2019-08-15, 10:29
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Va!?? Han har ju blivit tilldömd skadestånd och har inte mycket att styra över (såvida han inte överklagar och drar ut på processen). Det är ju gäldenären som är ansvarig för att skulden betalas snabbt.
Gäldenär har jag aldrig hört talas om, trodde det var målsägarbiträdet som ska fixa det. Men känner en afghan till hur sånt här fungerar?
Citera
2019-08-15, 11:05
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Du har fel, rapparen fick ca 150 papp i böter, såvida inte media (minns inte vilken det var av de fyra "stora") är ute och cyklar. Advokaten vill ha en bra bit över en hundring. Afghanen fick ca 8k

Dom kostnader du pratar om är inte böter. Han får inte böter för han har suttit häktad så länge, domarens egna ord från igår.
Citera
2019-08-15, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tror det är olika sekvenser, i ett klipp så knuffar livvakten bort honom och då studsar afghanen tillbaka och slår mot ansiktet på livvakten. I ett annat klipp från nån övervakningskamera så lyfter livvakten han i/bakom nacken och knuffar afghanen bakåt. Tror det är olika sekvenser av bråket men jag kan ha fel men i ett av mobilklippen(slag mot livvakt)så ser det inte ut som det där lyftet som det pratades om som finns med på ett annat klipp.

Jag tycker hela bråket är rätt löjligt då man självklart inte ska misshandla någon men afghanerna hade liksom ett mål och det var att få till ett bråk och det lyckades de med tillslut.

Men man får väl hoppas att polisen/åklagarna är lika hårda och nog i bevisföringen gällande de där 3 killarna som för nån dag sedan misshandlade en gubbe på skara sommarland för att han påpekade att det var rökförbud där de satte och rökte som de varit i det här fallet med husrannsakan, insamling av bevis på brottsplats, dna på glasflaskor mm

Sen kan jag tillägga att det är väl livvakten som använder nödvärn då afghanerna följer efter gruppen och inte tvärtom. En knuff/lyft för att avvärja en eller flera personer är helt ok.

1. Det finns lite olika politiska intressen i ärendet. Just livvakten är ett synnerligt problem för det politiska åtalet.
a. Det är ytterst få personer i rättsverksamheten i staten som verkligen jobbar på jobbet. Låt oss säga att antalet i hela Stockholmsområdet är lägre än 50 personer. Samtidigt har de olika formerna av "säkerhetsfolk" ca. 50000 personer som åtminstone är på jobbet samtidigt som de nordiska säkerhetsföretagen har kring 6-10 miljoner anställda över jordklotet. Säkerhetsfolket har alltså blivit både en politisk, opinions och även ekonomisk maktfaktor som rättsverksamheten i staten är helt beroende av. Summa summarum så vågade de inte åtala livvakten och för att få andra parten att acceptera det så åtalade de inte heller för överfallet på livvakten (som definitivt inte är nödvärn). Åtalets enda styrka är alltså att det har sanktionerats "från ovan" redan från början.

b. Intresset bakom att låta hazar-ensamkommande blatant och offentligt bryta mot lagen är en form av röd terror som de antingen lärt sig i en bok eller typ i början av den röda rörelsen med strejker och liknande på sent 1800tal eller tidigt 1900tal där så att säga lagen tilläts brytas mot dem strafflöst när de ville hävda vad som idag anses vara delvis solida demokratiska rättigheter. Själva grejen med saken är alltså inte att framhäva hazaren utan att skrämma allmänheten till underkastelse genom att låta en för tillfället utvald mängd individer härja runt mer eller mindre strafflöst (de får bara 2 år i buren ifall de försöker mörda statens anställda polismän, de får anfalla amerikanska stjärnor på gatan och får då betalt osv. osv.)

2. Nu är det färdigflashbackat för gott. (detta är en utfästelse till mig själv och inte till forumet).
Senast redigerad av BehindRayban 2019-08-15 kl. 11:11.
Citera
2019-08-15, 11:15
Medlem
Citat:
Enda intressanta i denna överkokade soppa är om rapparen betalar sina böter på 150k varav det mesta skall gå till hans försvarsadvokat. Gör han det inte får skattebetalarna stå för advokatens faktura och afghanens skadestånd. Två saker är högst troliga: rapparen gör allt genom sina advokater för att inte betala. Han har setts för sista gången i Sverige. Men så kommer det här med utlämningsavtal Sverige har med olika länder. Om rapparen vägra betala kan då Sverige begära honom utlämnad till Sverige från länder med utlämningsavtal med Sverige om rapparen uppträder i dessa länder. Det kan stå rapparen dyrt eftersom han beskärs i sina turnéer och går miste om mycket pengar och uppmärksamhet. Kanske råder hans stab honom att betala sina böter med skadestånd till Sverige ändå. Men om Sverige inte kan begära utlämning för ringa brott som detta eller länderna där rapparen uppträder inte tillmötesgår Sveriges begäran om utlämning för detta ringa brott kan rapparen utan risk resa runt och uppträda även om han vägrar betala böterna.

