2019-08-12, 18:27
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jag tror han syftade på civilisationer. Dessa är skapade av män. Han har helt rätt i att dagens kvinnor till stor del framstår som värdelösa män utan styrka, snabbhet, drivkraft etc etc.

Kvinnor är givetvis essentiella i sin roll som barnaföderska, och i att ta hand om barnen under deras uppväxt samt en rad andra saker relaterade till detta. Detta är kvinnan skapad för att göra, och detta är saker kvinnan är bra på. Vill en kvinna istället för att ägna sig åt detta slita sig fri från "patriarkatet" och vara självständig, göra karriär osv så får hon finna dig i att bli sedd som en dålig kopia av en man, för det är precis vad hon då är.

Vad gäller evolutionen så är civilisationer till för att sätta stopp för den eftersom den är hänsynslös och brutal, och istället ge så många som möjligt chansen till ett lyckligt liv, vilket framstår som viktigare än att ständigt sträva efter artens utveckling som naturen vill.

Håller inte med dig om att kvinnan är en dålig kopia av en man, inte alls. Finns väldigt många kompetenta kvinnor som är utmärkta i arbetslivet. Dessa ska få vara där och göra karriär om de vill det, utan att någon står med pekpinnar.

Mannens uppgift evolutionärt är som sagt att befrukta och försörja kvinnan( när hon är gravid) och barn. Kvinnans uppgift är att bära barnet och föda det. Ta hand om det blir således båda parternas uppgifter, även om fördelningen sett ut så att mannen försörjt det materiella välståndet och kvinnan skött hemmet/familjen. Det har ju varit en funktionell fördelning.
Din tes om att kvinnan är värdelös jämfört med mannen är helt obegriplig för mig. Förstår inte ens hur man kan tänka en sån tanke.
Citera
2019-08-12, 18:53
Medlem
Entous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
De flesta kvinnor jag känner småäter BETYDLIGT mer än män och är betydligt mer förtjusta i kakor och socker överlag.
De flesta kvinnor jag känner har något lättare för att brusa upp över "småsaker" och bli lite mer "hispiga" eller vilket ord man nu ska använda. Jag tänker iallafall att serotoninsystemet kan vara en del av anledningen till att kvinnor har något lättare för att gå upp i varv, att vara lite mer varierade i sitt mående, humöret och liknande.

Det är inget konstigt med det och detta varierar såklart stort från person till person, men ser man till gruppen generellt är det nog safe to say att kvinnor uppvisar beteenden likt de jag skrev ovan i högre grad.

Det är alltså okej att anta att kvinnor som grupp brusar upp över småsaker i högre grad för att det stämmer in på de flesta kvinnor du känner? Du är alltså inte bekant med det faktum att det inte går att generalisera utifrån anekdotisk data. Just nu undrar jag om det är så att du är statistiskt illitterat eller helt enkelt ett troll. Mina erfarenheter säger att kvinnor är mycket mer sakliga och lugna än män så varför skulle vi utgå från dina erfarenheter före mina?
Citera
2019-08-12, 18:56
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej. Män har byggt den. Kvinnor har haft en viktig (essentiell) roll genom sitt barnafödande och vårdande. Men om du menar att män inte kunnat bygga den utan kvinnor och deras roll så har du rätt.

Idag försöker feminister "befria" kvinnan från denna roll och mycket riktigt ser vi vad som håller på att hända när sådana galna idéer får fäste och realiseras.

Innan jag svarar på detta och det förra inlägget så måste jag bara fråga. Du tänker dig alltså att kvinnorna födde och fostrade barn på jordbruken och i fabrikerna?

Och att detta var i stort allt de gjorde?
Citera
2019-08-12, 19:04
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Håller inte med dig om att kvinnan är en dålig kopia av en man, inte alls. Finns väldigt många kompetenta kvinnor som är utmärkta i arbetslivet. Dessa ska få vara där och göra karriär om de vill det, utan att någon står med pekpinnar.

Mannens uppgift evolutionärt är som sagt att befrukta och försörja kvinnan( när hon är gravid) och barn. Kvinnans uppgift är att bära barnet och föda det. Ta hand om det blir således båda parternas uppgifter, även om fördelningen sett ut så att mannen försörjt det materiella välståndet och kvinnan skött hemmet/familjen. Det har ju varit en funktionell fördelning.
Din tes om att kvinnan är värdelös jämfört med mannen är helt obegriplig för mig. Förstår inte ens hur man kan tänka en sån tanke.

Det var inte alls vad jag sa. Kvinnor som försöker vara som män är endast dåliga kopior av män.

Kvinnor som är kvinnor är inte på något sätt värdelösa. Tvärtom.
Citera
2019-08-12, 19:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag känner/har känt en hel del rationellt/pragmatiskt lagda personer. Antingen är de framgångsrika eller vrak. Jag upplever att det är mycket invecklat. Rationella personer är ofta intelligenta och intelligenta personer är ofta deprimerade eller iallafall depressivt lagda. Inte alltid, men ofta. Många lär sig leva med det, dra nytta av det, hantera det, osv. För andra blir det ett livsprojekt. Jag har träffat många rationellt lagda människor som lider av svår ångest periodvis. Detta är helt och hållet min egen erfarenhet, jag skriver också väldigt förenklat om det här för att få fram min poäng. Depression/ångestsyndrom kan ju bero på andra psykiska sjukdomar som är outredda som tex aspergers osv osv osv.

