2019-08-07, 13:08
Medlem
BeataVonYxkulls avatar
Expressen uttrycker sig lite annorlunda:

DNA-match med fynd i Belgien
En avliden man har påträffats i vatten i Belgien, och när lokal polis utförde ett DNA-test så matchade detta ”delvis” Patrik Linfeldts, skriver polisen i ett pressmeddelande.

– Det jag kan säga är att det påträffats en avliden man i Belgien, och man utreder om det är han eller inte, säger Karin Eldblom, inspektör på Hallsbergspolisen, till Aftonbladet.

– Patriks dna-profil ligger i efterlysningen av honom, både internationellt och nationellt, och belgisk polis kontaktade då vår nationella operativa avdelning (NOA).
Det krävs ytterligare undersökningar för att med säkerhet kunna konstatera samband mellan den avlidne man som hittats i Belgien och Patrik Linfeldt, skriver polisens presskommunikatör Stefan Dangardt.”

https://www.expressen.se/nyheter/nya-spar-hittade-i-belgien-efter-forsvunna-patrik-24/
Citera
2019-08-07, 13:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Vad betyder den meningen i AB.s artikel då?

Visst kan fler ha samma början på DNA och säkert så kan det vara just så att det är en del matchning ungefär som första bokstaven i ett Regnummer på en bil..

För att vara ärlig tror jag inte att AB har så mycket fler uppgifter än vad som framkommer i artikeln. Att ”Enligt Aftonbladets uppgifter...”, borde ha skrivits ”Enligt vad Aftonbladet erfar...”.

Vidare tror jag inte att man (ännu?) lyckats utvinna DNA från kroppen, utan att efterlysningen bygger på exempelvis ålder, kön och ungefärlig längd, vilket verkar kunna stämma med PL. Nästa steg är att jämföra exempelvis jämföra med tandkort.
Citera
2019-08-07, 13:11
Medlem
BeataVonYxkulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det utsnitt ur DNA som ligger i efterlysningar borde vara samma som kriminalregistret. Man använder bara några delar av DNAt för att kunna köra snabbare,de brukar vara identitetsgivande. Om någon av dessa delar är skadad så blir inte resultatet exakt. Då tar man fram den mer heltäckande (ändå inte hela) profilen för att få fler jämförelsepunkter. Sedan tillkommer förstås alla andra Id-tekniker, som tandkort etc.

Tackar för intressant information!!!
Då bör alltså liket i Belgien kunna råka ha delvis matchande dna-profil även om det inte är Patrik.
Citera
2019-08-07, 13:11
Medlem
GmbHs avatar
Eftersom kroppen hittats i vatten så behöver ju inte Patrik någonsin ha varit i Belgien, han kan ju ha flutit dit? Förutsatt att han hittades i havet, det vet vi ju inte ännu.
Citera
2019-08-07, 13:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeataVonYxkull
Då bör alltså liket i Belgien kunna råka ha delvis matchande dna-profil även om det inte är Patrik.

Verkar så.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/augusti/7/07-augusti-1147-forsvunnen-person-hallsberg/
Citera
2019-08-07, 13:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Jag har inte följt detta allt för noga men avstignigen och dumpningen av väskor tyder ju på någon form av förvirring/psykisk 'kollaps' - du talar om det i termer av panikångest.

Det kan inte vara så att han pga allt som hade hänt/hände omkring honom både på tåget och i livet hamnade i en psykos/utlöst schizofreni?
Om så är fallet så är det väl inte otroligt att han förvirrat sig iväg - i detta fall till en otillgänglig plats - där hans kropp till slut har gett upp.

Psykos, schizofreni eller panikångest tycker jag känns rimligt. Men ändå svårt att förvirra sig till Belgien, tycker jag.
Citera
2019-08-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För att vara ärlig tror jag inte att AB har så mycket fler uppgifter än vad som framkommer i artikeln. Att ”Enligt Aftonbladets uppgifter...”, borde ha skrivits ”Enligt vad Aftonbladet erfar...”.

Vidare tror jag inte att man (ännu?) lyckats utvinna DNA från kroppen, utan att efterlysningen bygger på exempelvis ålder, kön och ungefärlig längd, vilket verkar kunna stämma med PL. Nästa steg är att jämföra exempelvis jämföra med tandkort.

Citat:
Ursprungligen postat av GmbH
Eftersom kroppen hittats i vatten så behöver ju inte Patrik någonsin ha varit i Belgien, han kan ju ha flutit dit? Förutsatt att han hittades i havet, det vet vi ju inte ännu.

En tolkning av skrivningen att DNA:t är i dåligt skick är väl att kroppen är i dåligt skick - dvs att den kan ha legat länge eller alternativt legat i vatten. Då skulle ju Patrick kunnat ha avlidit ganska nära på sitt försvinnande.
Citera
2019-08-07, 13:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH

Var står det att kroppen hittats i vattnet?
Citera
2019-08-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeataVonYxkull

Ja, om det bara delvis matchar på de indikatorerna kan det vara en helt annan person. När man kör släktforskningstester får man massor av "skräp", men små matcher. Därför måste man analysera större delar av DNA när det är viktigt, som vid kriminalfall och identifieringar. Det tar längre tid. Man kan också försöka hitta bättre bevarat material att ta DNA från.
Senast redigerad av Tokugawa 2019-08-07 kl. 13:19.
Citera
2019-08-07, 13:16
Medlem
GmbHs avatar
Citat:

Citera
2019-08-07, 13:16
Medlem
Citat:
Psykos, schizofreni eller panikångest tycker jag känns rimligt. Men ändå svårt att förvirra sig till Belgien, tycker jag.

Jag kommer ihåg en kille från plugget som fick svår schizofreni och levde som hemlös i köp-hamn -det var där han på nått sätt kände sig säker.
Citera
2019-08-07, 13:27
Medlem
BeataVonYxkulls avatar
Citat:

Det framgår i flera medier, bl.a här tex:

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/belgisk-polis-kan-ha-hittat-nya-spar-efter-forsvunne-patrik

Påträffades i vatten
Nu ska en kontakt med den belgiska polisen etableras. Karin Eldblom berättar att man inväntar uppgifter om ett tydligare signalement på den påträffade personen.

– Jag vet heller i dagsläget inte om det är något brott kopplat till den avlidna personen i Belgien. Det jag kan säga är att personen påträffades i vatten.

...och även i uttalandet från svenska polisen:
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fpolisen.se%2Faktuellt%2F handelser%2F2019%2Faugusti%2F7%2F07-augusti-1147-f orsvunnen-person-hallsberg%2F

En avliden man har anträffats i vatten i Belgien. Mannens DNA-profil matchar delvis den från en man som försvann från Hallsberg 22 maj 2017.
Senast redigerad av BeataVonYxkull 2019-08-07 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in