Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Det går ju att hitta denna information indirekt i IPCCs rapporter. Nyckeln är 1,5 graders-gränsen. Passerar vi den så kan vi komma över ett antal tipping points, enligt IPCC:s rapporter.
För att undvika ovanstående bör detta göras:
I media kör de med lite mer raka rör:
Men sådana här årtal ska man inte ta alltför exakt. De är förenklingar och på ett ungefär. Och Greta sa själv i en intervju att hon tar i rejält ibland för att få effekt. Hon gillar att vara dramatisk och väcka uppmärksamhet.
Det är ju enklare att ropa ut ett exakt årtal - som folk lägger på minnet - än att sväva kring ett ungefärligt årtal. Men i verkligheten är det förstås det sistnämnda som gäller.
Tack -Info-, du bidrar verkligen med källor så långt du kan och hinner och det hedrar dig
Just det där med prognosmodeller är väl en av de saker som IPCC fått kritik för. Har varit fall där de vägrat lämna ifrån sig rådatan och därför anklagats för ovetenskaplighet. Läste om det för ett tag sen men kommer inte ihåg mer än delar av det. Tror också att jag hört att det är omöjligt att prognostisera molnrörelser och liknande naturfenomen som också påverkar. Men bättre om någon annan vill kommentera som förstår det bättre.
Personligen tycker jag att det är fel att uppge specifika årtal eller tidsangivelser. Man behöver inte läsa särskilt mycket för att inse att det har gjorts flera gånger tidigare. Med facit i hand sprider alarmisterna bara löje omkring sig. ”Jaså, ska jorden gå under om 10 år? Det sa dom ju för både 20 och 40 år sen. Fast då var vi på väg in i nästa istid. Vargen kommer, my ass.”
Men mest av allt tycker jag det är närmast oförlåtligt att basunera ut årtal som man kanske inte ens tror på själv. Det finns folk som mår psykiskt dåligt av den pådyvlade ”klimatångesten” och barn och ungdomar kan bli riktigt uppskakade och tro att avgrunden är nära.
Så om Greta själv medger att hon är ute efter effektsökeri så tycker iaf jag inte att hon framstår som alltför hänsynsfull mot sina generationskamrater och ännu yngre barn.