Resten blir ju rena spekulationer som du själv nämner. Såhär tror jag, antingen hade det sett exakt likadant ut eftersom det kvittar om det är en man eller en kvinna från toppskiktet som styr. Enkelt uttryckt, de nätverk som styr världen marinerar sina döttrar och söner i samma marinad.

Eller så hade det sett helt annorlunda ut om kvinnor hade haft makten från grunden/från begynnelsen.

Ska jag spekulera mer så tror jag att sydamerikanerna kommer fortsätta rösta vänster, men jag tror att det bara är en tidsfråga innan araberna börjar rösta höger.

Här lyfter du in "de nätverk som styr världen". Jag tror att jag har en uppfattning om vad du menar, men istället för att anta så undrar jag om du kan specificera lite?

Det finns egentligen ingenting i inlägget ovan som jag motsätter mig. Det är också så att det finns olika typer av rationalitet om man ska gå ner på detaljnivå. Vissa människor kan vara väldigt rationella när det gäller handgripligt arbete som organisation, städning e.t.c,, men som sedan kan vara oförmögna att rationalisera när det kommer till mänskliga förhållanden. För att kunna rationalisera inom ramen för samhällsordning, alltså där människor och livsöden står på spel behöver man både kunna ta ett helikopterperspektiv och konstatera en rådande situation, sedan måste man kunna åsidosätta sina egna känslor inför de beslut som måste fattas. Detta eftersom att beslut alltid får konsekvenser som är negativa för någon i förhållande till den situation de redan befinner sig i.

Vi kan ta staden Malmö som exempel.
Malmö har varit oerhört generösa vad gäller mottagande av invandrare. Dessa får bidrag, stöd e.t.c.
Fint så, man ska vara medmänniska. Men när man ser att detta spårar ur mer och mer för varje år som passerar och man ser att konsekvenserna blir negativa både för stadens utveckling som helhet, men även för många enskilda individer, så måste man kunna dra i bromsen. Man måste kunna fatta rationella beslut där känslor sätts åt sidan för att det inte ska bli katastrof för alla inblandade.
Även om det är synd om de som inte får komma hit, även om det är synd om de unga pojkar som hamnar i gängkriminalitet, även om det är synd om de så skötsamma invandrare som ingenting hellre hade velat än att komma hit och skapa sig ett bra liv och delta i samhället.

Jag upplever att kvinnor uppvisar mindre av denna sortens rationalitet, det är helt enkelt svårare för fler kvinnor än män att fatta dessa hårda beslut som kommer att innebära tråkiga livsöden för många människor. Män verkar ha lättare att sätta känslorna på bänken bredvid i såna lägen, eller så ger de sken av det.

Jag kopplar då ihop detta med mannens hjärna, att strukturen är något annorlunda vilket ger lite olika utslag. Män är inte så tränade som kvinnor gällande känslomässiga band då män ofta till exempel väljer arbete inom teknik, IT, bygge o.s.v.
Givetvis tror jag att biologin spelar in här också, kvinnor bär och föder barn, och självfallet måste " naturen" ha sett till att kvinnorna är känslomässigt bundna till sina bebisar. Det finns ju vissa klarlagda skillnader gällande hormoner män och kvinnor emellan.
Och dessutom så tror jag att dessa val av yrken och intresse/talanger har mer biologisk grund än sociala konstruktioner, även om det samspelar såklart.
När vi talar om politik och ett lands framtid så ser jag det som absolut nödvändigt att kunna åsidosätta sina egna känslor inför någonting och kunna fatta rationella beslut baserade på fakta och statistik, även om det blir synd om vissa människor som en konsekvens av detta.

Jag kan inte förklara tydligare än såhär tror jag. Merapi och Disciplina missförstod detta och tolkade det jag skrev i exakt ordalag, alltså att rationellt tänkande skulle vara direkt sammankopplat med datoranvändning eller datorspel (som uppstod från ingenstans då jag aldrig skrivit datorspel).
Jag menade alltså att det faktum att män oftast väljer arbete med maskiner/datorer/konstruktion/bygge, alltså arbete som inte är kopplat till andra människors känslor eller välmående indikerar på att de inte har samma behov för / kompetens för att syssla med arbete som kräver känslomässig förankring. Detta kan ligga som grund till att de har lättare för att fatta rationella beslut i sammanhang som är känslomässigt svåra.

Att kvinnor har förmågan att känslomässigt förankra sig i andra i den höga grad de har ser jag som något väldigt positivt och helt avgörande för mänsklighetens framfart och trivsel. Dock kanske inte just den egenskapen passar bäst när man ska besluta om ifall vi ska utvisa mr X som har ett barn som lider av cancer, trots att Mr X själv är tungt kriminellt belastad och gjort livet och samhället surt för en jävla massa invånare i staden han bor.
Citat:
Du vill verkligen förstå, det vill jag också, ditt inlägg är informativt.

