HD. Och eftersom hon inte drog
sig för att göra det mot henne så kan vi
inte veta hur många fler hon gjort så mot.
Det visar vad hon var beredd att göra för
att få det hon ville ha.

Om man är övertygad om att SD är
skyldig så finns förstås inte någon
anledning att gräva i BOs liv men jag
tänker att eftersom det tydligen inte
finns tillräckligt med bevis mot SD så
kanske han inte är skyldig.
Därför försöker jag hitta andra som kan
ha tyckt sig ha motiv att mörda LW.
Det betyder inte att jag är ute efter att
smutskasta henne. Jag försöker bilda mig
en så sann bild som möjligt av henne.
Det gör jag genom att titta på det hon
själv valt att dela på sociala media.
Det är förstås inte hela bilden och kanske
inte ens en sann bild men det är den bild
hon ville visa upp för världen.
Om man inte kände henne IRL så är det
enda sättet att kunna skapa sig en bild
av henne. De i tråden som kände henne
IRL har ofta bekräftat den bild jag fått av
henne och de har inte anklagat mig för att
smutskasta BO. Hur kan man smutskasta ett BO genom att dela foton och texter som hon själv har lagt ut?

Jag tror att Sh Holmes är ärlig och seriös
men teoretiskt sett så kommer väl alla
uppgifter om att det ”finns mycket mer”,
”LW var rädd för honom”, ”hon har delat
med sig av bevis mot honom” från
SH Holmes? Det skulle kunna vara en GM som vill att fokus ska ligga på
någon annan. Förlåt St Holmes, jag tror
inte att det är så. Jag vill bara visa hur lätt
det vore att manipulera en sådan här tråd
om man ville.
Citera
2019-08-20, 11:47
Medlem
Citat:
Nä, jag tror att du vet att jag inte tror på random mördare.
Min poäng är att riskfaktorn sitter i gärningsmannnens beteende och tankar.

Polisen gör en kartläggning av offret ja. Och där hittar man snabbt en person som behöver kartläggas noggrant....

Av de exempel jag tog fanns ett fall, Tova där offret liksom i det här fallet hade valt att polisanmäla misshandel och var på väg att lämna förhållandet. Peter Plax som mördades av sin barndomsvän kände också sin baneman väl.

Jag är ju ganska övertygad om att de varningssignaler som har funnits i L*enas liv, har varit en indikator på att något allvarligt kan komma att hända.

Enligt Sh. Holmes var hon tiden för mordet rädd. Så rädd för sitt liv att hon berättade för några utvalda och delade material.
Detta är den riskfaktor hon levde med.

Studier visar att det är en komplicerad livssituation, att det saknas tillräckligt med stöd för många av de här personerna att kunna lämna förhållandet. Och precis i denna fas som LW och Tova var i, är den absolut mest farliga.

Detta är till skillnad om du lever ett kriminellt liv eller med missbruk, där man vistas i miljöer där det ofta är osämja, skulder, oförrätter, människor som inte drar sig för att bruka våld och har kort stubin. Där lever du i en hög risk för att utsättas för våld. I en sådan miljö kan du också vara en del av problemet genom att du själv har skadat någon, lurat någon, bedragit någon.

L*enas liv har inte kantats av denna typ av problematik eller högrisk faktorer. Hennes sätt att leva sitt liv är i stort inte mycket annorlunda än vad jag ser dagligdags i den miljö jag lever i. Föräldrar arbetar båda två, de gör bägge kanske karriär samtidigt. Barnen är mycket på dagis, skola, fritids. Föräldrarna har städhjälp, barnvakter, handlar mat på internet. De åker på egna semestrar medan barnen är hos farmor och farfar. Triathlon, segling, Vasalopp. Resor på skidsemester, resor med kompisar. Detta är inget ovanligt idag.

Jag säger inte att det är det rätta. Jag säger bara att jag ser att det inte är ovanligt. Inte mycket annorlunda liv än L*enas.

Jag känner mig högst tveksam till att L*ena hade flera förhållanden med gifta män. Att de dessutom skulle varit parallella förhållanden. Jag tror det först när jag får mer fakta.

Att LW levt ett liv där hon umgåtts mycket med människor, och via geocachingen många män, det vet vi alla. Detta kan stå för många ting. Men att hon skulle ha haft förhållande med alla, eller väldigt många, denna slutsats kan vi inte dra.

