2019-08-18, 00:48
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Verkar som att Greta botats från autism nu när hon kommit från hemmiljön.

Det är ju sånt här som får en att fundera på vad Malena Ernmans "trygghetsbubbla" bestod av egentligen. Vad är "tryggheten" i att vara fast i en värld där alla tydligen mådde piss (inklusive familjens husdjur).

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Som sagt. Greta verkar trivas bra ombord.
Citat:
"Day 4. Pos 46° 20‘ N 015° 46‘ W
Eating and sleeping well and no sea sickness so far. Life on Malizia II is like camping on a roller coaster!"
Wow! Vilken smile! Jag har nog aldrig sett henne så lycklig. Kan det verkligen vara så att hon botats av alla tidigare åkommor bara av att komma ut ifrån hemmet? Hon t om äter och sover ju bättre än vad hon gjort i kanske hela sitt liv.
Kan det annars vara det öppna havet? Att hon hör till den skara människor som inte trivs med att vara landkrabba?
I så fall kanske hon t om byter åsikt under färden och börjar se charmen i stigande havsvattennivåer...

För det kan väl inte vara så enkelt att den stiliga sjömannen och den vackra prinsen fått det att pirra i magen på henne, vilket resulterat i kraftigt ökad livslust?
Om detta skulle vara sant kanske hon kommer revidera sin åsikt att det är de rika som mest av alla förstör planeten. För med det där leendet står i sådana fall klart att hon inte ser på dem som "miljöförstörare" - utan snarare hunkar som bryr sig om miljön.
Kanske kommer den här resan visa sig vara det bästa hon någonsin gjort.
2019-08-18, 00:55
Medlem
Glad över att Greta verkar trivas mycket bra på segelbåten! Här kommer annars en länk om PR-gurun, som upptäckte Greta, https://www.va.se/nyheter/2019/08/16/pr-veteranen-som-upptackte-greta/
2019-08-18, 00:57
Medlem
Glad över att Greta verkar trivas mycket bra på segelbåten! Hoppas att hon får betydligt mera livsglädje på havet! Här kommer annars en länk om PR-gurun, som upptäckte Greta, https://www.va.se/nyheter/2019/08/16/pr-veteranen-som-upptackte-greta/
2019-08-18, 01:03
Medlem
Citat:
Hon gick sista året i en vanlig skola och fick följande betyg:

Försök förklara det med att hon var "förståndshandikappad".
Räcker med att hon inte gått i vanlig skola utan i en privat specialskola där hon jämförs med andra problembarn. Kom igen när hon upprepar betygen på en högre utbildning som inte är specialanpassad för barn med handikapp. I en vanlig skola hade hon inte fått betyg alls eftersom hon skolkat.

Citat:
Greta har aldrig gått i en särskola utan hon har gått i en resursskola. Det är olika saker:
Jag skrev att hon hade blivit placerad på särskola förr, innan man gjorde om systemet. Nu skall alla som kan placeras i vanlig skola även om de inte är normalbegåvade, av sociala och inte pedagogiska skäl, men Greta klarade inte ens det utan hamnade på resursskola.
2019-08-18, 01:09
Medlem
Kommer Greta att må bättre av resan är den mer än värd sitt pris!
2019-08-18, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det här tramset om att efterdiagnosticera historiska personer med bl.a. Aspergers syndrom är till ingen nytta alls. Tony Attwood, Simon Baron-Cohen och Christopher Gillberg är mycket kritiska till det, och med all rätt.

Hela Gretacirkusen och fokuset på och sammanblandningen mellan Gretas tramsmoch Aspergers syndrom är enbart till skada för alla vettiga aspies.

Greta hade anpassad studiegång under några år och det får man *inte* bara för att föräldrarna knäpper med fingrarna och säger "mitt barn har Aspergers och diagnos på det". Det krävs betydligt mer än så, djupare störningar alltså - och skillnaden mellan anpassad studiegång och vanlig skola är också betydligt större än MSM eller familjen Thunberg-Ernman har velat kännas vid.

Under sista läsåret gick Greta på en skola som visserligen formellt är en "vanlig" grundskola, men också hårt nischad mot barn med olika mentala och kognitiva diagnoser. Vi kan lugnt känna oss säkra på att hennes "toppbetyg från nionde klass", och de kursplaner hennes klass har följt, inte är fullt ut jämförbart med avgångsbetyg från en vanlig grundskola.
2019-08-18, 01:31
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Greta hade anpassad studiegång under några år och det får man *inte* bara för att föräldrarna knäpper med fingrarna och säger "mitt barn har Aspergers och diagnos på det". Det krävs betydligt mer än så, djupare störningar alltså - och skillnaden mellan anpassad studiegång och vanlig skola är också betydligt större än MSM eller familjen Thunberg-Ernman har velat kännas vid.