Rätten har inte ställt några krav på att han skall infinna sig i sverige (än, kan komma ifall domen överklagas). Det är endast pengar som skall hit och det begär man inte folk utlämnade för såvitt jag vet, det är normalt inget brott att skita i att betala sina räkningar.

Det han behöver göra för att slippa betala (om nu indrivning i USA inte funkar) är att hålla sina pengar borta från kronkalle. Då kan han t.ex. inte göra spelningar i sverige iaf, gissningsvis kan man komma åt övriga betalströmmar i hela EU och då verkar det ju urbota korkat att försöka hålla sig undan betalningsansvar (alltså att ge f*n i att göra spelningar i EU bara för at slippa betala en skuld på 150tkr).
Citera
2019-08-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det som talar för något annat än domen man bestämmer sig för nämns inte alls, man låtsas helt enkelt inte om att det existerar.

Ja, du verkar ha rätt om detta.

Försvarets invändning om nödvärn är att MJ misstänks vara beväpnad med kniv men detta kommenterar inte tingsrätten alls i sin dom.

Tingsrätten skriver istället att det är bevisat att MJ ej attackerat TW med knytnävsslag. Men TWs kroppsvikt är minst dubbla MJs. MJ beväpnad med endast knytnävar är uppenbarligen inget hot mot TW och är inte heller vad försvaret menar hotet består av.

Även om ingen faktisk kniv har siktats på platsen framstår det som rimlig att de var rädda för en knivattack med tanke på att MJ och DH är drogpåverkade och MJ är aggresiv trots uppenbar fysisk underlägsenhet. Det finns också tid för DH att undanröja eventuella knivar så det kan inte heller uteslutas att de bar kniv. Att MJ är dömd för knivdåd talar också för att Asap gjort en korrekt bedömning av MJs karaktär.
Citera
2019-08-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tror det är olika sekvenser, i ett klipp så knuffar livvakten bort honom och då studsar afghanen tillbaka och slår mot ansiktet på livvakten. I ett annat klipp från nån övervakningskamera så lyfter livvakten han i/bakom nacken och knuffar afghanen bakåt. Tror det är olika sekvenser av bråket men jag kan ha fel men i ett av mobilklippen(slag mot livvakt)så ser det inte ut som det där lyftet som det pratades om som finns med på ett annat klipp.

Jag tycker hela bråket är rätt löjligt då man självklart inte ska misshandla någon men afghanerna hade liksom ett mål och det var att få till ett bråk och det lyckades de med tillslut.

Men man får väl hoppas att polisen/åklagarna är lika hårda och nog i bevisföringen gällande de där 3 killarna som för nån dag sedan misshandlade en gubbe på skara sommarland för att han påpekade att det var rökförbud där de satte och rökte som de varit i det här fallet med husrannsakan, insamling av bevis på brottsplats, dna på glasflaskor mm

Sen kan jag tillägga att det är väl livvakten som använder nödvärn då afghanerna följer efter gruppen och inte tvärtom. En knuff/lyft för att avvärja en eller flera personer är helt ok.

Jag kan ha missuppfattat vad som hände när han slog honom med hörlurarna. Jag antog att livvakten lyfte honom och han under det slog honom med hörlurarna. DET faller under nöd då det ju rör sig om ett pågående angrepp. Med brasklappen att det inte är tillräckligt allvarligt att bly upplyft i kragen, å andra sidan borde en normalt funtad person bli tämligen rädd av behandlingen så det skulle kunna vara putativt ändå.

Jag ser inte riktigt hur det är nödvärn när afghanerna följer efter gruppen. Jag tycker många här missförstår vad nödvärnsrätten omfattar. Den omfattar INTE rätt att hämnas för ett övergrepp, den omfattar INTE rätten att freda sig mot störiga och efterhängsna personer (eller andra brott som inte har den dignitet som krävs för nödvärn), den omfattar INTE rätten att freda sig mot icke-akuta hot.
Citera
2019-08-15, 11:28
Medlem
Citat:
Du har fel, rapparen fick ca 150 papp i böter, såvida inte media (minns inte vilken det var av de fyra "stora") är ute och cyklar. Advokaten vill ha en bra bit över en hundring. Afghanen fick ca 8k

Läs domen då istället. Står uttryckligen inga böter. Orkar man inte läsa hela kan man läsa vad straffet var: vilkorlig dom, inget mer.

Vill advokaten ha böter? Isf är han ganska korkad, men jag antar att han inte vill ha det...
Citera
2019-08-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Gäldenär har jag aldrig hört talas om, trodde det var målsägarbiträdet som ska fixa det. Men känner en afghan till hur sånt här fungerar?

