Citat:
Du har delvis rätt i att det är mäns suktande efter hårt sminkade tjejer som skapar dem (Jag tvår dock mina händer, jag föredrar lätt sminkade tjejer, de kvinnliga huvudrollsinnehavarna i North & South och Three Colors:red är blande de hetaste tjejerna jag någonsin sett, och de är lätt sminkade.)
Men "skulden" ligger också på influencers, hårt sminkade tjejer som är populära i media, musikindustrin och film. Tjejer tar efter dem.
Vissa (oftast män) anser att den enda anledningen att kvinnor sminkar sig är för att attrahera män.
Vissa (oftast feminister) anser att den enda anledningen att kvinnor sminkar sig är för sin egen skulle och för att uttrycka sig.
Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan.
Men "skulden" ligger också på influencers, hårt sminkade tjejer som är populära i media, musikindustrin och film. Tjejer tar efter dem.
Vissa (oftast män) anser att den enda anledningen att kvinnor sminkar sig är för att attrahera män.
Vissa (oftast feminister) anser att den enda anledningen att kvinnor sminkar sig är för sin egen skulle och för att uttrycka sig.
Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan.
Jag skyller egentligen inte på män för att tjejer sminkar sig. Vad jag ville åt var att de män som gnäller på att tjejer är ytliga och bara bryr sig om pengar väljer antagligen just dessa kvinnor. Och då blir utgången som den blir, men männen verkar liksom inte fatta sin egen roll i sammanhanget.
Jag menar om jag slår mig ihop med en kriminell våldsverkare så är det rätt givet att det inte slutar bra. Men då är jag ju själv en del av cirkusen eftersom jag från början visste vad för typ av man jag slog mig ihop med.
Jag tror också att sminkning är en vana. Tjejer blir påverkade av reklam, media, mammor, systrar o.s.v och man växer upp med att tjejer helt en sminkar sig. När man sedan är vuxen så är man så van vid att se sig i spegeln med ett visst mått av piff så om man slutar med det känner man sig plötsligt lite dassig. Det är väl det som man menar när man säger att man sminkar sig för sin egen skull tänker jag... det känns som att man gör det för sin egen skull för att man är så van vid att se sig själv med lite puder/ rouge och lite mascara.
Det är ju dock en väldigt stor skillnad på att piffa till sig lite och att täcka ansiktet med tjocka lager smink. Det är mest yngre tjejer som gör detta tror jag, alltså runt 16-23 eller så.
Ja influencers är ett skit, jag förstår inte hur folk kan följa dessa. Jag har pratat med mina elever som var i 12-13 års åldern vid tillfället och de svarade att "det är intressant". Jag frågade då vad som är intressant med en människa vars liv de egentligen inte har en aning om, att denna människa egentligen har noll med deras egen tillvaro att göra, och att det kunde vara bra att pausa sociala medier ibland.
De tittade på mig som om jag var från Mars och blev nästintill förnärmade.