2019-08-19, 13:45
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Ikke så god på betegnelsene, men ja, det er vel det ordet jeg mener er riktig. Målet var drap, men det ble iscenesatt som en kidnapping. Og det har vært planlagt i lang tid.

Enig med deg, sånn tror også jeg det kan ha foregått. Opplever ikke politiets språkbruk til hinder for et slikt scenario. De er jo også veldig forsiktige med å uttale seg bastant, og retorikken tyder på at de vil holde alle muligheter åpne. I hvert fall utad.
Citera
2019-08-19, 13:53
Medlem
kugutts avatar
Jeg vil si det sånn, at hvis dette er et drap utført av ”noen som bor i huset” , og kamuflert som kidnapping, ja da var det ikke planlagt. Ingen vil stå i dette presset hvis det ikke er nødvendig. Hun ville da feks blitt ”ranet” og drept når hun luftet hunden eller noe i den duren. Ingen sitter vel i flere måneder å planlegger, for så å sette seg selv under så sterkt press?
Affektdrap + coveroperasjon blir logisk for meg, eventuellt et helt annet scenario, ala russland/ organisert kriminalitet/ hevn etc.
Citera
2019-08-19, 13:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg oppfatter politiets at bruk av uttrykkene "en fingert kidnapping" og "dekkhistorie" slik at det ikke skjedde noen reell bortføring av AEH på formiddagen onsdag 31. oktober i fjor.

Om AEH faktisk og reelt ble bortført, levende eller død, ville jeg kalt det en dekkoperasjon. En faktisk hendelse som skjedde mellom 09:14 og 13:30. Og som ville etterlatt spor. Fysiske spor i boligen. Ukjente biler fra overvåkningskameraer. Osv.

Precis. Tror jag. Mitt ”fingerad” anger att kidnappningshistorien är påhittad, men den kan lika väl vara påhittad i förväg som i efterskott. Och som det är mycket begärt av ganska många upptänkliga GM att hitta på kidnappningshistorien där på förmiddagen så är det troligare att BO bragts om livet och förts bort vid en annan tidpunkt än den förespeglade. Vilket i sin tur gör tillvaron kärvare för TH som uppgivit sig gå till sängs med henne kvällen innan och vaknat med henne på morgonen. Då blir det inte mycket spelrum kvar.

Men den fingerade historien kan vara förhanden hos GM redan innan BO blir ihjälslagen. Inte ngt som hittas på först efteråt. När än hon i realiteten blir slagen ihjäl.

Polisen har vad jag förstår uppgivit sig ha ”spår” efter ngt i och utanför bostaden, men uppenbarligen efter denna långa tid av en art som försvagat misstankarna om en reell kidnappning. Inte förstärkt densamma. Så det går åt fel håll för ”kidnapparen”, trots den förnyade kontakten. (Här vore det ju särskilt kinkigt för ”kidnapparen” om exv den förnyade kontakten som sådan strider mot spår som polisen funnit spår i bostaden men aldrig gått ut med — exv. att hon sannolikt dött där och att ”kidnapparens” försök att ändå lugga TH på pengar hade haft större trovärdighet för sig för ett halvår sen än vad det har nu...)

Att historien är fingerad pekar naturligtvis med tydligare hand på den person som har den rumsliga och tidsliga närheten och kontrollen över AEH, bostaden och den närmaste omgivningen. Och skulle detta inte peka entydigt mot TH själv så lär det peka först av allt på den närmaste familjen, varav en dotter bor i grannskapet.
Citera
2019-08-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jeg vil si det sånn, at hvis dette er et drap utført av ”noen som bor i huset” , og kamuflert som kidnapping, ja da var det ikke planlagt. Ingen vil stå i dette presset hvis det ikke er nødvendig. Hun ville da feks blitt ”ranet” og drept når hun luftet hunden eller noe i den duren. Ingen sitter vel i flere måneder å planlegger, for så å sette seg selv under så sterkt press?
Affektdrap + coveroperasjon blir logisk for meg, eventuellt et helt annet scenario, ala russland/ organisert kriminalitet/ hevn etc.

