2019-08-08, 22:26
Medlem
develis avatar
Det här uttalandet kan väl tyvärr indikera att de hittills inte hittat nån signifikant.
Sen var det då en suspekt stationär dator vid första brasan de gjorde.

" Assistant Commissioner Kevin Hackett said it will now be “extremely difficult” to determine what may have motivated Bryer Schmegelsky and Kam McLeod to kill three people 470 kilometres apart before fleeing across the country to Manitoba.

“Obviously we will not have the opportunity to speak with these individuals,” Hackett said at a press conference Wednesday afternoon.

“There may be additional items [linked to the suspects] that could help in that regard … but we don’t have that information yet.”
https://globalnews.ca/news/5738299/bc-murders-manhunt-rcmp-reaction/amp/?__twitter_impression=true
Senast redigerad av develi 2019-08-08 kl. 23:04.
Citera
2019-08-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
På tal om svår natur så kan jag rekommendera en film som heter Into the wild. Handlar om en ung kille som går på upptäcktsfärd i Alaskas vildmark. P.g.a ett naturfenomen så kommer han aldrig tillbaka. Ska vara en sann historia.

Betvivlar jag inte alls. Jag har skidat vintertid i dagar, stundvis helt utan sikt, allt är vitt dvs inga visibla referenspunkter. Utan karta och kompass är man chanslös. Mobiltäckning Noll. Även med karta kan snöstormar, laviner skapat tillfälliga förändringar var som helst.
Citera
2019-08-08, 22:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej. Bedömd då. “general vicinity”. Hake 1: Det är svårt att veta om polisen angivit fågelvägen eller bilvägen, och det är svårt att veta om de vill vara exakta. Hake 2: personen kan ha fått nått om bakfoten, om inte området är avspärrat högre upp av angivet skäl (och därav oåtkomlig kanske...).

Men för all del, rimligen är det då rätt flodavsnitt och foto från rätt sida floden.

Det är en ö man ser på andra sidan, nån sån finns inte på avsnittet. Förvisso kan satellitbilden vara otillförlitlig på ett antal plan därvidlag och vattenståndet kan skilja. Men jag ser heller inga platser som passar in överlag. Låt vara att zoomen o annat kan luras.

Men jag tycker det ser jämförelsevis forceringsbart ut.

Vill du hålla på länken längre?
Citat:
Vill du hålla på länken längre?
Vilken länk?
Video ligger redan i tråden idag fr mig, det är väl bara att både glo och lyssna,:

;I’m about 6 km from where Bryer Schmegelsky and Kam McLeod’s bodies were found. It’s too dangerous to get there by foot. A local can be heard in this video describing the area."

(FB) Massiv mördarjakt i Kanadas vildmarker.

citat till foto från samma område är via fotografen fr globalandmail.
Senast redigerad av develi 2019-08-08 kl. 22:45.
Citera
2019-08-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sista meningen är vad jag utgår från likaväl. Oavsett om man är van jävlig skog, myrmark, tjärnar, älvar - vilket jag likaväl har erfarenhet från bak i tiden - så är det nada jämfört med det här.
... och jag tror det är samma sak som med resten gällande perspektiv. Sökarea runt bilen innan senaste flodsöket motsvarar två styck Vänern. Enbart Manitoba är Storbritannien x 2.5 stod det på twitter (ej dubbelkollat fakta) men oavsett är det mesta extremt.
Sen har de då varit i ytterligare tre provinser...
Helt otroligt att de ens återfunnits som döda.

Ja, inte utan att man blir imponerad! Samt också av hela samarbetet mellan olika delar av samhället. Med så stor arealer är det en nödvändighet.
Citera
2019-08-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, inte utan att man blir imponerad! Samt också av hela samarbetet mellan olika delar av samhället. Med så stora arealer är det en nödvändighet.

EDIT. Obduktionsresultat hade väl utlovats idag, i natt här, att det bekräftas att det är just de misstänkta de hittat döda. Vill nog allmänheten veta.
Senast redigerad av Remark 2019-08-08 kl. 22:48.
Citera
2019-08-08, 22:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
EDIT. Obduktionsresultat hade väl utlovats idag, i natt här, att det bekräftas att det är just de misstänkta de hittat döda. Vill nog allmänheten veta.
De flögs till Winnipeg, dvs nästgårds med deras mått, haha - skulle tro att prel. svar kommer offentliggöras ganska snart då det är så uppmärksammat.
När de väl har nåt konkret har de uppdaterat via PT, dess emellan nada.
Citera
2019-08-08, 23:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilken länk?
Video ligger redan i tråden ikväll fr mig, det är väl bara att både glo och lyssna, citat till bild från samma område är via fotografen fr globalandmail.

Okej ska titta.

Jag tror jag är beredd att ge mig annars: Jag kan säga att efter lite konstruktiv kontrollmätning så gäller följande: jag fick upp ett ungefärligt fågelvägsmått på 10 km från SC bilbrandplats till en plats på flodstranden — en ”udde” (flodkrök), men inte den ”udde” som pekades ut i media när fyndet av sakerna först gjorts (den ”udden” ligger ytterligare ett stycke bort) utan en närmare
kraftverket. Jag backade sen en kilometer i taget, vilket överensstämmer bra med två ”vikar” som bildas i strandlinjen. Geologiskt/topografiskt rör det väl sig om skrevor i berget eller urholkade bäckfåror. Antydningsvis är även här växtligheten rikare kring regn- och smältvatten från höjderna ovanför, om det sen är bäck eller fråga om lutning är en bisak.

