2019-08-13, 21:08
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag jobbade skiten ur mig som tonåring, och fram till 25 cirka. Därefter så har jag tagit livet rätt lugnt. Nada i lån, och äger flera hyresfastigheter. (Köpte svinbilligt under 90-talets fastighetskris) Behöver egentligen inte jobba alls. Pengarna trillar in ändå. Så med detta har jag verklig ekonomisk frihet. Lycka? -Vetefan, men slipper oroa mig för ekonomin/brödfödan i alla fall. Problemet ("problemet") som uppstår då, är att man måste hitta andra utmaningar så man inte tröttnar. Sådant kan vara knepigt, dvs. hålla sig road i stället för "oroad" som alla andra håller på med. "Något måste man ha att göra", som det heter.

jo men pengar i sej är skittråkigt , det är vad du gör med dina pengar som kan lyfta livet rejält .

de som sparar , blir ofta sjuka /snåla , och det slutar med att de sitter och räknar pengar enbart och hur de ska få ihop nästa mille på kontot

låt slantarna rulla och ha kul , för du får inga pengar med dej i graven garanterat
Citera
2019-08-13, 21:09
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
När det kommer till vissa element gör du det men andra inte, dock passar du in på många punkter. Vet dina barn om de problem om finns i Sverige eller är de inte tillräckligt gamla för att förstå?

De är för små men de kommer förstå, våra föräldrar är också av den gamla stammen och inte PK. Så någon indoktrinering kommer inte ske och de vet att pappa vet bäst så de lyssnar på mig.
Citera
2019-08-13, 21:11
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Man behöver inte sluta med exakt allt. Klart man kan gå till gymmet några gånger i veckan eller göra något, det är ju därför man är två och inte en. Är det mer längre aktiviteter kan det förmodligen bli mycket svårare.

nja aktiva grabbar med rejäla intressen och hobbys , blir ofta soffpotatisar vid barn när hojen är såld , sportbilen är bytt till en v70 och alla pengar går till räkningar på grund av all skit de bränt slantarna på
Senast redigerad av ghostedbyme 2019-08-13 kl. 21:19.
Citera
2019-08-13, 21:13
Medlem
Citat:
Alla av oss har inte lån, dock har många det. (Främst idioter som byter bil varje år med pengar de inte har). De byter bil enbart för att "grannen ska se" att de har råd med ny bil, som de egentligen inte har råd med annat än med avbetalning.. Sedan häller de i sig lådviner på helgerna (och under semestern även mitt i veckan) kanske för att glömma sin situation. Många lever rätt nära sina marginaler, dvs. höjer Ingves "diskontot" (så hette det förr, idag heter det styrräntan) till normala nivåer, dvs. kanske två procent, får många överbelånade svenssons som verkar välbeställda, gå från hus och hem och sova på parkbänkar.

-Kanske därför de lever som de gör, dvs. söker verklighetsflykt i lådviner på helgerna?

Det kan vara en förklaring. Det jag tycker är lite märkligt är hur många människor som inte begriper sig på att om räntan går upp något kommer deras bostad hamna på exekutiv auktion. Det finns skrämmande statistik på vad som skulle hända om räntan höjdes några %
Citera
2019-08-13, 21:13
Medlem
Cameltotems avatar
Tragiska människor som bara följer ideal.

Arbetar med det jag älskar, tjänar rätt bra deg, lever svennsonlivet men gör det jag vill istället.
Citera
2019-08-13, 21:16
Medlem
Cameltotems avatar
Dessutom vill jag påpeka att motsatsen inte är så jävla cool.

Vet en tjej som bara YOLO, reste massa länder, tatuera sig, skaffa hund och bara levde medans vi alla andra tråkiga skaffa barn och karriär.

Hur mår hon idag? Skitjobb som hon hatar, deprimerad och tatueringar är inte lika fräcka.

Nää man har kul några år som ung sen tar man på sig sina big boy pants och skaffar karriär så man kan göra det man älskar livet ut.
Citera
2019-08-13, 21:16
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Jag väntar inte men man måste ju anpassa sig, det går ju inte att köra på som innan barnen föddes. Det blir ju svårt att lämna dem hemma i två veckor och vi drar till Kanada och åker helikopter, den tiden kommer ju dock tillbaka.

Vi har egna liv i den mån det är möjligt, jag tävlar (för kul)och har dyra hobbys på egen hand. Men givetvis anpassar jag mig till familjen också.

jo men många säljer tex av drömbilen / sportbåten , köper en ny åkklippare och smarttv
och lider sen av tristess in i döden , bitterheten lyser ochså tydligt över att andra gjort andra val i livet
de ochså velat välja

diskuterat mycket sådant här när de varit på fyllan , och då kommer sanningen fram rätt fort
Citera
2019-08-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
De är för små men de kommer förstå, våra föräldrar är också av den gamla stammen och inte PK. Så någon indoktrinering kommer inte ske och de vet att pappa vet bäst så de lyssnar på mig.

