2019-08-20, 10:57
Medlem
Jofs avatar
Greta som projektionsskärm.

Två bilder vi smetar på Greta.

1. Greta är fantastisk, modig, heroisk en som skulle styra världen. Beundrad och älskad!

2. Greta är ful, dum, skadad, lurad och har fel i det hon säger. Borde vara tyst och sköta sin skolundervisning. Avskydd och hatad!

Båda bilderna är sanslösa. Frikopplad från verkligheten, från vad som är rätt och rimligt. Från vad och vem som egentligen är Greta.

Bilderna är extrema. Det i sig är intressant i kombination med det enorma engagemanget i bilderna. Och kanske ,när det kommer till kritan, det enda intressanta i denna historia.

Att en tjej engagerar sig i klimatet och seglar över Atlanten är när allt kommer omkring av mycket begränsat intresse. Och kommer knappast att sätta några spår vare sig i klimatet, i politiken eller i något annat område.

Vem Greta är bakom dessa bilder vet vi inte mycket om. Och frågan är om någon eg. bryr sig.
Är heller inte mycket att orda om, tror jag.

Greta i vår föreställningsvärld är det intressant. Det enda intressanta.

Så! Varför älskar, alternativt hatar vi "Greta"?
2019-08-20, 11:09
Medlem
Jofs avatar
När jag granskar tråden så ser jag att jag också svärmat in på bild 1. Sett henne som en idealist, som ingett mig med positiva känslor. Som en bra motkraft till hållningslösa fjantiga "influencers" som bara jagar narcissistisk bekräftelse.

Min projektioner. Och struntprat m.a.o. Men en tydlig tendens mot att vara en Greta lover.
Senast redigerad av Jof 2019-08-20 kl. 11:18.
2019-08-20, 11:14
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.facebook.com/Ankerherz/?__tn__=kCH-R&eid=ARC16sCKhjJVWFScRbshVUQS0h_pgMd4kyECZvtQzOHC RaFodgzM2UerKB7gGP-zQmbhcElU7txrTrNA&hc_ref=ARTvZWUHeJ5ETpt2lUV8vn7Xf VWu3LG3MPVvGIzoChkgwTvSUSCGwFR9EDIcdwnUR6c&fref=nf &__xts__[0]=68.ARAqc3M-yVgXNoeE8A_q1MaIgG4v91waKAwYiez97RGmXNKE_VS1uKQ1TD bQEgCLEKbkA6DAYTxzo0rsFUC6v1QAHrSWoMCC f0YJx_u-NqV7nHUwaetWq_GS4_qOsyn8PCC86A2FwGCmcAteWjQkNGrKmC _QVLfztyEN2qjuETaClDCE0aScUfthfxJFn6T7xt0X 7Z5GwpiTEUx0srw8I_oG3H0cVbFbPRk_s2C8SqvoxE5sHnK_mx QAvypxeE8Or1DQwHP4w3HBkQ8qYs6MJnzKy4AllvkFeR50kktR QNQbaLjhS7GczZfNXO1Ic23PaRTUnxfXV97waMdxGvIPOnjgow

Här på Ankerherz står det att Boris har hört av sig till dem - de känner tydligen honom - och berättat, att det inte alls kommer att vara några fem personer som flyger över Atlanten för att segla hem båten. Det står att två medlemmar i teamet redan är i USA, och att de två ska segla hem segelbåten som en övningsseglats. Det står även att Gretas överfart är helt emissionsfri efter att motorn förseglats. Så tydligen använder de inte motorn i alla fall! Antar att de kan bryta förseglingen om de får problem, t.ex. på Sargassohavet...
Senast redigerad av Merwinna 2019-08-20 kl. 11:17.
2019-08-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Bluffen Mann är en av upphovsmännen till ditt cherrypickade diagram. Notera gärna skalan.
Ja, skalan är logaritmisk, annars skulle den blivit både otydligare och mer alarmerande.
2019-08-20, 11:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det står även att Gretas överfart är helt emissionsfri efter att motorn förseglats. Så tydligen använder de inte motorn i alla fall! Antar att de kan bryta förseglingen om de får problem, t.ex. på Sargassohavet...

