2019-08-06, 21:36
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta gör ingen hemlighet av, att hon är mycket inspirerad av Gandhi och Martin Luther King, och hoppas att kunna göra liknande insatser som de gjorde, fast för klimatet och miljön! Greta är precis som sina berömda vägvisare för civilt motstånd, och för civil olydnad men helt emot våld! Greta är också emot elitens utsugning av fattiga, och har talat en hel del om de svindlande allt mer ökande klyftorna mellan rika och fattiga! Greta känner starkt för alla svältande barn och är nu tvärarg över att svälten idag ökar i stället för att minska! Hon talar om jämlikhet, och om att fattiga länder måste få mer rättvisa villkor för sin tillväxt!
Greta och hennes familj tillhör eliten och suger ut fattiga. Hon äter importerad mat från länder där folk svälter. Hon åker på nöjestripp med elbil som drivs med batteri konstruerat med metaller som barn grävt upp. Hennes hundar får mer och bättre mat än vad många fattiga barn får.
2019-08-06, 21:43
Medlem
Greta har ännu så länge skänkt bort alla sina prispengar, vilket få gör! Många menar att tjejen är alltför generös, och borde i viss mån tänka på sin framtida ekonomiska säkerhet, och sitt behov av vissa pengar för framtida akademiska studier! De flesta doktorander har ekonomiska bekymmer! Konkurrensen om forskningsanslagen är oftast mycket hård!
2019-08-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Apergers:
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/larande-forstaelse-och-minne/asdaspergers-syndrom/

Det är iofs ingenting som "kickar igång". När det gäller Gerat så misstänker jag dock att det inte bara är aspergers utan även något annat.

för min vän var det så. Jag tyckte det kändes som en slags kick när det blev tydligt, tex. gick hans telefon sönder. Han skulle då ha en viss mobiltelefon på en gång. Det gick alltså inte vänta till dagene efter och han blev superstressad när vi sa det inte skulle gå.

Har en fd. bekant som också har asberger, hon var lite mer gråzonig tyckte jag. Skitrolig och social jämfört med min manliga kompis, man märkte knappt hennes diagnos förens man riktigt stod och pratade med henne och lärde känna henne mer på djupet. Jag tycker det är väldigt intressant med asberger. Mycket roliga vänner båda två, man måste bara komma ihåg att deras tankesätt kan skiljas.
2019-08-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Ursäkta en fåkunnig men vad är "asberger"?

Ber om ursäkt för mitt stavfel om det gjorde ont för dig att läsa. Inget illa menat. <3
2019-08-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Här håller jag med. Jag hade gärna sett åtgärder inom det här området men jag har lämnat den biten för jag inser att människan skulle inte gå med på humana sätt att minska befolkningen. Alldeles för känsligt tydligen.

Med andra ord Greta skulle inte bli långlivad om hon började tala om överbefolkning.

Nja, är inte så säker på det. Enligt en annan tråd här på FB problematiserade självaste sir David Attenborough nyligen befolkningstillväxten.

Greta själv har dock ett utpräglat vänsterperspektiv och vill bara sätta dit Västvärlden. Hon blir mycket irriterad om någon yttrar något annat (finns beskrivet i Malenas bok som jag inte har tillgänglig just nu).

Jag gissar att det är hennes politiska slagsida som får henne att sila mygg och svälja kameler. Kinas och Indiens enorma kolkraftexpansion spelar väl ingen roll? Tryck ner folk i Norrlands inland istället och förbjud dem att elda i vedspisen eller köra bensinbil. Ju förr det blir totalförbud för fossila bränslen, desto snabbare kan The Tipping Point avvärjas. Kanske.
2019-08-06, 22:16
Medlem
Greta har aldrig vad jag vet sagt, att plastutsläppen är mindre farliga från Kina och Indien. Däremot har hon tagit upp om, att USA:s försvar är en av världens största miljöbovar, och en av världens största utsläppskällor av CO2. Hon har också tagit upp om, att Irakkriget gav enorma utsläpp. Läser man noga hennes inlägg och tal, blir man förvånad över hur allmänbildad hon redan är!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-06 kl. 22:19.
2019-08-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det går ju att hitta denna information indirekt i IPCCs rapporter. Nyckeln är 1,5 graders-gränsen. Passerar vi den så kan vi komma över ett antal tipping points, enligt IPCC:s rapporter.

För att undvika ovanstående bör detta göras:

I media kör de med lite mer raka rör:

Men sådana här årtal ska man inte ta alltför exakt. De är förenklingar och på ett ungefär. Och Greta sa själv i en intervju att hon tar i rejält ibland för att få effekt. Hon gillar att vara dramatisk och väcka uppmärksamhet.

Det är ju enklare att ropa ut ett exakt årtal - som folk lägger på minnet - än att sväva kring ett ungefärligt årtal. Men i verkligheten är det förstås det sistnämnda som gäller.