Ja, det är kanske inte det mest smarta att tala om politik och samhällsproblem när de är så pass små så det gör du helt rätt i! Är frugan ense med dig då, att förklara saker och ting?
Citera
2019-08-13, 21:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
jo men pengar i sej är skittråkigt , det är vad du gör med dina pengar som kan lyfta livet rejält .

de som sparar , blir ofta sjuka /snåla , och det slutar med att de sitter och räknar pengar enbart och hur de ska få ihop nästa mille på kontot

låt slantarna rulla och ha kul , för du får inga pengar med dej i graven garanterat

Finns idioter åt det hållet också, dvs. enbart lägger pengar på hög och unnar sig inte något alls. Det är minst lika knäppt som "idioterna åt andra hållet" som platsar i "Lyxfällan". Dock så gäller det att ha en balans i balansräkningen. Något som de flesta faktiskt saknar. (Livets balansräkning alltså menar jag, inte enbart den ekonomiska).

Jag låter slantarna rulla om jag känner för det och när jag känner för det, då jag "har slantar att rulla". Enligt undersökningar så är det största grälämnet i parförhållanden i Sverige (och i västvärlden) om ekonomi. Bland svenssons "du köpte ju bla bla bla, det har vi INTE råd med".
Ekonomin (gräl om) gör att förhållanden spricker. Sådant slipper man med ordnad ekonomi. Om min sambo bränner 5 papp på nya blaha-blaha-kläder spontant, så är detta inga problem, eller i mitt fall jag bränner 20 papp på någon ny teknisk grej. Fast vi är ändå rätt ekonomiska, och drullar inte runt som "shop-aholics".

Värst är det väl när man ser vanliga svenssons-par på ICA-maxi gräla/"bråka" på fredag/lördag om de ska köpa en biff eller inte till middag. Och då menar jag alltså "volvo-villa-vovve"-svenssons, inte direkta WT-socialfall. Antagligen överbelånade stackare.
Citera
2019-08-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
nja aktiva grabbar med rejäla intressen och hobbys , blir ofta soffpotatisar vid barn när hojen är såld , sportbilen är nytt till en v70 och alla pengar går till räkningar på grund av all skit de bränt slantarna på

Då blir det kanske krigsfilmer och action, undangömda godishyllor och storhandling med V70:n och barn som vill ha exakt alla matvaror i butiken men tänker inte på vem som betalar :P
Citera
2019-08-13, 21:21
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Uttrycket ''volvo, villa, vovve'' är för många ett känt uttryck som kan liknas vid ''The American dream'' till viss mån. I Sverige betyder det din typiska svenska medelklasspersonlighet med sin villa, bil och hund samt två småbarn.

Detta är för många en dröm, ett ideal man vill uppfylla. Det kan givetvis V70 som alltid går hem, kanske en XC90 om du vill ''lyxa till det lite'' Villan, självklart ska det topprenoveras och precis som med bilen bakar man in det i bolånet då huset ändå kommer stiga i värde över sikt.

Hunden, en labrador är inte fel och fungerar bra i många avseenden och de curlade och bortskämda barnen kommer gilla den. Föräldrarna satsar mycket på karriären och självklart ger de ungarna ''paddor'' för att verka moderna och kompensera för all tid de är borta.

Nu har paret sin överbelånade fastighet med det nya köket, sin belånade bil, hunden som de annars har på hunddagis för 2500-3500kr/mån och barnen. Vad gör de därefter? vart finner de menig i deras liv? Kommer tillvaron gå utför? tänker de?
De börjar gjuta betongfigurer, odla kaniner, golfa, putsa på någon båt, låna för att köpa ett lantställe och sånt.
Citera
2019-08-13, 21:21
Medlem
Citat:
Finns idioter åt det hållet också, dvs. enbart lägger pengar på hög och unnar sig inte något alls. Det är minst lika knäppt som "idioterna åt andra hållet" som platsar i "Lyxfällan". Dock så gäller det att ha en balans i balansräkningen. Något som de flesta faktiskt saknar. (Livets balansräkning alltså menar jag, inte enbart den ekonomiska).

Jag låter slantarna rulla om jag känner för det och när jag känner för det, då jag "har slantar att rulla". Enligt undersökningar så är det största grälämnet i parförhållanden i Sverige (och i västvärlden) om ekonomi. Bland svenssons "du köpte ju bla bla bla, det har vi INTE råd med".
Ekonomin (gräl om) gör att förhållanden spricker. Sådant slipper man med ordnad ekonomi. Om min sambo bränner 5 papp på nya blaha-blaha-kläder spontant, så är detta inga problem, eller i mitt fall jag bränner 20 papp på någon ny teknisk grej. Fast vi är ändå rätt ekonomiska, och drullar inte runt som "shop-aholics".

Värst är det väl när man ser vanliga svenssons-par på ICA-maxi gräla/"bråka" på fredag/lördag om de ska köpa en biff eller inte till middag. Och då menar jag alltså "volvo-villa-vovve"-svenssons, inte direkta WT-socialfall. Antagligen överbelånade stackare.

Förmodligen, och kanske de inte kan njuta av det enkla. Att gå runt med riktigt dyra utgifter och belåning är väldigt tungt ifall något skulle hända och hela ''världen'' brakar sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in