2019-08-18, 17:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Du har delvis rätt i att det är mäns suktande efter hårt sminkade tjejer som skapar dem (Jag tvår dock mina händer, jag föredrar lätt sminkade tjejer, de kvinnliga huvudrollsinnehavarna i North & South och Three Colors:red är blande de hetaste tjejerna jag någonsin sett, och de är lätt sminkade.)

Men "skulden" ligger också på influencers, hårt sminkade tjejer som är populära i media, musikindustrin och film. Tjejer tar efter dem.

Vissa (oftast män) anser att den enda anledningen att kvinnor sminkar sig är för att attrahera män.
Vissa (oftast feminister) anser att den enda anledningen att kvinnor sminkar sig är för sin egen skulle och för att uttrycka sig.

Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan.

Jag skyller egentligen inte på män för att tjejer sminkar sig. Vad jag ville åt var att de män som gnäller på att tjejer är ytliga och bara bryr sig om pengar väljer antagligen just dessa kvinnor. Och då blir utgången som den blir, men männen verkar liksom inte fatta sin egen roll i sammanhanget.
Jag menar om jag slår mig ihop med en kriminell våldsverkare så är det rätt givet att det inte slutar bra. Men då är jag ju själv en del av cirkusen eftersom jag från början visste vad för typ av man jag slog mig ihop med.

Jag tror också att sminkning är en vana. Tjejer blir påverkade av reklam, media, mammor, systrar o.s.v och man växer upp med att tjejer helt en sminkar sig. När man sedan är vuxen så är man så van vid att se sig i spegeln med ett visst mått av piff så om man slutar med det känner man sig plötsligt lite dassig. Det är väl det som man menar när man säger att man sminkar sig för sin egen skull tänker jag... det känns som att man gör det för sin egen skull för att man är så van vid att se sig själv med lite puder/ rouge och lite mascara.

Det är ju dock en väldigt stor skillnad på att piffa till sig lite och att täcka ansiktet med tjocka lager smink. Det är mest yngre tjejer som gör detta tror jag, alltså runt 16-23 eller så.

Ja influencers är ett skit, jag förstår inte hur folk kan följa dessa. Jag har pratat med mina elever som var i 12-13 års åldern vid tillfället och de svarade att "det är intressant". Jag frågade då vad som är intressant med en människa vars liv de egentligen inte har en aning om, att denna människa egentligen har noll med deras egen tillvaro att göra, och att det kunde vara bra att pausa sociala medier ibland.
De tittade på mig som om jag var från Mars och blev nästintill förnärmade.
Citera
2019-08-18, 17:58
Medlem
Entous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Effekten består främst i att man plockar bort de fåtal som begår den största andelen av brotten. Jag håller med, det är inte okomplicerat. Men det är iof ett annat ämne.
Vad jag reagerade på är att man avfärdar fakta för att den kommer ifrån ”fel” håll. Sexism, rasism, högerpopulism etc.
Den andra faktan finns ju också där även om man ogillar källan, eller hur? Jag är inte omedveten om att det är ett omtvistat ämne men man gör ingen någon tjänst genom att inte belysa alla sidor av saken.

Djupfrys, du gör mig besviken. Inte nog med att du länkar till studier du själv inte läser igenom, när jag dessutom plockar ut relevanta stycken ur samma studie så verkar du fortfarande inte förstå. Man har alltså inte "plockat bort de fåtal som begår den största andelen av brotten", tvärtom så undersöker man effekten av att släppa lös straffade villkorligt. Att hårdare straff har en marginellt avskräckande effekt är inte ett omtvistat ämne, det råder snarare vetenskaplig konsensus, titta t.ex. på metastudien jag nämnde. Har du förövrigt inte lärt dig grundläggande källkritik? Självklart spelar det roll var informationen kommer ifrån, jisses.

Citat:
Det övriga innehållet gör att jag mest vill be dig kolla dig i spegeln. Du kallar mig antifeminist. Varför? Är jag emot feminina egenskaper? Har jag en nedvärderande syn på kvinnor? Tycker du dig ha koll på mina värderingar?
Och att du också därmed kan benämna mig som en icke-troende och med detta avfärda allt jag skriver som sexistiskt trams. Eftersom jag inte tycker precis som dig.
Fy fan, och så gnäller du på debattnivån.