Tack -Info-, du bidrar verkligen med källor så långt du kan och hinner och det hedrar dig

Just det där med prognosmodeller är väl en av de saker som IPCC fått kritik för. Har varit fall där de vägrat lämna ifrån sig rådatan och därför anklagats för ovetenskaplighet. Läste om det för ett tag sen men kommer inte ihåg mer än delar av det. Tror också att jag hört att det är omöjligt att prognostisera molnrörelser och liknande naturfenomen som också påverkar. Men bättre om någon annan vill kommentera som förstår det bättre.

Personligen tycker jag att det är fel att uppge specifika årtal eller tidsangivelser. Man behöver inte läsa särskilt mycket för att inse att det har gjorts flera gånger tidigare. Med facit i hand sprider alarmisterna bara löje omkring sig. ”Jaså, ska jorden gå under om 10 år? Det sa dom ju för både 20 och 40 år sen. Fast då var vi på väg in i nästa istid. Vargen kommer, my ass.”

Men mest av allt tycker jag det är närmast oförlåtligt att basunera ut årtal som man kanske inte ens tror på själv. Det finns folk som mår psykiskt dåligt av den pådyvlade ”klimatångesten” och barn och ungdomar kan bli riktigt uppskakade och tro att avgrunden är nära.

Så om Greta själv medger att hon är ute efter effektsökeri så tycker iaf jag inte att hon framstår som alltför hänsynsfull mot sina generationskamrater och ännu yngre barn.
2019-08-06, 22:34
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Greta har aldrig vad jag vet sagt, att plastutsläppen är mindre farliga från Kina och Indien. Däremot har hon tagit upp om, att USA:s försvar är en av världens största miljöbovar, och en av världens största utsläppskällor av CO2. Hon har också tagit upp om, att Irakkriget gav enorma utsläpp. Läser man noga hennes inlägg och tal, blir man förvånad över hur allmänbildad hon redan är!

Du kanske inte visste att hon har en spökskrivare?
2019-08-06, 22:36
Medlem
xmzs avatar
Citat:

Insnöad är inte samma sak som allmänbildad
2019-08-06, 22:58
Medlem
Den alternativa klimatrörelsens kritik mot Greta Thunberg kan sammanfattas att hon äter bananer, har en termos med skruvkork av plast och tänker åka med en dyr tävlingssegelbåt över Atlanten.

För min det är det helt okay att hon äter vad hon vill, reser vart hon vill och hur hon vill.

Det är intressant att hon precis som Al Gore har fått karaktärsmördargrupper på sig.
2019-08-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Den alternativa klimatrörelsens kritik mot Greta Thunberg kan sammanfattas att hon äter bananer, har en termos med skruvkork av plast och tänker åka med en dyr tävlingssegelbåt över Atlanten.

För min det är det helt okay att hon äter vad hon vill, reser vart hon vill och hur hon vill.

Det är intressant att hon precis som Al Gore har fått karaktärsmördargrupper på sig.

Så att peka på Al Gores uppbara lögner, fastställda i brittisk domstol, och hans omåttligt lyxiga livsstil = enorm CO2-utsläpp är att ”karaktärsmörda” honom?

För dig och mig får Greta äta vad hon vill samt resa vart och hur hon vill. Skillnaden är att hon tar sig ton och vill bestämma över oss andra. Förstår du skillnaden?

Om Greta får bestämma kommer all fossil förbränning att förbjudas snarast möjligt. Hon struntar i om du faktiskt kan behöva din bil någon gång. Hon struntar i om du knappt får ut skrotvärdet.
2019-08-06, 23:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nja, är inte så säker på det. Enligt en annan tråd här på FB problematiserade självaste sir David Attenborough nyligen befolkningstillväxten.

Greta själv har dock ett utpräglat vänsterperspektiv och vill bara sätta dit Västvärlden. Hon blir mycket irriterad om någon yttrar något annat (finns beskrivet i Malenas bok som jag inte har tillgänglig just nu).

Jag gissar att det är hennes politiska slagsida som får henne att sila mygg och svälja kameler. Kinas och Indiens enorma kolkraftexpansion spelar väl ingen roll? Tryck ner folk i Norrlands inland istället och förbjud dem att elda i vedspisen eller köra bensinbil. Ju förr det blir totalförbud för fossila bränslen, desto snabbare kan The Tipping Point avvärjas. Kanske.

Det är klart att Greta inte bryr sig om att ta upp Kina och Indien och deras väldiga utsläpp (och usla miljömedvetenhet rent allmänt). Det skulle inte finnas någon dramaturgi i det, och i media är dramaturgin numera allt. Greta inser nog utan att tänka särskilt länge att hon har noll chans att göra intryck på någon av betydelse i Kina och Indien, eller ens vanligt folk där. Regimerna i dessa länder skiter fullständigt i henne och de struntar överlag också i svensk media. Att stå och predika mot dem skulle se ut som en mus som håller förmaningstal till ett jordskalv. Och vad skulle hon göra med "svar" som avfattades på kinesiska, eller olika indiska språk`

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in