Jag vet personer som lever liv där det måste hända sker hela tiden. Om det skulle bli en lucka, då måste den fyllas. Helst fyllas med aktiviteter där man träffar någon. Det är en slags livsångest som måste motas bort. Kan man inte hitta någon att träffa, då påbörjar man ett projekt hemma. Altanen ska byggas om, ta ner träd på tomten. Anlägga ny rabatt...

Andra är tvärtom. Tycker om att vara ensamma. Pyssla. Läsa en bok. Sitta på ett café och lyssna på fåglarna. Vara med familjen och softa.

Det kan också finnas en ytterlighet där man inte kommer till skott. Det blir varken städning, resor eller umgänge.

Vi måste alla hitta vår egen stil.
Det ena behöver inte vara sämre än det andra.

Jag är ganska övertygad om att L*na inte blev mördad för sin livsstil, för att hon skulle ha varit en dålig förälder eller för att hon umgicks med många människor, därav många män.

Jag tror att hennes riskfaktor låg i att hon träffade och blev förälskad i en man som har ett starkt kontrollbehov. Så starkt att han är en farlig person.

Det är han som är riskfaktorn, inte L*ena.

Håller med till punkt å pricka!!

Det har spekulerats i tråden om olika teorier.
En var att LW var den som förföljde SD och inte lämnade honom ifred. Stalkat honom? Finns det några anmälningar på LW?
Jag undrar då om paret D väljer att mörda LW som första alternativ än att anmäla henne i så fall? Det verkar ju helt absurt? De kunde väl tillsammans ha flyttat därifrån om nu båda ansåg att LW var ett sånt stort problem, istället för att separera, skiljas och därefter tillsammans mörda henne i samförstånd? Jag ser ingen logik i detta för att paret D ska kunna vara tillsammans och ifred från LW?
Gör någon det? Har jag missat något?
Finns det anmälningar mot LW som stödjer denna teori? Var är logiken här?

Och de uppgifter om andra män, gifta män i synnerhet, var kommer de ifrån? Jag har inte sett någon man påstå att han haft en kärleksrelation med LW?
Jag tänker också att barnen borde vara de som vet bäst i så fall, och kanske dessa uppgifter från LW barn till sina vänner om manliga vänner, har misstolkats av barnens vänners föräldrar, att det skulle vara intima relationer?
Jag tänker att denna morgon när LW anmäls försvunnen så ringer sonen till just SD? Ringde han till flera män? Jag har inte sett några uppgifter om det?

Jag tänker att när polisen kommer till LW hem denna morgon så bör de frågat om det finns någon de tror att LW skulle kunna vara hos?
Frågan om hon har någon relation med någon?
Jag tror att de svarade entydigt SD. Eller vad tror ni andra?
De ville hitta Lena och bör där och då berättat alla tänkbara rimliga namn de kunde komma på!!
Jag tror att de bara hade SD som val av manliga namn, vad tror ni andra?

Jag tror att påståendet om massa olika män är en smutskampanj, och totalt missvisande? Vad tror ni andra?
Citera
2019-08-20, 11:49
Medlem
Honan6s avatar
Om SD vidhåller att han haft en relation med LW så kommer den tekniska kartläggningen kunna visa om/när de har befunnit sig på samma platser. Varken LW eller SD gick nog utan sina platspositioner påslagna, förutom om de skulle träffas i smyg och då lär de väl ha stängt av sina positioner ungefär samtidigt. Vilket också kommer att kunna ses i den tekniska undersökningen. Jag tror fortfarande att de digitala och mobila spåren kan bli hans fall i fallet.

LW och SD syntes mycket sällan vara samtidigt på platser i sina GC-loggningar och jag tror inte de träffades många gånger efter bildincidenten. Det är möjligt att SD ville vara hjälpsam samarit till LW då hon med skadade ben var beroende av andra och kanske han dök upp oanmält sin vana trogen och erbjöd henne hjälp - allt för att kunna ha kontroll på henne? LW tänkte att nu är det nog ingen fara längre och trodde de kunde vara vänner? Fast, han kanske började ta sig friheter och nästla sig in i hennes hem återkommande? Hon blev till sist tvungen att byta lås? Sistnämnda undrar jag om det gjordes och när i tid i så fall. Någon som vet hur det ligger till med låset egentligen?

Har samlat tidigare sammanfattningar i ett pdf-dokument och lagt till några bilder. Jag vet inte hur länge det ligger kvar i cybern så ge mig en hint ifall det är bort, så kan jag ladda upp på nytt:
http://www.filedropper.com/mysterymurder-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in