Den första på 9 km ligger direkt under v 290 och man bör nästan kunna hänga över räcket och se rakt ner. Bilvägsmåttet på denna är 10 km till SC. Det är här man har hittat sakerna.

Viken bredvid är den som avbildas på bilden. Den är mindre och ligger en bit ifrån vägen. Det är 8 km som kråkan flyger. Bilden är tillräckligt lik för att det ska fungera riktgt bra. Härifrån är det norrut (vänster) strax över 3 km till kanten på krsftverksdammen och det är 2,8 km längs vägen till ställverket som möter en först i byn där.

Det ska vara 1 km tvärs över floden där. Då är nog vattendjupet något högre på satelliten än på bilden. I alla händelser är inte stranden identiskt men det är nära. Det finns en låglänt avsats där som kanske kan hamna under vatten.

Jag måste erkänna att jag trodde utloppen man ser på satteliten var betydligt mindre, men det är hela dalgångar eller kanjoner. Man kryper inte in och gömmer sig i cementröret under vägen.

Jag trodde också kanske att de hade hittats i utloppen lite längre bort. Det här är det första från byn sett och sticker man ut huvet åt vänster så lär kraftverket vara påtagligt. Det är bara tre ggr sträckan rakt över (om än zoomad).

Så det är nog rätt. I björkslyet där nånstans.
Citera
2019-08-08, 23:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Okej ska titta.

Jag tror jag är beredd att ge mig annars: Jag kan säga att efter lite konstruktiv kontrollmätning så gäller följande: jag fick upp ett ungefärligt fågelvägsmått på 10 km från SC bilbrandplats till en plats på flodstranden — en ”udde” (flodkrök), men inte den ”udde” som pekades ut i media när fyndet av sakerna först gjorts (den ”udden” ligger ytterligare ett stycke bort) utan en närmare
kraftverket. Jag backade sen en kilometer i taget, vilket överensstämmer bra med två ”vikar” som bildas i strandlinjen. Geologiskt/topografiskt rör det väl sig om skrevor i berget eller urholkade bäckfåror. Antydningsvis är även här växtligheten rikare kring regn- och smältvatten från höjderna ovanför, om det sen är bäck eller fråga om lutning är en bisak.

Den första på 9 km ligger direkt under v 290 och man bör nästan kunna hänga över räcket och se rakt ner. Bilvägsmåttet på denna är 10 km till SC. Det är här man har hittat sakerna.

Viken bredvid är den som avbildas på bilden. Den är mindre och ligger en bit ifrån vägen. Det är 8 km som kråkan flyger. Bilden är tillräckligt lik för att det ska fungera riktgt bra. Härifrån är det norrut (vänster) strax över 3 km till kanten på krsftverksdammen och det är 2,8 km längs vägen till ställverket som möter en först i byn där.

Det ska vara 1 km tvärs över floden där. Då är nog vattendjupet något högre på satelliten än på bilden. I alla händelser är inte stranden identiskt men det är nära. Det finns en låglänt avsats där som kanske kan hamna under vatten.

Jag måste erkänna att jag trodde utloppen man ser på satteliten var betydligt mindre, men det är hela dalgångar eller kanjoner. Man kryper inte in och gömmer sig i cementröret under vägen.

Jag trodde också kanske att de hade hittats i utloppen lite längre bort. Det här är det första från byn sett och sticker man ut huvet åt vänster så lär kraftverket vara påtagligt. Det är bara tre ggr sträckan rakt över (om än zoomad).

Så det är nog rätt. I björkslyet där nånstans.

Man blir inte riktigt klokare av att se hela bilden må jag säga. Men det bör inte kunna vara länge bort givet avstånden.
Citera
2019-08-09, 01:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Man blir inte riktigt klokare av att se hela bilden må jag säga. Men det bör inte kunna vara länge bort givet avstånden.

Nu skriver fotografen tait på twitter följande om bilden: ”This is downstream of the lower Limestone rapids on the north shore. It’s a couple KM from where we think they found the bodies.”

Det är nåt som inte stämmer....
Citera
2019-08-09, 04:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nu skriver fotografen tait på twitter följande om bilden: ”This is downstream of the lower Limestone rapids on the north shore. It’s a couple KM from where we think they found the bodies.”

Nu finns det fler bud om andra riktningen vad gäller kropparnas lokalisering i förh. till bilbranden.

”Northeast”. Vi får se vad som är rätt.

https://www.msn.com/en-ca/news/canada/this-tragedy-it-affects-5-families-bryer-schmegelskys-great-uncle-speaks-out/ar-AAFxthH

”9-km downstream”

https://www.macleans.ca/news/manitoba-rcmp-to-provide-update-on-hunt-for-b-c-murder-suspects-live-video/amp/?utm_medium=organic&utm_source=Twitter&__twitter_i mpression=true
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-09 kl. 04:46.
Citera
2019-08-09, 09:10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
4 timmar sen men inget nytt. Vi får nog vänta till kvällen innan det kommer något nytt.

https://www.cbc.ca/news/canada/manitoba/peter-german-bc-fugitives-1.5241198
Citera
2019-08-09, 09:55
Medlem
develis avatar
Citat:

Vet inte vad du menar öht men det börjar ju visas kartor likaväl.
Yahoo:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTK-4ZI9izGppYBTAkst0cLSjLR7yWagfjN304Zqbd-U84idLzp

Global news (båt i förh. till bil):
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKc3jAd9MuE8b1SH4rN00I69Mz8X3vc HBvevw56uNjon5uLEp3

Aus:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDYHOkbKslUiTViBu7s7bzpuxIVQO9J jRwFZxKYMn1NlVCHg8l
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in