2019-08-15, 07:36
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Min erfarenhet är att bankerna är väldigt restriktiva med lån till mindre brf:ar, detta gäller både till de enskilda medlemmarna och till själva föreningen. Skälet är att dom anses vara potentiellt instabila och således ekonomiskt osäkra. Styrelsens ställning blir ju per automatik svag när i princip samtliga medlemmar ingår och den kan inte då inte genomdriva ett för en enskild medlem "impopulärt" men nödvändigt beslut.

Jag menar föreningar med 3-10 medlemmar, typ...

Är det någon som har några erfarenheter?
Senast redigerad av ErichvonStalhein 2019-08-15 kl. 08:27. Anledning: Komplettering
Citera
2019-08-15, 07:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein

Är det någon som har några erfarenheter?

Föreningen jag bor i nu har bara 41 lgh, men bankerna älskar oss. Anledningen är nog ganska enkel, vi amorterar bort ungefär 6% av den totala belåningen... Per år.

Så nej, det beror inte på storleken, det beror på ekonomin
Citera
2019-08-15, 08:45
Medlem
Som kreditgivare skulle jag hålla mig borta från alla former av bolånetorskar.

Vi går nu in i en lågkonjunktur med en finansminister som knappt kan knyta sina skor.

Alla dubbellånare AKA bostadsrättsägare är körda.

Ska ni ta lån baserade på lån?

Jo, tack.
Citera
2019-08-15, 09:03
Medlem
Ingen egen erfarenhet nej.
De BR jag har ägt har varit i större föreningar några 100 lägenheter, och jag har hållit mig medvetet borta från de riktigt små. Var på väg en gång men då var de som en mindre privat förening, jag och några polare tittade på att köpa en fastighet med 4 lägenheter, men avstod då en av grabbarna fick kalla fötter.
Skulle vara intresant att få reda på hur det funkar, har varit aktiv i styrelsen i två föreningar den ena med 250 lägenheter den andra med 700, max 20 pers dök upp på årsstämmorna och i princip alla som hade lite intresse var med i styrelsen.
Så hur finkar det i dessa små föreningar består styrelsen av alla ägarna?
Sen kan jag förstå bankerna i alla fall då vissa av föreningarna jag sett på sista tiden även kan vara kraftigt belånade, då slår en utenbliven avgift hårt på föreningens ekonomi.
Citera
2019-08-15, 09:25
Medlem
Citat:
Föreningen jag bor i nu har bara 41 lgh, men bankerna älskar oss. Anledningen är nog ganska enkel, vi amorterar bort ungefär 6% av den totala belåningen... Per år.
Tror inte alls att de älskar sådana kunder, tvärtom faktiskt.
Skulle alla med lån göra så, ja då försvinner ju dessa kunder efter 16-17 år.
Banken vill att det amorteras så lång tid som möjligt.
Då kan banken få in sin ränta under denna längre tid.
Bankerna lever på ränteskillnaden mellan in - och utlåning.
Marginalen är c:a 1,5% idag. Likamed räntenettot.
Senast redigerad av bosseriks 2019-08-15 kl. 09:32.
Citera
2019-08-15, 09:31
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Jag har erfarenhet av flera små föreningar med mycket god ekonomi som nekats lån för fastighetsrenoveringar. Det är alltså inte ekonomin som är problemet utan föreningens storlek.
Citera
2019-08-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Jag har erfarenhet av flera små föreningar med mycket god ekonomi som nekats lån för fastighetsrenoveringar. Det är alltså inte ekonomin som är problemet utan föreningens storlek.

Kan det inte ha med läget att göra också? Sedan då i kombination med antalet medlemmar.
Kan tänka mig att banken inte gärna lånar ut till något som inte anses tillräckligt värt i kombination med risk för att de inte kan betala.
Småhusägare i obygden har ju just detta problem när det kommer till att söka lån för nödvändiga renoveringar pga deras hus inte är tillräckligt värt.
Begärda lån täcker inte upp husvärdet helt enkelt.
Citera
2019-08-15, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
..men bankerna älskar oss. Anledningen är nog ganska enkel, vi amorterar bort ungefär 6% av den totala belåningen...

😂😂😂
Dumsvensken visar sig igen.

No offense personligen mot dig, du är säkert sjysst o klok i dom flesta sammanhang.
Citera
2019-08-15, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Så nej, det beror inte på storleken, det beror på ekonomin

41 är inte liten i sammsnhanget (ja, jag vet att det finns 1000+ lgh föreningar) utan TS acser antagligen förseningar i ordningen 3-5 lgh där det i princip räcker att en knäppis flyttar in flr att hela föreningen ska gå åt skogen.
Citera
2019-08-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forgiveness
Som kreditgivare skulle jag hålla mig borta från alla former av bolånetorskar.

Vi går nu in i en lågkonjunktur med en finansminister som knappt kan knyta sina skor.

Alla dubbellånare AKA bostadsrättsägare är körda.

Ska ni ta lån baserade på lån?

Jo, tack.

Hur kommer man klara sig om man är bostadsrättsägare som endast betalar lån i avgift?
Dvs inga privatabolån.
Citera
2019-08-15, 15:06
Medlem
Citat:
Hur kommer man klara sig om man är bostadsrättsägare som endast betalar lån i avgift?
Vem betalar då föreningens fastighetsskötsel, el, vatten, sophämtning, m. m?
Citera
2019-08-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Dvs inga privatabolån.

Hur man ska klara sig som bostadsrättsägare?

Du frågar i rättan tid. Svaret är... du säljer nu medan idioterna flockas.

Rensa lägenheten, anlita ett inredningsproffs. Sälj skiten innan skiten hamnar i fläkten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in