Her spiller vel faren for å bli tatt inn. Min tenkte situasjon går nettopp ut på at det nederste leddet, de som har fått i oppdrag å kidnappe, trodde at det var nettopp en kidnapping de ble satt til å utføre. Så endret instruksjonene seg, men allikevel i tråd med at det var en reell kidnapping de hadde utført. De fikk kanskje beskjed om at risikoen var blitt for stor, og at de måtte kvitte seg med offeret.
Jeg greier ikke helt å få øye på det, men jeg er ganske sikker på at denne planen er ganske så genial. Bakmannen har kanskje distansert seg fra handlingen ved å utføre det slik også. Hvis denne hypotesen stemmer så er uansett bakmannen såpass overmodig at han nok takler press på en ganske annen måte enn de fleste.
Senast redigerad av Adrtrt 2019-08-19 kl. 14:03.
Citera
2019-08-19, 14:06
Medlem
Citat:
Då var det tur att det tillfälligtvis fanns ett monerokonto och att det blev tid till att skriva ett brev på flera sidor, med koder och grejer. Hela saken är så motsägelsefull. Undra på att man spekulerar hit och dit!
Citera
2019-08-19, 14:13
Medlem
Citat:
Da leser vi politiet forskjellig. Jeg mener de peker mot et planlagt drap, utført som en kidnapping. En fingert/falsk kidnapping der økonomisk motiv ble lagt til grunn for å skjule hva det egentlig dreide seg om. Jeg tror det er et bestilt drap, lagt opp som en bortføring. Trusselbrevet og de elektroniske plattformene bærer preg av lang planlegging, og kan knyttes direkte opp mot en Monero-konto som ble opprettet ca 3 mnd før bortføringen.

Jeg synes dette blir meningsløst å diskutere.

Sett fra ukjent GMs ståsted, et planlagt og bestilt drap ville sannsynligvis ha blitt gjennomført på stedet, og det døde offeret etterlatt på åstedet. Det ville ha krevd helt andre ressurser, på planlegging, logistikk og gjennomføring, å bortføre offeret først, levende eller død, for deretter å skjule liket. For ikke å snakke om risikoen for å legge igjen all slags spor.

Jeg oppfatter politiets uttalelser bokstavelig. Jeg skjønner ikke hvorfor politiet skulle snakke om "dekkhistorie" og "fingert kidnapping", dersom politiet hadde spor som peker mot en reell bortføring.
Citera
2019-08-19, 14:26
Medlem
Citat:
Jeg synes dette blir meningsløst å diskutere.

Sett fra ukjent GMs ståsted, et planlagt og bestilt drap ville sannsynligvis ha blitt gjennomført på stedet, og det døde offeret etterlatt på åstedet. Det ville ha krevd helt andre ressurser, på planlegging, logistikk og gjennomføring, å bortføre offeret først, levende eller død, for deretter å skjule liket. For ikke å snakke om risikoen for å legge igjen all slags spor.

Jeg oppfatter politiets uttalelser bokstavelig. Jeg skjønner ikke hvorfor politiet skulle snakke om "dekkhistorie" og "fingert kidnapping", dersom politiet hadde spor som peker mot en reell bortføring.

Da ser vi også det forskjellig. Jeg mener at å drepe på stedet, for så å ta med seg den døde, vil føre til mer spor og større risiko. Det å bedøve et menneske, for så å ta det med til et sikkert sted, som ingen vet om, medfører mindre risiko. Det at de kanskje ikke vet hele planen vil vel også fungere som en sikkerhetsventil ved en slik hypotese. Jeg tror de fikk beskjed om å kvitte seg med offeret ganske fort. TH brøt vel "betingelsene" allerede kl 14.
Citera
2019-08-19, 14:59
Medlem
Citat:
Da ser vi også det forskjellig. Jeg mener at å drepe på stedet, for så å ta med seg den døde, vil føre til mer spor og større risiko. Det å bedøve et menneske, for så å ta det med til et sikkert sted, som ingen vet om, medfører mindre risiko. Det at de kanskje ikke vet hele planen vil vel også fungere som en sikkerhetsventil ved en slik hypotese. Jeg tror de fikk beskjed om å kvitte seg med offeret ganske fort. TH brøt vel "betingelsene" allerede kl 14.

