2019-08-06, 18:49
Medlem
Greta och Tyra demonstrerar i Schweiz.

https://www.norrteljetidning.se/artikel/tyra-blum-fran-norrtalje-klimatstrejkar-med-greta-thunberg-i-schweiz-jag-kanner-mig-inspirerad-och-t aggad
2019-08-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det citatet är ett prima exempel på varför man inte skall lyssna på Greta™. Hon har nämligen inget på fötterna som stöder påståendet. Ingenting. Det är lika dumt som när Paul Erlich gjorde sina stolliga förutsägelser, han angav också årtal för när det ena och det andra skulle inträffa.

Exakt så uppfattar jag det också.

Jag har här i tråden efterfrågat officiella uttalanden från IPCC eller NASA som stöder Gretas tvärsäkra påstående om årtal, men de lyser med sin frånvaro. Konstigt att våra politiker inte pratar om det heller. Men visst är det ett märkligt sammanträffande att The Tipping Point förväntas inträffa samma år som Agenda 2030?
2019-08-06, 19:03
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Som sagt har Greta tagit upp det allvarliga plastproblemet, och hon var väldigt ledsen över att gravida honor och deras foster dog, som följd av all plast mamman hade i magen!

Greta har även flera gånger tagit upp problemet med att så många djurarter utplånas, bland annat i ett av hennes välformulerade tal, och då började hon gråta i talarstolen.

Greta sa i ett inlägg, att verka för att barn inte ska födas, är ett grovt övergrepp mot våra små bröder och systrar! En del har tolkat dessa ord som, att Greta är troende och ogillar aborter. Hon verkar ta på stort allvar barn och barns rättigheter, och hon lyssnar gärna på små barn!

Så Greta talar inte alls bara om CO2, även om CO2 problemet är viktigast för henne. Om vi inte klarar av CO2, kommer nästan ingenting att betyda någonting, sa hon i ett berömt tal!
Har du nagra länkar till att hon tar upp plast- och djurartsproblemet?
2019-08-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Lennart Bengtsson har en bakgrund inom dynamisk meteorologi, som sysslar med datorsimulering av väder. Han har innehaft många höga administrativa ämbeten i Sverige och i Europa. Det verkar också som att han är hedersdoktor (Uppsala universitet 2009, tidigare fil lic Stockholm 1964) precis som Greta Thunberg kommer att bli i oktober.

Vad i helvete ska denne gamla man debattera med Greta Thunberg? Datormodeller? Framtida klimat?

Du hävdar alltså att Lennart Bengtsson ligger på samma kunskapsnivå som en 16-åring, är du helt tappad i ett betonggolv sådär 1000 gånger, patetiskt.
2019-08-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Okej, men om vi stryker Greta, vi stryker större delen av världens forskare. Vilka menar ni att vi ska lyssna på? Det måste ni ju kunna svara på.
Gör vi? Enligt vem menar du?
2019-08-06, 19:19
Medlem
Citat:
Kritisera då Parisavtalet inte Greta. Hon har all rätt att stödja Parisavtalet utan att bli kritiserad för det.

Om Paris-avtalet är värdelöst och Greta stöder det värdelösa avtalet så kommer jag och många andra kritisera Greta igen och igen.
2019-08-06, 19:20
Medlem
Citat:
Greta har pratat om miljöfrågor också men huvudfokus är på koldioxiden. Jag håller med om att det blivit fel fokus men gång på gång tänker man inte på att koldioxidutsläppen hänger samman med miljöproblemen. Elproduktion, industrier och fordon står för en stor del av de miljöproblem som skapas, inte bara i tillverkningsprocessen utan också sedan hos slutkunden som skapar sin miljöpåverkan. Allt hänger samman.
Välstånd ger möjligheter till bra miljö, Greta missande tydligen den lektionen.
2019-08-06, 19:20
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Greta och Tyra demonstrerar i Schweiz.

https://www.norrteljetidning.se/artikel/tyra-blum-fran-norrtalje-klimatstrejkar-med-greta-thunberg-i-schweiz-jag-kanner-mig-inspirerad-och-t aggad
Wow...en länk till en låst artikel.
2019-08-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Själv börjar jag få en känsla av att Greta kommer att älska seglingen över oceanen. Hon är fortfarande ung och har inte upplevt så mycket ön, och dessutom varit instängd i sina egna psykiska åkommor.

Kan se henne sitta och titta ut över havet med saltstänk i ansiktet. En blivande havskappseglare helt enkelt.

Pappan däremot kommer förstås att ligga och ulka nere i kajutan.
Var hade du tänkt att hon skulle sitta och se ut över havet?
2019-08-06, 19:27
Medlem
Citat:
Greta har pratat om miljöfrågor också men huvudfokus är på koldioxiden. Jag håller med om att det blivit fel fokus men gång på gång tänker man inte på att koldioxidutsläppen hänger samman med miljöproblemen. Elproduktion, industrier och fordon står för en stor del av de miljöproblem som skapas, inte bara i tillverkningsprocessen utan också sedan hos slutkunden som skapar sin miljöpåverkan. Allt hänger samman.

Absolut men fram med lösningar vad vill man ersätta nuvarande elproduktion med, nuvarande industrier och fordon.
Jag utgår från att alla fanatiker har en plan för hur allt detta ska ersättas på ett smidigt sätt.

Jag håller inte med koldioxid är inte skadligt eller giftigt och är inte vårat största problem, det största problemet är överbefolkning. Efter andra världskriget så har vi haft en okontrollerad befolkningsökning som slukar resurser och skapar enorma utsläpp av allt möjligt där koldioxid knappast är det största problemet. Men ingen ville ta tag i detta och nu sitter vi här.
2019-08-06, 19:27
Medlem
Jo, man ska lyssna på Greta. Man ska sluta att överkonsumera, framför allt fossila bränslen. Politikerna ska också lyssna och fullfölja sina åtaganden i Parisavtalet. Utan Parisavtalet kommer slit-och-släng-generationen ha huggsexa på sina barn och barnbarns framtid.

Vilken rätt har vi att förbruka alla resurser och bara lämna nackdelarna kvar till framtidens människor? Ska de behöva suga koldioxid ur luften i tusentals år för att vi skulle få slösa så mycket som möjligt? Ska de behöva vakta våra atomsopor? För att vi ska få göra vad som oss behagar?

De som motverkar Greta går off topic på allt utom Gretas viktiga budskap: att vi måste besinna oss och förstå att vi nu förstör mer än vad man kunde tro var möjligt. Och den röda tråden i deras agerande är att motverka klimatvetenskapens auktoritet. Några privatpersoners privata teorier ställs mot forskarkollektivets ståndpunkter och påstås visa att det inte alls är säkert att det håller på att gå åt helvete eller i varje fall att katastrofen inte behöver vara orsakad av oss människor.

Om vi människor inte klarar av att ta hänsyn, så är det kanske rätt att vi utrotar oss själva.
Senast redigerad av lehs 2019-08-06 kl. 19:32.
2019-08-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Du hävdar alltså att Lennart Bengtsson ligger på samma kunskapsnivå som en 16-åring, är du helt tappad i ett betonggolv sådär 1000 gånger, patetiskt.
Nej det är en halmgubbe, eller hur? Det har jag inte påstått. Men de är båda jämbördiga när det gäller doktorstiteln.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in