Tycker du själv att dina inlägg utstrålar en sund och positiv inställning till kvinnor?
Citera
2019-08-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Fast jag tror inte så många är chockade eller kräver samma lön som någon i finanssektorn.
Det är bara surt att kvinnodominerade yrken är inom offentlig sektor eftersom detta begränsar kvinnornas möjligheter till avancemang och högre lön ganska så kraftigt. Samt ger dåliga arbetsvillkor.
Det är snarare där det mest problematiska ligger.
Det är det ju inte nödvändigtvis längre. Finns många privata alternativ i sjukvård, skola och omsorg. Surt sa räven. Jag noterar att du fullständigt undviker mina påståenden om att svenska kvinnan är den mest priveligierade gruppen på jorden och att det är manliga, inte kvinnliga egenskaper som nedvärderas i vårt samhälle. Men då faller ju hela din tes så jag förstår dig.
Citera
2019-08-18, 18:12
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entou
Djupfrys, du gör mig besviken. Inte nog med att du länkar till studier du själv inte läser igenom, när jag dessutom plockar ut relevanta stycken ur samma studie så verkar du fortfarande inte förstå. Man har alltså inte "plockat bort de fåtal som begår den största andelen av brotten", tvärtom så undersöker man effekten av att släppa lös straffade villkorligt. Att hårdare straff har en marginellt avskräckande effekt är inte ett omtvistat ämne, det råder snarare vetenskaplig konsensus, titta t.ex. på metastudien jag nämnde. Har du förövrigt inte lärt dig grundläggande källkritik? Självklart spelar det roll var informationen kommer ifrån, jisses.
Upprinnelsen till det där var en helt annan tråd, ett annat ämne. Med lite mer diskussionsunderlag innan. Att just det där dök upp var enbart för att exemplifiera hur vissa avfärdar fakta för att det kommer ifrån fel håll.
Men här då, duger SvD?
https://www.svd.se/strangare-straff-ger-farre-brott
Men det är alltså inte brott och straff som diskuteras i den här tråden, utan vi diskuterar hur feminister och manliga kvinnohatare föraktar kvinnliga egenskaper
Citat:
Tycker du själv att dina inlägg utstrålar en sund och positiv inställning till kvinnor?
Ja det gör jag. Jag glömmer ibland att ideologiska fundamentalister saknar humor och inte kan läsa mellan raderna. My bad, men det får ni leva med, era jävla sliddjur
Senast redigerad av Djupfrys 2019-08-18 kl. 18:14.
Citera
2019-08-18, 18:20
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Tyvärr verkar det som att det finns en del män som uppskattar dessa kvinnor. Jag tänker då till exempel på instagrambrudar som har hela konton fulla med bilder på deras kropp och ansikte. Plutande läppar och svankande kroppar. Jag har otroligt svårt att förstå det.
Hur som, de män som dras till dessa kvinnor blir nog ofta besvikna. Jag tror att det är en anledning till att vissa unga män har en så bitter attityd mot kvinnor, och i allmänhet har de åsikter om kvinnor som de har (tex att de är tråkiga, korkade, bara målar naglarna och sminkar sig, är pengakåta).
Eftersom en del män uppenbart låter sig förföras av enbart utseende så kommer givetvis relationen att bli därefter också.

Med "uppskattar" tror jag du menar "sexuellt attraheras". Ingen normalfuntad man uppskattar dessa kvinnor som en potentiell hustru eller mamma till sina barn, och detta är den stora ironin i progressivismen; en regression till brutalt primitiva och naturalistiska könsrelationer anses vara höjden av framåtskridande. Man kan ju tycka att monogami och institutionaliserat hämmande av sexuella lustar och förmågan att flagrant offentligt sexualisera sig själv är progressivt. Inte så.
Citera
2019-08-18, 18:35
Medlem
Entous avatar
Citat:
Upprinnelsen till det där var en helt annan tråd, ett annat ämne. Med lite mer diskussionsunderlag innan. Att just det där dök upp var enbart för att exemplifiera hur vissa avfärdar fakta för att det kommer ifrån fel håll.
Men här då, duger SvD?
https://www.svd.se/strangare-straff-ger-farre-brott
Men det är alltså inte brott och straff som diskuteras i den här tråden, utan vi diskuterar hur feminister och manliga kvinnohatare föraktar kvinnliga egenskaper

Jag häpnar. Du länkar alltså till en jäkla krönika där skribentens argumentet bygger på att kriminella som sitter inlåsta inte kan begå nya brott och därför bör vi ha längre straff. Och det här skulle bevisa att hårdare straff har en avskräckande effekt på kriminalitet? Nåväl, vi kan lämna den här diskussionen nu, du verkar inte kapabel till att läsa och tolka studier så det är ändå inte lönt. Säg mig, på vilket sätt föraktar feminister kvinnliga egenskaper? Kan du ge exempel på inlägg då det har skett i den här tråden?