Jag tror dock att vi övertolkar, vad jag har kunnat utröna så är tankegången väldigt simpel inom de "antifeministiska" strömningarna. Man har gjort det enkelt för sig och delat upp världen i vänster-höger.

Vänster: kvinnligt, solidaritet, feminina män, bögar, fjollor, mänskliga rättigheter, feminism, judar (konspiration), invandrare (kriminalitet), pro-choice, hönskackel, oreda, flum, indoktrinering, känslor, kvinnliga egenskaper, barnomsorg, daltande, osv osv.

Höger: rationalitet, riktiga män, hårdare straff, pengar, logik, matematik, manliga egenskaper, inget flum, pro-life, målinriktat, antifeminism, starkast överlever, krig, människoförakt, känslokyla osv osv.

Sen tittar man på statistiken och ser att kvinnor röstar vänster, vips så är då kvinnor icke rationella enligt gängse indelning. Där passar också in att kvinnor "feministerna" tillsammans med bögarna feminiserar pojkar och män och tillsammans med judarna söndrar samhället för att riva ner allt som den vite mannen skapat, tex polis, militär osv.

Människor gör det enkelt för sig och är man frisk och har hyfsat med pengar är det nog lätt att känna sig hemma i "starkast vinner".

Hela den här svart/vita retoriken verkar ha adopterats med hull och hår från USA där den pågått hela tiden, den verkar verkligen ha fått fäste. Antagligen för att den är så enkel och tydlig. Den ger "svar" på varför så många män mår dåligt och varför de förefaller vara vilsna.

Du förenklar väl det hela rätt bra här. Dock hävdar jag ju att politiskt röstande till viss del hänger samman med hur vi fungerar i hjärnan gällande området "samhällsstyre". Där finns mycket inom vänstern som jag ser som ideologiska drömmar som inte är rimliga att praktiskt genomföra i ett samhälle. Där finns en del irrationella tankebanor också och dessa har dykt upp sedan invandringen blev så pass stor som den är. Det fungerar inte att styra landet så som det gjorde för 30 år sedan sedan i dagens läge, och detta beror till stor del på den kulturkrock som sker när vi får för stort antal muslimer i landet. I en stad som Malmö märks detta med all icke önskvärd tydlighet.

Jag hoppas nu att du kan läsa detta med saklig blick som du alltid annars gör, och inte varesig märker ord eller medvetet missförstår vad jag skriver. Jag har tyvärr slutat kommunicera med dessa användare då jag bara ser det som bortkastad tid.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-08-12 kl. 19:20.
Citera
2019-08-12, 19:13
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det var inte alls vad jag sa. Kvinnor som försöker vara som män är endast dåliga kopior av män.

Kvinnor som är kvinnor är inte på något sätt värdelösa. Tvärtom.

Du menar butchiga lesbiska kvinnor?
Citera
2019-08-12, 19:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entou
Det är alltså okej att anta att kvinnor som grupp brusar upp över småsaker i högre grad för att det stämmer in på de flesta kvinnor du känner? Du är alltså inte bekant med det faktum att det inte går att generalisera utifrån anekdotisk data. Just nu undrar jag om det är så att du är statistiskt illitterat eller helt enkelt ett troll. Mina erfarenheter säger att kvinnor är mycket mer sakliga och lugna än män så varför skulle vi utgå från dina erfarenheter före mina?

Du behöver inte utgå från någonting annat än dig själv.
Citera
2019-08-12, 19:27
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Du menar butchiga lesbiska kvinnor?

Kvinnor i allmänhet.
Citera
2019-08-12, 19:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Kvinnor i allmänhet.

Går du efter testosteronnivåer? Foster utsätts för olika höga/låga doser hormoner. Men du menar då att kvinnor med "manligt" kodade hjärnor är onaturliga och inga riktiga kvinnor?
Citera
2019-08-12, 19:38
Medlem
Entous avatar
Citat:
Du behöver inte utgå från någonting annat än dig själv.

Det vore möjligtvis bekvämt men det är knappast ett rimligt förhållningssätt till en objektiv verklighet. Varför svarar du nu inte istället på varför du så gärna generaliserar utifrån anekdotisk data istället för att förankra dina argument i verkliga vetenskapliga studier?
Citera
2019-08-12, 19:43
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Går du efter testosteronnivåer? Foster utsätts för olika höga/låga doser hormoner. Men du menar då att kvinnor med "manligt" kodade hjärnor är onaturliga och inga riktiga kvinnor?

Nej. Kvinnor i allmänhet agerar idag mer likt män, än tidigare. Det är ett kulturellt fenomen.
Citera
2019-08-12, 20:01
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Den demokrati vi har är onekligen ett liberalt påfund.

Därmed inte sagt att liberaler är bättre demokrater idag.

Fst liberalismen är ju inte vänster, inte i sin ursprungsform iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in