2019-08-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns ingen som är misstänkt för ett mord som skulle låta sig ligga kvar för ”utredningens skull”.
Inte heller jobbar rättsväsendet så.

Naturligtvis jobbar man brett och kommer något bytt upp i förhör behöver man kanske kolla upp detta.

SDs advokat skulle aldrig låta SD fortsätta att vara skäligen misstänkt om det fanns minsta öppning.

Att vara skäligen misstänkt för mord är en mycket allvarlig sak för en person. Det är livsförstörande för de flesta om man inte är yrkeskriminell.

Att åklagaren ville ha SD häktad på sannolika skäl betyder att det finns bevis. Nu räckte inte det för sannolika men det betyder inte att det inte finns allvarliga indikationer på att MGM är skyldig.

Det här är väl typiskt sådana frön av misstro mot utredningen som en misstänkt kan kasta ut för att försöka få det att se ut som att man är oskyldig.
Alldeles riktigt, kära notknapparen!

Och du, tillsammans med många andra här i tråden, du gör med dina inlägg där du utpekar SD som mördare, mycket för att det livsförstörande "arbetet" skall fortgå. Aldrig tänkt på det? Du kanske inbillar dig att du genom alla dina inlägg i själva verket hjälper Polisen med att få SD åtalad och fälld?

Händer det nån gång att du funderar på hur dina otaliga inlägg här i tråden skulle komma att te sig om nån annan än SD skulle bli fälld för mordet på LW?

För tydlighets skull: Jag försöker INTE hindra din rätt att yttra dig! Jag försöker få dig att tänka till.
Citera
2019-08-09, 14:06
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
På vilket sätt anser du att man kan utesluta någon helt? Och vilka har du uteslutit helt ur denna härva? Samtliga utpekade ”toppkandidater” till GM i detta ärende lär vara kollade utav utredningen. Kvar är SD som skäligen misstänkt.

Håller du med mig i detta Strof ?

Jag kan ju tycka att viljan att få SD att bli oskyldig måste ha någon slags gräns på något sätt , typ att INTE börja dribbla om att någon utav Lenas barn kan ha tagit hennes liv ifrån henne -DÄR SÄTTER JAG MIN GRÄNS I VILKET FALL ! Basta !
Citera
2019-08-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy

Jag kan ju tycka att viljan att få SD att bli oskyldig måste ha någon slags gräns på något sätt , typ att INTE börja dribbla om att någon utav Lenas barn kan ha tagit hennes liv ifrån henne -DÄR SÄTTER JAG MIN GRÄNS I VILKET FALL ! Basta !

Polisen skall naturligtvis följa alla spår men vi här i forumet bör undvika att spåna mot barnen om det inte finns något väldigt konkret som pekar ditåt. De är i en känslig ålder och har förlorat sin mor. Mer osmakligt än att försöka rikta blickarna dit med alla medel finns inte i min bok.
Citera
2019-08-09, 14:19
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Polisen skall naturligtvis följa alla spår men vi här i forumet bör undvika att spåna mot barnen om det inte finns något väldigt konkret som pekar ditåt. De är i en känslig ålder och har förlorat sin mor. Mer osmakligt än att försöka rikta blickarna dit med alla medel finns inte i min bok.

Tack för svar .

Hur är det med en advokat som anar att dennes klient har utfört ett brott ,kan den fortsätta att försvara sin klient då ?
Citera
2019-08-09, 14:23
Medlem
Citat:

Det handlar väl inte om att försöka "få SD att bli oskyldig"?

I Sverige, likt de flesta stater med hög rättssäkerhet, så ÄR man oskyldig tills dom fallit och detta även om man är hur mycket misstänkt som helst!

Nu gäller ju inte den sortens assumption här på Flashback som du förstås väl känner till. Dock bör man med iakttagande av respekt och försiktighet kunna peka på vissa märkliga omständigheter utan att för den skull utpeka nån specifik person med namn. Ung eller gammal, man eller kvinna -alla skall kunna granskas!
NB! Jag skrev granskas, INTE hängas ut!
Citera
2019-08-09, 14:30
Medlem
Citat:

Jag tycker, som sagt, att gränsen borde gälla även fam. Ds barn. Håller du med?
Citera
2019-08-09, 14:30
Medlem
Citat:

Hur är det med en advokat som anar att dennes klient har utfört ett brott ,kan den fortsätta att försvara sin klient då ?