Han kanske inte gör det, men jag tycker att det är allmänbildning. Målsägarbiträdet kanske förklarar för honom eller redan har förklarat. Tänk på att MÄB bara har garanterad ersättning för den tid han yrkat på ersättning i domstolen, han kan inte räkne med betalt för arbete han utför för Afghanens räkning efter det.

Den viktiga invändningen är att kravet på betalning redan har gjorts i och med yrkandet i början av rättegången och fastställts av domstol (när det vunnit laga kraft iaf). Han kan heller inte skapa ränteinkomster till sig själv genom att inte söka verkställighet hos KFM eller liknande. Man skall som gäldenär normalt få reglera sina skulder utan att fordringsägaren kan vägra.
Citera
2019-08-15, 12:00
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

De fick väl betala 12500 kr i skadestånd(delat på 3) samt 800 var till brottsofferfonden och sen måste de betala afghanens rättegångskostnader på strax över 200 000 eftersom de fälldes. Vet inte hur mycket en "vanlig" misshandelsdom ligger i rättegångskostnader men jag är skeptiskt till att de kostar mer än max 50000 kanske. Nu la rättsväsendet ner extra mycket energi och det straffar sig för de åtalade
Citera
2019-08-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Läs domen då istället. Står uttryckligen inga böter. Orkar man inte läsa hela kan man läsa vad straffet var: vilkorlig dom, inget mer.

Vill advokaten ha böter? Isf är han ganska korkad, men jag antar att han inte vill ha det...

Min fetning.

Du kan ha rätt i din ordexercis men faktum kvarstår: rapparen måste betala sin försvarsadvokat 120 eller nåt sånt och ca 8 i skadestånd till afghanen och med andra småsummor i rättegångskostnader sammanlagt runt 150 000 ur egen ficka.
Det är litet mer än "villkorlig dom, inget mer".
Beloppet sattes i proportionstänkande till hans inkomster.

F ö är jag inne och skriver i ämnet för det galna utrymme detta hundslagsmål på sjabbiga bakgator i Stockholms city fått i de semi-amerikaniserade svenska dyngmedia.
Inget annat händer ju i Sverige.
Citera
2019-08-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Ja, du verkar ha rätt om detta.

Försvarets invändning om nödvärn är att MJ misstänks vara beväpnad med kniv men detta kommenterar inte tingsrätten alls i sin dom.

Tingsrätten skriver istället att det är bevisat att MJ ej attackerat TW med knytnävsslag. Men TWs kroppsvikt är minst dubbla MJs. MJ beväpnad med endast knytnävar är uppenbarligen inget hot mot TW och är inte heller vad försvaret menar hotet består av.

Även om ingen faktisk kniv har siktats på platsen framstår det som rimlig att de var rädda för en knivattack med tanke på att MJ och DH är drogpåverkade och MJ är aggresiv trots uppenbar fysisk underlägsenhet. Det finns också tid för DH att undanröja eventuella knivar så det kan inte heller uteslutas att de bar kniv. Att MJ är dömd för knivdåd talar också för att Asap gjort en korrekt bedömning av MJs karaktär.

Jag tror inte försvaret var så korkade att de tog eventuell kniv för intäkt för att det skulle föreligga nödvärn. Anledningen till att domen inte tar upp detta kan vara att det inte är DET i sig som skulle utlösa en nödvärnssituation.

Som sagt, det är många här som verkar missförstå när nödvärnsrätt föreligger.

En förestående attack på TW skulle kunna utgöra skäl för nödvärn och försvaret har i sin beskrivning haft det som orsak till att AR attackerade MJ i första läget. Nu har dock domen avfärdat det då de inte bedömt att någon attack var förestående eller pågående.
Citera
2019-08-15, 12:07
Medlem
Citat:
Min fetning.

Du kan ha rätt i din ordexercis men faktum kvarstår: rapparen måste betala sin försvarsadvokat 120 eller nåt sånt och ca 8 i skadestånd till afghanen och med andra småsummor i rättegångskostnader sammanlagt runt 150 000 ur egen ficka.
Det är litet mer än "villkorlig dom, inget mer".
Beloppet sattes i proportionstänkande till hans inkomster.

F ö är jag inne och skriver i ämnet för det galna utrymme detta hundslagsmål på sjabbiga bakgator i Stockholms city fått i de semi-amerikaniserade svenska dyngmedia.
Inget annat händer ju i Sverige.

Skadestånd och rättegångskostnader är inget straff. Det är bara att man blivit skyldig att betala olika parter en massa pengar.

Brottsofferfonden är kanske lite speciell, men jag skulle vilja hävda att det ej heller räknas som straff. Det hänger väl ihop med att man dömts att betala skadestånd till ett brottsoffer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in