Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Vilken länk?
Video ligger redan i tråden ikväll fr mig, det är väl bara att både glo och lyssna, citat till bild från samma område är via fotografen fr globalandmail.
Okej ska titta.
Jag tror jag är beredd att ge mig annars: Jag kan säga att efter lite konstruktiv kontrollmätning så gäller följande: jag fick upp ett ungefärligt fågelvägsmått på 10 km från SC bilbrandplats till en plats på flodstranden — en ”udde” (flodkrök), men inte den ”udde” som pekades ut i media när fyndet av sakerna först gjorts (den ”udden” ligger ytterligare ett stycke bort) utan en närmare
kraftverket. Jag backade sen en kilometer i taget, vilket överensstämmer bra med två ”vikar” som bildas i strandlinjen. Geologiskt/topografiskt rör det väl sig om skrevor i berget eller urholkade bäckfåror. Antydningsvis är även här växtligheten rikare kring regn- och smältvatten från höjderna ovanför, om det sen är bäck eller fråga om lutning är en bisak.
Den första på 9 km ligger direkt under v 290 och man bör nästan kunna hänga över räcket och se rakt ner. Bilvägsmåttet på denna är 10 km till SC. Det är här man har hittat sakerna.
Viken bredvid är den som avbildas på bilden. Den är mindre och ligger en bit ifrån vägen. Det är 8 km som kråkan flyger. Bilden är tillräckligt lik för att det ska fungera riktgt bra. Härifrån är det norrut (vänster) strax över 3 km till kanten på krsftverksdammen och det är 2,8 km längs vägen till ställverket som möter en först i byn där.
Det ska vara 1 km tvärs över floden där. Då är nog vattendjupet något högre på satelliten än på bilden. I alla händelser är inte stranden identiskt men det är nära. Det finns en låglänt avsats där som kanske kan hamna under vatten.
Jag måste erkänna att jag trodde utloppen man ser på satteliten var betydligt mindre, men det är hela dalgångar eller kanjoner. Man kryper inte in och gömmer sig i cementröret under vägen.
Jag trodde också kanske att de hade hittats i utloppen lite längre bort. Det här är det första från byn sett och sticker man ut huvet åt vänster så lär kraftverket vara påtagligt. Det är bara tre ggr sträckan rakt över (om än zoomad).
Så det är nog rätt. I björkslyet där nånstans.