Ja om inte så vore fallet skulle nog mången MGM stå helt utan försvarare.
Citera
2019-08-09, 14:35
Medlem
Citat:
Tack för svar .

De flesta advokater som av domstol tilldelas misstänkta personer inte bara "anar" att deras klient kan ha begått en brottslig handling, men det är i sammanhanget fullständigt ointressant. Advokatens roll är att tillvarata klientens juridiska intressen, inget mer än så egentligen.

Men om t ex adv IB skulle få veta att SD mördat LW skulle inte adv IB kunna företräda SD om denne utåt förnekar mordet.
Citera
2019-08-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Alldeles riktigt, kära notknapparen!

Och du, tillsammans med många andra här i tråden, du gör med dina inlägg där du utpekar SD som mördare, mycket för att det livsförstörande "arbetet" skall fortgå. Aldrig tänkt på det? Du kanske inbillar dig att du genom alla dina inlägg i själva verket hjälper Polisen med att få SD åtalad och fälld?

Händer det nån gång att du funderar på hur dina otaliga inlägg här i tråden skulle komma att te sig om nån annan än SD skulle bli fälld för mordet på LW?

För tydlighets skull: Jag försöker INTE hindra din rätt att yttra dig! Jag försöker få dig att tänka till.

Du har alldeles rätt C78. Han är utpekad här som misstänkt mördare så som det ska vara och kommer så förbli tills andra bevis kan presenteras.
Senast redigerad av Medimera 2019-08-09 kl. 14:57.
Citera
2019-08-09, 15:02
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Krävs lite mer kött på benen, dvs information, innan jag börjar överväga om denna informationen är korrekt eller kanske snarare att du bedömer den korrekt. Finns ju en del felaktigheter som du postat tidigare som sanning.

Att de kikat på fler potentiella GM är jag övertygad om och att utredningen har varit bredare än vad de som vill att SD skall vara oskyldig tror.

Dock anser jag det inte vara något som pekar på att de har hittat ett bättre spår än SD.

Att hans advokat ligger lågt kan ju lika gärna bero på att han känner på sig att hans klient är skyldig.

Jag har också svårt att tro att man håller SD som skäligen misstänkt bara för skojs skull.

Hur vet vi hur många gånger man har förhört SD och när man gjorde det senast? Antingen har du en riktigt bra källa med insyn i utredningen för att kunna hävda detta eller så kommer infon ifrån SD själv och då känns det tveksamt i hur mycket sanning den innehåller.

Dock anser jag att det finns ett av flera anledningar troligare spår än SD.

Du har nog misstagit dig om advokatens roll om du tror han är så oprofessionell att han låter sig påverkas om en tilltalad är skyldig eller ej.

Det är anmärkningsvärt att i ett mordpussel vara så uppfylld av att få kvadratiska bitar att passa i runda hål så att man inte reflekterar över runda bitar som faktiskt passar i pusslet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-09 kl. 15:17.
Citera
2019-08-09, 15:09
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Vi kan väl säga som så att vill man inte bli misstänkt för mord så bör man nog inte ha en historik av våldsamheter och anmälningar vs BO
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-09 kl. 15:19.
Citera
2019-08-09, 15:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Fast du undviker ju kärnfrågan, huruvida SD med advokat försökt häva misstanken, att de skriver av SD eller påskyndar förundersökning " Därför det är förödande att vara misstänkt så länge" är för mig samma sak.
Nja, just frågan om hur SD och hans advokat förhåller sig till det här tycker jag är rätt ointressant. Advokaten har sagt att hans klient förnekar all inblandning i LW:s försvinnande och död, så där står det alltså ord mot ord nu. Sedan sade advokaten i en intervju i augusti i fjol att det var oacceptabelt att behöva leva under en sådan här misstanke så länge, och mer än så kan/skall han väl inte säga. Det här är åklagarens show.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Tänk dig själv ett pokerparti, du kan ju inte spela om du inte fått alla kort. Kanske hon har fyrtal eller kåk så när som på ett kort.
När det gäller polis och åklagare så får jag snarare intrycket att de lite förhastat kan ha råkat ge en snedvriden bild av utredningsläget mot SD i de uttalanden som gjordes 2018. Med pokertermer skulle man väl säga att de kan ha bluffat.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-09 kl. 15:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in