2019-08-15, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Sölvesborgs kommun tar emot 14 nyanlända i år. Av dessa är 8 nyanlända män över 18. Det är inte svårt att få ett avtal med en privat fastighetsägare i en sossekommun för att få bort några av dessa och resten kan placeras i vinterbonade husvagnar på gångavstånd från en busshållplats och en Willysbutik. Case closed för Blekingekommunen.

Det finns människor som lever i husvagn året runt. Att husvagn skulle vara ett dålig boende, är bara bullshit mao. Dessutom är det i en kommun i södra Sverige, där det knappt existera minusgrader.

Det väl ingen hindra dom nyanlända berätta sanningen och tala om vilken riktig land som var första asylland, och sedan får det väl flytta ditt istället om man inte gillar Sverige, det finns väl inget tvingade att dom valde välja just Sverige. Flyr man undan ett krig, så väljer man väl ett land där man få slipper bomber, sedan om det är Sverige eller Albanien spela väl mindre roll.

Vi som skall betala världens högsta skatter för att dom skall få färdig stekta sparvar i munnen är bara glada om dom reklamera Sverige som sitt val i asylshoppade.
Senast redigerad av JosephMcCarthy 2019-08-15 kl. 08:30.
Citera
2019-08-15, 08:37
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Samstyret i Sölvesborg kommer att utmana myndigheterna och vägra ta emot nyanlända.

Kommer man lyckas?

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/pilotarende-nar-solvesborg-sager-nej-till-nyanlanda

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/sd-m-forslaget-lat-ensamkommande-man-bo-i-husvagnar

Jag förstår inte riktigt. Om de ändå utmanar myndigheterna (bryter mot lagen?) varför inte sätta sig helt på tvären och vägra befatta sig med nyanlända över huvud taget? Vad skulle hända?
Citera
2019-08-15, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Dom vägra inte att ta emot nyanlända, dom låter bara vuxna människor få bo husvagnar under dom 2 år som bosättningslagen tvingar kommunen att tillhandahålla bostäder till nyanlända, politiker som visa skattebetalarna stor respekt och inte bygger stora dyra ghetto områden som chockhöjer skatterna.

Seriösa kommuner som visa skattebetalarna stor respekt, låter sedan nyanlända få fixa bostaden själv efter 2 å.

Helt rätt. Fortsätt så. Röda tåget
Citera
2019-08-15, 08:40
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Dom vägra inte att ta emot nyanlända, dom låter bara vuxna människor få bo husvagnar under dom 2 år som bosättningslagen tvingar kommunen att tillhandahålla bostäder till nyanlända, politiker som visa skattebetalarna stor respekt och inte bygger stora dyra ghetto områden som chockhöjer skatterna.

Seriösa kommuner som visa skattebetalarna stor respekt, låter sedan nyanlända få fixa bostaden själv efter 2 å.

Vad skulle hända om kommunen helt struntade i bosättningslagen och inte erbjöd nyanlända nånting? Dvs hur genomdrivs en sådan lag om den inte följs? Vilka maktmedel har myndigheterna konkret mot kommunen? Förstår om det är svåra frågor, bara nyfiken.
Citera
2019-08-15, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad skulle hända om kommunen helt struntade i bosättningslagen och inte erbjöd nyanlända nånting? Dvs hur genomdrivs en sådan lag om den inte följs? Vilka maktmedel har myndigheterna konkret mot kommunen? Förstår om det är svåra frågor, bara nyfiken.

Intressant fråga. Antagligen skulle väl staten välja att straffknulla den kommunen hårt, genom att dra in bidrag och annat.
Citera
2019-08-15, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Helt rätt. Fortsätt så. Röda tåget

Malmö som måste få stora mängder Robin Hood skatter av oss Stockholmare, bränner 500 000:- på att producera amatör filmer, med ca 2000 visningar. Snacka om sossarnas okontrollerat slösade med skattepengar .

Källa https://samnytt.se/malmo-stad-beviljade-en-halv-miljon-kronor-for-malmoberattar-korta-amatorvideor-med-knappt-nagra-vis ningar/

Eller för att citera Ronald Reagan ( USA bästa president genomtiderna )

"Staten är som en jättebebis, enorm aptit i ena änden och ingen kontroll i den andra. "

Byt ut staten till en sossestyrd kommun , så förstår man hur det gå till i sossestyrda kommuner.
Senast redigerad av JosephMcCarthy 2019-08-15 kl. 08:54.
Citera
2019-08-15, 08:51
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte riktigt. Om de ändå utmanar myndigheterna (bryter mot lagen?) varför inte sätta sig helt på tvären och vägra befatta sig med nyanlända över huvud taget? Vad skulle hända?

Dom utmanar inte lagen. Lagen säger att kommunen skall tillhandahålla boende i 2 år.. Lagen specificera inte om boendet skall vara i husvagn på en camping eller boende på Drottningholm slott.
Citera
2019-08-15, 09:02
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Intressant fråga. Antagligen skulle väl staten välja att straffknulla den kommunen hårt, genom att dra in bidrag och annat.

Ja, alla kommuner är väl inte netto bidragstagare från staten heller, så vad mer är frågan. Det är ju inte helt omöjligt att situationen med någon form av kommunalt uppror dyker upp förr eller senare.
Citera
2019-08-15, 09:25
Medlem
Nu gnäller de borgerliga kommunerna, nu när dom också får ta ansvar för flyktingar som kommer hit.
Citera
2019-08-15, 10:43
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:

Jag tror de bara kan ge vite; böter. Vi har inget tjänstemannaansvar så länsstyrelsen eller något kommer ge böter. Så det intressanta är vilket som är dyrast; att följa lagen eller att betala böterna? I längden kan böterna säkert bli billigare.
Citera
2019-08-15, 10:52
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Jag tror de bara kan ge vite; böter. Vi har inget tjänstemannaansvar så länsstyrelsen eller något kommer ge böter. Så det intressanta är vilket som är dyrast; att följa lagen eller att betala böterna? I längden kan böterna säkert bli billigare.

Och om de inte betalar böterna? Har dålig koll på det offentliga ekonomiska systemet men jag antar att det måste finnas vissa beroenden kommunerna har till staten som staten kan kapa?
Citera
2019-08-15, 10:54
Medlem
Fris avatar
Jag är gammal nog att ha tvingats bo i tält ett år när jag gjorde värnplikten. För att jag begick brottet att fylla 18 år.

Så de där kommunpolitikerna har ställt frågan till staten ifall de får vägra statens order. Gissa vad svaret blir! Vad gör samma kommunpolitiker då?

Migrationsverket dikterar vilka som ska bosättas i vilken kommun. Socialstyrelsen dikterar vilken bostandard de måste ha. Kommunpolitiker har ingenting att säga till om såna saker. Vad har Sölvesborgs kommunpolitiker uppnått hittills med sitt tomgångsprat?

Sölvesborg har 8000 invånare, alltså ungefär 5000 väljare. Min prognos är att Migrationsverket tvångsplacerar 5 000 anonyma arapor (två veckors invandring i dagens takt sedan fem år) i Sölvesborg före nästa val så att VPK får egen majoritet. Problem solved!
Senast redigerad av Fri 2019-08-15 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in