Det står lite mer om Malizias motor på denna sida:

Citat:
Is Team Malizia going to use the boat’s engine during the crossing?

Malizia carries an emergency combustion engine on board in accordance with the IMOCA Class Rule 2019 V.1.1, number C.6.1 (a): “A motor […] shall be permanently installed, permanently attached to the boat and not moved”. This is a safety measure prescribed by the International Monohull Open Class Association (IMOCA). During the normal season we use the engine only to a minimum extent, namely, to safely approach and leave the dock and marinas.

Now, for Greta’s transatlantic trip, the engine will not be used at all so as to be consistent with Greta’s as well as Team Malizia’s message of sustainability and environmental protection. In fact, the engine will be officially sealed before setting off for the crossing. Although the engine will stay turned off at all times, it will remain fully operational and ready to use in case of an emergency situation, in order to respect the IMOCA Class Rule. The safety of crew and boat is always of prime importance for us.

https://www.borisherrmannracing.com/news/frequently-asked-questions-on-the-transat-with-greta-thunberg/
2019-08-20, 11:40
Medlem
Med tanke på vissas funderingar om män och kvinnor på seglats över Atlanten:
Flotten
Svensk dokumentär från 2018.
Sommaren 1973 reste sex kvinnor och fem män med en flotte över Atlanten i ett av världshistoriens märkligaste vetenskapsexperiment. Syftet var att studera våld och konflikter men expeditionen blev snabbt omskriven i världspressen som "sexflotten". Kapten ombord var svenska Maria Björnstam. Fyrtio år senare återförenas hon med delar av besättningen på en kopia av den ursprungliga flotten för att tillsammans ta reda på vad som egentligen hände under den tre månader långa och livsfarliga resan. De personliga berättelserna och ett unikt arkivmaterial målar upp en oväntad historia om ett experiment där försökskaninerna till slut vände sig mot sin forskare.
https://www.svtplay.se/video/23019602/flotten

Tänkvärt! Och jag tror att Greta kan känna sig helt säker med tanke på hur experimentet utföll...
2019-08-20, 11:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det står lite mer om Malizias motor på denna sida:

Som jag trodde, då. Men det måste vara knepigt att komma ut från hamnen utan motor, jag antar att man måste vänta på lämpliga vindar? På alla segelfartyg där jag har varit, så har skepparen använt motorn när han lagt ut från hamn och lagt till i hamn. Men dessa killar är ju proffs förstås, är kanske inget problem för dem...
2019-08-20, 11:53
Medlem
Drowias avatar
Citat:
facebook.com/Ankerherz
Här på Ankerherz står det att Boris har hört av sig till dem - de känner tydligen honom - och berättat, att det inte alls kommer att vara några fem personer som flyger över Atlanten för att segla hem båten. Det står att två medlemmar i teamet redan är i USA, och att de två ska segla hem segelbåten som en övningsseglats. Det står även att Gretas överfart är helt emissionsfri efter att motorn förseglats. Så tydligen använder de inte motorn i alla fall! Antar att de kan bryta förseglingen om de får problem, t.ex. på Sargassohavet...
Jamen hur kom dom två medlemmarna till USA då? Flög dom dit?
Man kan dra det där till absurdum. Utsläppen finns överallt, det är bara gå ett steg längre bort så finns de och finns de inte där så finns det på nästa steg.

Tycker Greta skött det bra hittills. Hon ville inte ha något med sponsring heller.

Malizia II
Speed: 14.1 kn
Heading: 296°
Temp:
26.0°C / 79°F
Distance to NYC: 1902NM (Line-of-sight)
Est. Distance past 24 hrs: 422NM
Est. Distance covered: 1556NM

Nu har de svängt iväg från Azorerna
Senast redigerad av Drowia 2019-08-20 kl. 11:55.
2019-08-20, 11:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Som jag trodde, då. Men det måste vara knepigt att komma ut från hamnen utan motor, jag antar att man måste vänta på lämpliga vindar? På alla segelfartyg där jag har varit, så har skepparen använt motorn när han lagt ut från hamn och lagt till i hamn. Men dessa killar är ju proffs förstås, är kanske inget problem för dem...

