2019-08-13, 19:34
Medlem
Uttrycket ''volvo, villa, vovve'' är för många ett känt uttryck som kan liknas vid ''The American dream'' till viss mån. I Sverige betyder det din typiska svenska medelklasspersonlighet med sin villa, bil och hund samt två småbarn.

Detta är för många en dröm, ett ideal man vill uppfylla. Det kan givetvis V70 som alltid går hem, kanske en XC90 om du vill ''lyxa till det lite'' Villan, självklart ska det topprenoveras och precis som med bilen bakar man in det i bolånet då huset ändå kommer stiga i värde över sikt.

Hunden, en labrador är inte fel och fungerar bra i många avseenden och de curlade och bortskämda barnen kommer gilla den. Föräldrarna satsar mycket på karriären och självklart ger de ungarna ''paddor'' för att verka moderna och kompensera för all tid de är borta.

Nu har paret sin överbelånade fastighet med det nya köket, sin belånade bil, hunden som de annars har på hunddagis för 2500-3500kr/mån och barnen. Vad gör de därefter? vart finner de menig i deras liv? Kommer tillvaron gå utför? tänker de?
Citera
2019-08-13, 19:59
Moderator
rancors avatar
Tänker rent spontant på Björn Rosenströms låt "Swingersklubb in the Radhuslänga".

så... när allt annat finns så kanske man letar efter att utforska andra saker
Citera
2019-08-13, 20:03
Medlem
GanjaFarfars avatar
Man väntar in döden. Eventuellt tar man en vecka till samma hotell på gran canaria en gång varje år och har detta att se fram emot resten av året.
Citera
2019-08-13, 20:13
Medlem
Man skiljer sig och börjar om med en ny fru..upprepa tills man dör
Citera
2019-08-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Tänker rent spontant på Björn Rosenströms låt "Swingersklubb in the Radhuslänga".

så... när allt annat finns så kanske man letar efter att utforska andra saker

Kanske är det så! Eventuellt får man en passion för något som är inom ramen för relativt vanliga medelklasstrender och intressen. Om någon i grannskapet introducerar något blir några intresserade och fler hakar på för att passa in. Vad skulle det kunna vara?
Citera
2019-08-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Man skiljer sig och börjar om med en ny fru..upprepa tills man dör

Renoverar sönder äktenskapet?
Citera
2019-08-13, 20:26
Medlem
Hegamons avatar
Att inte anse Volvo, villa och vovve är målet. Allt går skaffa relativt enkelt. Även en karriär för dom som vill. Jag känner en sådan som har allt, en unge, ett par fina bilar, ett jättefint hus, ett helt okej jobb. Han står med händerna i luften och säger att det inte ger han så mycket, han vill utvecklas. Visst han är nöjd med vad han uppnått men vill utvecklas personligt. Resa, nytt jobb, ny fru eller varför inte två. Dricka mycket.

Nja, felet enligt mig är att folk går på myten om att Volvo, villa och vovve skulle vara något mål i sig, då det enligt mig inte är ett stort mål.
Citera
2019-08-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Man väntar in döden. Eventuellt tar man en vecka till samma hotell på gran canaria en gång varje år och har detta att se fram emot resten av året.

Är det meningen med deras liv? Om vi ska hjälpa de finna en djupare större menig, vad gör vi då? Frun tränar väl yoga för att få någon sorts spiritualitet i livet, då allt som har med mer biblisk kristendom att göra är föråldrat och förtryckande, utom svenska kyrkans barnkörer och barngrupp (om man ens kan kalla svenska kyrkan för särskilt troende numera)
Citera
2019-08-13, 20:28
Medlem
Köper en HD brukar väl alla göra när de kommer till åren och har allt annat. En segelbåt är ju också ett alternativ.
Senast redigerad av Kammadaj 2019-08-13 kl. 20:44.
Citera
2019-08-13, 20:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Att inte anse Volvo, villa och vovve är målet. Allt går skaffa relativt enkelt. Även en karriär för dom som vill. Jag känner en sådan som har allt, en unge, ett par fina bilar, ett jättefint hus, ett helt okej jobb. Han står med händerna i luften och säger att det inte ger han så mycket, han vill utvecklas. Visst han är nöjd med vad han uppnått men vill utvecklas personligt. Resa, nytt jobb, ny fru eller varför inte två. Dricka mycket.

Nja, felet enligt mig är att folk går på myten om att Volvo, villa och vovve skulle vara något mål i sig, då det enligt mig inte är ett stort mål.

Det fetade. Exakt! Förr hette det att folk sökte livets mål och mening i flaskan, men idag är det nog boxviner, inte flaskor som gäller för "volvo-villa-vovve"-svenssons. Jädrar vad folk dricker här i grannskapet!
(Snackar nu om mitt grannskap, ett välsituerat Örgryte, märks framför allt på sommarens grillkvällar).
Citera
2019-08-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Köper en HD brukar väl alla göra när de komme till åren och har allt annat. En segelbåt är ju också ett alternativ.

Mannen ställer sig i kön till den lokala seglarklubben alltså! När han passerar 40 kanske intresset för sjöfart börjar smyga sig på? Alla kan ju inte äga en segelbåt, inte ens de flesta som jag vet (och jag kommer från en familj som är medelklass) det verkar nästan lite övre-medelklass om du frågar mig, men han kanske börjar segla med scouterna om han är fattigare?
Citera
2019-08-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade. Exakt! Förr hette det att folk sökte livets mål och mening i flaskan, men idag är det nog boxviner, inte flaskor som gäller för "volvo-villa-vovve"-svenssons. Jädrar vad folk dricker här i grannskapet!
(Snackar nu om mitt grannskap, ett välsituerat Örgryte, märks framför allt på sommarens grillkvällar).

De är väl trötta på livet och vill supa skallen av sig för att slippa tänka, bedöva sig? vin anses ju lite mer fint och propert än att hinka i starksprit (utöver snapsen vid klassiska traditioner såklart) och öl vilket ger mer arbetarvibbar, kanske till och med lite white trash om man drar det till sin spets.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in