Om jeg forstår deg riktig, så mener du at oppdragsgiveren, "bakmannen", har bestilt en kidnapping, bortføring. Etter at bortføringen var gjennomført, ble bestillingen endret fra kidnapping til drap?

For hvis oppdraget i utgangspunktet var drap, ville vel de leide kriminelle GM ha drept henne på stedet? Og slippe en hel masse planlegging og en risikabel gjennomføring av kidnapping.

Bakmannen har da nærmest lurt de kriminelle GM til å ta en mye større risiko enn opprinnelig bestilt.

Jeg vil tro at kriminelle GM ville blitt nokså rasende over å bli lurt på denne måten.

Om jeg skulle prøve å tenke meg hvordan jeg ville ha reagert i en tilsvarende situasjon, tror jeg at jeg ville ha sluppet fri kidnappingsofferet i nærheten av nærmeste politistasjon, snarest råd.
Citera
2019-08-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticXII
Uenig.

Ta Nokas saken f.eks. Der kan man si at brannen i lastebilen, som var parkert foran utkjørselen til politistasjonen, var en iscenesatt kriminell handling. Ikke gjort for å brenne en stjålet lastebil «just for the sake of it», men som et ledd i en større og mer alvorlig kriminell handling. Både lastebilbrannen i Nokas og en eventuell iscenesatt kidnapping har omtrent samme mål: Hindre politiet.
Å iscenesette betyr at det gir inntrykk av å være noe annet enn det det er så den NOKAS greia di holder ikke mål.
Senast redigerad av Bondevik 2019-08-19 kl. 15:20.
Citera
2019-08-19, 15:14
Medlem
Citat:
Psykopater er kapable til det meste, men nå vet vi ikke om MGM er psykopat.
Citera
2019-08-19, 15:27
Medlem
Citat:
Om jeg forstår deg riktig, så mener du at oppdragsgiveren, "bakmannen", har bestilt en kidnapping, bortføring. Etter at bortføringen var gjennomført, ble bestillingen endret fra kidnapping til drap?

For hvis oppdraget i utgangspunktet var drap, ville vel de leide kriminelle GM ha drept henne på stedet? Og slippe en hel masse planlegging og en risikabel gjennomføring av kidnapping.

Bakmannen har da nærmest lurt de kriminelle GM til å ta en mye større risiko enn opprinnelig bestilt.

Jeg vil tro at kriminelle GM ville blitt nokså rasende over å bli lurt på denne måten.

Om jeg skulle prøve å tenke meg hvordan jeg ville ha reagert i en tilsvarende situasjon, tror jeg at jeg ville ha sluppet fri kidnappingsofferet i nærheten av nærmeste politistasjon, snarest råd.

Meget mulig noen ikke har visst helt hva de har vært med på. Og at det vil føre til samarbeid med politiet hvis de ringes inn. Man kan jo håpe. Jeg tenker at det tok litt tid før de skjønte det. Men i januar /februar har det nok demret. Men de kan vel ikke være sikre. Hvis de ikke vet hvem bakmannen er.
Senast redigerad av Adrtrt 2019-08-19 kl. 15:36.
Citera
2019-08-19, 15:27
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Då var det tur att det tillfälligtvis fanns ett monerokonto och att det blev tid till att skriva ett brev på flera sidor, med koder och grejer. Hela saken är så motsägelsefull. Undra på att man spekulerar hit och dit!

Jo, men nå er det ikke helt uvanlig at mennesker som lever av å spekulere med penger kan ha diverse kontoer i sin portefølje. Han kan feks hatt behov for å flytte penger anonymt nå og da.

Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Psykopater er kapable til det meste, men nå vet vi ikke om MGM er psykopat.

Ja, det er akkurat det, hvis mennesker ikke er «riktig» skrudd sammen, kan det være vanskelig å forstå logikken, eller isåfall mangelen på logikk i det de gjør.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in