De har en lösning där också (citerat från samma sida):

Citat:
At the start and finish, we will have Torqeedo RIBs powered by electric engines to assist us during docking manoeuvres as well as to tow Malizia out of and back into port.
2019-08-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Efter det här är jag heltänd på dig med den intelligensen.
Jag använde mig själv som exempel för att visa att Greta™ inte är exceptionell. Det är inte jag heller. Hon gick ut grundskolan med toppbetyg. Det gjorde även jag och åtminstone hälften av mina klasskamrater i gymnasiet. Greta™ gick ut med meritvärde 332,5 vilket är strax under genomsnittet för de elever som just börjat läsa naturvetenskapsprogrammet på Procivitas i Malmö (333). I den klassen skulle Greta™ räknas som en medelmåtta. Därför tog jag mig själv som exempel. Greta™ är inte hyperintelligent och det är inte jag heller.

https://www.skanegy.se/sites/all/files/uploads/slutlig_antagning_malmo_190630.pdf
2019-08-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nej, jag tycker det är helt fruktansvärt när folk skriver att de önskar livet osv ur Greta. Det har jag också nämnt i tidigare inlägg, men just den här gången tänkte jag inte på att göra det. So sorry.

Jag tycker Gretas anhängare kännetecknas av minst lika mycket hyckleri som dem som ifrågasätter henne. Det är nog därför Greta själv kommer att få det allt jobbigare. Minsta lilla banan kommer ”hatarna” att slå ner på. ”Hur är det nu med klimatavtrycket ..?”

Kan vi nu återgå till trådämnet?
Nej lilla Mommy, vi som stöder Greta hycklar ingenting. Men du är kanske inte den person som kan avgöra det. Särskilt inte som du kommenterat med +1 vid flera fula personliga påhopp på Greta.

Greta och vi som gläds åt henne tror verkligen att läget är allvarligt och försöker komma på hur vi ska få andra att förstå läget. Vi får inte betalt, vi försöker leva som vi lär efter vårt eget omdöme och vi har i regel inga politiska baktankar. Men det är nog alltför svårt för dig att tro på.

Att ha en annan uppfattning om klimatets utveckling är helt acceptabelt. Alla tror inte lika. Men att försöka hitta fel på Greta, med eller utan genialisk PR-byrå bakom sig, är inte alls okay. Det är fult och det finns agenda bakom.
2019-08-20, 12:08
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Med tanke på vissas funderingar om män och kvinnor på seglats över Atlanten:
Flotten
Svensk dokumentär från 2018.
Sommaren 1973 reste sex kvinnor och fem män med en flotte över Atlanten i ett av världshistoriens märkligaste vetenskapsexperiment. Syftet var att studera våld och konflikter men expeditionen blev snabbt omskriven i världspressen som "sexflotten". Kapten ombord var svenska Maria Björnstam. Fyrtio år senare återförenas hon med delar av besättningen på en kopia av den ursprungliga flotten för att tillsammans ta reda på vad som egentligen hände under den tre månader långa och livsfarliga resan. De personliga berättelserna och ett unikt arkivmaterial målar upp en oväntad historia om ett experiment där försökskaninerna till slut vände sig mot sin forskare.
https://www.svtplay.se/video/23019602/flotten

Tänkvärt! Och jag tror att Greta kan känna sig helt säker med tanke på hur experimentet utföll...

Underbart. Han ville studera varför människor börjar hata varandra. Precis min fråga här i tråden. Varför folk hatar Greta. Men utvidgad till Varför folk hatar OCH älskar Greta.
Same, same. egentligen.
Ser fram mot att se filmen. Tror nu inte att just Gretas Atlantfärd kommer att innebära så mycket hat eller kärlek. PÅ båten. Känslosvallen sker istället i dess svallvågor (förlåt). Runt omkring, i media inte minst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in