Citat:
Ja det gör jag. Jag glömmer ibland att ideologiska fundamentalister saknar humor och inte kan läsa mellan raderna. My bad, men det får ni leva med, era jävla sliddjur

Ja, dina originella skämt om "sliddjur" är ju verkligen ett bevis på din sofistikerade kvickhet. Du framstår inte alls som en genomsnittlig klåpare med tvivelaktig kvinnosyn.
Citera
2019-08-18, 19:01
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entou
Jag häpnar. Du länkar alltså till en jäkla krönika där skribentens argumentet bygger på att kriminella som sitter inlåsta inte kan begå nya brott och därför bör vi ha längre straff. Och det här skulle bevisa att hårdare straff har en avskräckande effekt på kriminalitet? Nåväl, vi kan lämna den här diskussionen nu, du verkar inte kapabel till att läsa och tolka studier så det är ändå inte lönt. Säg mig, på vilket sätt föraktar feminister kvinnliga egenskaper? Kan du ge exempel på inlägg då det har skett i den här tråden?

Ja, dina originella skämt om "sliddjur" är ju verkligen ett bevis på din sofistikerade kvickhet. Du framstår inte alls som en genomsnittlig klåpare med tvivelaktig kvinnosyn.

Och du gör heller knappast reklam för feministers förmåga att tänka rationellt. En våldsverkare som sitter inlåst har faktiskt det liiite jobbigare att begå nya våldsbrott än om han släpps fri. Faktiskt väldigt logiskt. Men nu var ju inte logik din starka sida, du är en feminist och alltså i avsaknad av sådant tänk.
Jag hoppas inte du utgör intelligensreserven bland feminister, i så fall är ni på en utförslöpa av Guds nåde.
Iof har ju er stormogul lyckats kasta runt sina nerpissade trosor i en biolokal, den tänkte arvtagerskan började med att plagiera andras arbeten för att få sin examen, sedermera misshandlade hon folk i tunnelbanan. Men än verkar inte botten vara nådd.
Ser bra ut för feminismen framledes.
Senast redigerad av Djupfrys 2019-08-18 kl. 19:18.
Citera
2019-08-18, 19:22
Avslutad
Citat:
Och du gör heller knappast reklam för feministers förmåga att tänka rationellt. En våldsverkare som sitter inlåst har faktiskt det liiite jobbigare att begå nya våldsbrott än om han släpps fri. Faktiskt väldigt logiskt. Men nu var ju inte logik din starka sida, du är en kärring och alltså i avsaknad av sådant tänk.
Jag hoppas inte du utgör intelligensreserven bland feminister, i så fall är ni på en utförslöpa av Guds nåde.
Iof har ju er stormogul lyckats kasta runt sina nerpissade trosor i en biolokal, den tänkte arvtagerskan började med att plagiera andras arbeten för att få sin examen, sedermera misshandlade hon folk i tunnelbanan. Men än verkar inte botten vara nådd.
Ser bra ut för feminismen framledes.
Men du har ingenting emot feminism säger du?
Citera
2019-08-18, 19:30
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi

Nej, ni får tro på vilka tomtar ni vill. Men ni kan seriöst inte tro att ni kan gå in på ett diskussionsforum och förvänta er att alla andra medlemmar skall köpa era barnasagor.
Men kalla mig inte antifeminist för den sakens skull. Ni lever det liv ni vill, ni tror på det ni vill. Vi har faktiskt något som heter yttrandefrihet och religionsfrihet i det här landet.
Även om en del senare företeelser indikerar att den är på upphällningen.

Mina åsikter skiljer sig ifrån dina. Jag förstår att det är jobbigt att smälta, men så ser verkligheten ut.
Citera
2019-08-18, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi

Jag kanske är förvirrad men var ser du motsatsen i hens inlägg? Specifikt.
Citera
2019-08-18, 19:37
Avslutad
Citat:
Nej, ni får tro på vilka tomtar ni vill. Men ni kan seriöst inte tro att ni kan gå in på ett diskussionsforum och förvänta er att alla andra medlemmar skall köpa era barnasagor.
Men kalla mig inte antifeminist för den sakens skull. Ni lever det liv ni vill, ni tror på det ni vill. Vi har faktiskt något som heter yttrandefrihet och religionsfrihet i det här landet.

Mina åsikter skiljer sig ifrån dina. Jag förstår att det är jobbigt att smälta, men så ser verkligheten ut.

RAAAAASIIIIISSSSSTT!
Citera
2019-08-18, 19:49
Avslutad
Citat:

Har du någon särskild åsikt om feminism eller har du inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in