Under sista läsåret gick Greta på en skola som visserligen formellt är en "vanlig" grundskola, men också hårt nischad mot barn med olika mentala och kognitiva diagnoser. Vi kan lugnt känna oss säkra på att hennes "toppbetyg från nionde klass", och de kursplaner hennes klass har följt, inte är fullt ut jämförbart med avgångsbetyg från en vanlig grundskola.
Det är jag fullt införstådd med, och det är en av orsakerna till att jag tycker så illa om hur man synonymiserar Gretas miljöfascism med Aspergers syndrom.
2019-08-18, 01:38
Medlem
Citat:
Det är jag fullt införstådd med, och det är en av orsakerna till att jag tycker så illa om hur man synonymiserar Gretas miljöfascism med Aspergers syndrom.

Jag håller med, min poäng är snarare att DN:s idoliserande bevakning av Greta kör med dubbel bokföring och rökridåer.

Å ena sidan nämnde de då och då att hon haft någon slags diagnos - men utan att precisera - å andra sidan beskrivs hon som typ "the girl next door, fast smartare och starkare än sina jämnåriga". Poängen är förstås att andra ungdomar, särskilt tjejer, ska kunna känna att "Greta, hon är som jag och mina kompisar, fast smartare" - den coola storasyrran de inte haft, dessutom med nästan raka A i slutbetyget trots att hon samtidigt strejkade från skolan varje fredag och blev jättekänd. Och det är en grovt felaktig beskrivning av vem Greta är.
2019-08-18, 01:39
Medlem
Citat:
Nu är det faktiskt hennes egen hejarklack som gång efter gång framhåller ungens mentala tillstånd som fördelaktigt för att förstå klimatfrågor. Gud har tydligen skapar hennes hjärna så att hon förstår sådant som vanliga människor inte förstår. Ungefär som man förr kunde få för sig att vissa vanskapta barn besatt magiska krafter.

Ur det perspektivet är det relevant att hennes diagnoser visar att hon saknar något som andra har och inte tvärtom.
2019-08-18, 01:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Det står ganska utförligt här hur det gick till:

http://habilitering.se/funktion-i-fokus/diagnosen-forandrade-allt

Citat:

Jo. De är fullt jämförbara. Bland annat gjorde Greta de nationella proven som andra svenska elever, och numera är det lag på att man ska lägga en stor vikt på de nationella proven när man betygsätter:

Citat:
"När du sätter betyg ska resultatet på nationella prov särskilt beaktas. Provresultatet har alltså en särskild betydelse vid betygssättningen och det har en större betydelse än andra enskilda underlag."

https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/nationella-prov-i-grundskolan/genomfora-och-bedoma-prov-i-grundskolan#Provresultatetsbetydelseforbetyget

Dessutom har Greta alltid haft lätt för att lära sig enligt hennes mamma. Den svenska grundskolan är nästan för enkel för henne:

Citat:
"Men Greta, som är både högbegåvad och högkänslig, får ingen individanpassad undervisning och är understimulerad eftersom hon lär sig så mycket snabbare än de flesta andra."

http://habilitering.se/funktion-i-fokus/diagnosen-forandrade-allt
2019-08-18, 01:46
Medlem
Citat:

Helt rätt! Men hur kommer hon hem från USA? Segla igen eller flyg?
2019-08-18, 01:53
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Länka till vedertagna definitioner som visar att Asperger inte kan överlappa med förståndshandikapp.
Det kan jag nog göra, men det kan ta lite tid. Diagnoskriterierna är dock välkända sedan länge, och ett av kriterierna som skiljer Aspergers syndrom från typisk autism är just att det inte finns någon försening eller nedsättning i språklig och kognitiv utveckling. Till viss del överlappar diagnoskriterierna för Aspergers syndrom och högfungerande autism varandra, ett av dessa kriterier är att patienten inte kan ha någon intellektuell funktionsnedsättning. Detta är välkända och vedertagna kriterier,

Om du vill kan jag även skanna in "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom" avTony Attwood som PDF och skicka till dig, men det lär ta ett tag. Den är tämligen tjock.

Aspergers syndrom som separat diagnos är numera borttagen ur DSM V, men tydliga diagnoskriterier finns i DSM IV, under kod 299.80, även ICD-10 (F84.5). Tittar du i ICD-11 hittar du det som en underkategori till Autismspektrumtillstånd. Varsågod och läs.
https://www.autism.se/diagnoskriterier%5E2

Jag lägger in ett litet citat för enkelhetens skull:
Citat:
Diagnostiska kriterier:

A. Ingen kliniskt signifikant allmän försening av språklig eller kognitiv utveckling.
...
Förmåga att klara sig själv, adaptivt beteende och nyfikenhet på omgivningen under de första tre åren skall ligga på en nivå som överensstämmer med normal intellektuell utveckling.
Dessa kriterier är helt inkompatibla med förståndshandikapp. Det förklaras bl.a. här:
http://aspergers-syndrom.se/aspergers-syndrom-diagnos.html#.XViVuB6ez3A
Citat:
Inte sällan beskrivs diagnosen som en form av autism hos personer som är normal- eller högintelligenta och som inte uppvisar de svåra kommunikativa problem som förknippas med autism.
...
Vidare måste personen som diagnostiseras uppvisa normalbegåvning. Utvecklingsstörning är ej förenligt med Aspergers syndrom men däremot vanligt förekommande i samband med autism.
Senast redigerad av PlutoJ 2019-08-18 kl. 02:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in