2019-08-04, 19:53
Medlem
Hegamons avatar
Hur ser ni på dessa två bilar, vilken är mest intressant att äga. Jag äger en Saab 900 16V från -91. Den är i väldigt bra skick är fräsch invändigt och utvändigt. Nackdelen med denna är att väghållningen inte direkt är som en e28 att köra.

Jag har ägt ett par e28: or och jag tycker nackdelen med dom är att dom känns omodernare i materialval invändigt. Jag tyckte också att stolarna i e28: or var för hårda. Fördelen tyckte jag var motorljudet. Dom tog också mera bränsle än Saaben.

Vad är er åsikt? Ibland vill jag istället ha en e28 och ibland tycker jag Saaben är helt okej som brukis.
Senast redigerad av Hegamon 2019-08-04 kl. 20:41.
Citera
2019-08-04, 20:34
Medlem
Bmwn helt klart om det nu inte är en speciell 900
Citera
2019-08-04, 21:22
Medlem
E28)
Citera
2019-08-04, 21:29
Medlem
Turbomachines avatar
Själv skulle jag välja Saab då den är mer krocksäker än Bmw, sedan beror det lite på vart du bor en Bmw brukar ju bli antända och mer begärliga av kriminella så den har förmodligen högre försäkringspremie.
Citera
2019-08-04, 21:31
Medlem
Nu ställer du 2 ganska olika bilar jämte varandra.
Saaben har du redan så då vet du historia och skick.
Skall du ha en hyfsad e28 så får du betala en slant då dessa börjar bli efterfrågade.
Sen ställer du en tysk bakhjulsdriven kontra en svensk framhjulsdriven mot varandra, men jag skulle vilja säga vill du absolut ha en så gammal bruksbil så håll i Saaben finns färre sådana kvar samtidigt som värdet idag är i princip inget .
Så jag skulle behålla saaben.
Citera
2019-08-04, 21:35
Medlem
Krocksäker????? Seriöst om det inte är en turboSaab är det inget o ha!
Citera
2019-08-04, 23:35
Medlem
TeEsErs avatar
E28Arna har väl börjat stiga bra i pris, speciellt om de är någorlunda rostfria. Saabarna har också börjat bli värda lite pengar men bara/mest i Sverige. En E28 i fint skick i Sverige går sannolikt att sälja dyrare till ett Euro-land numera.

Som jag minns det, det börjar bli bra suddigt nu alltså, så hade BMW från 80-talet stolar som var som att sitta i en tvättsvamp. Det fanns liksom ingen tanke bakom. OG900 var också bra svampigt att sitta i men där fanns i allafall någon form av tanke bakom stolskonstruktionen.

Det har hänt så mycket med stolarna nu sen dess att bilar som man gärna vill ska vara moderna, typ sena 80-talare, känns så fruktansvärt kassa för stolarna är så erbarmligt dåliga.
Citera
2019-08-04, 23:39
Medlem
yz44s avatar
Så länge du är nöjd med din SAAB finns väl inget skäl att byta till något du inte har full koll på.
Citera
2019-08-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Själv skulle jag välja Saab då den är mer krocksäker än Bmw, sedan beror det lite på vart du bor en Bmw brukar ju bli antända och mer begärliga av kriminella så den har förmodligen högre försäkringspremie.

DYRARE DELAR TILL BMW
Citera
2019-08-05, 20:53
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
E28Arna har väl börjat stiga bra i pris, speciellt om de är någorlunda rostfria. Saabarna har också börjat bli värda lite pengar men bara/mest i Sverige. En E28 i fint skick i Sverige går sannolikt att sälja dyrare till ett Euro-land numera.

Som jag minns det, det börjar bli bra suddigt nu alltså, så hade BMW från 80-talet stolar som var som att sitta i en tvättsvamp. Det fanns liksom ingen tanke bakom. OG900 var också bra svampigt att sitta i men där fanns i allafall någon form av tanke bakom stolskonstruktionen.

Det har hänt så mycket med stolarna nu sen dess att bilar som man gärna vill ska vara moderna, typ sena 80-talare, känns så fruktansvärt kassa för stolarna är så erbarmligt dåliga.

Ja stolarna skulle jag säga är största problemet med e28 komfortmässigt. Gick inte köra 20 mil utan att få kraftig träsmak i rumpan.

I min 900 sitter 9000-stolar då det är en 91:a. Ett under av komfort jämförelsevis med e28. Jag skulle säga stolarna i min 900 är det jag gillar mest.

Jag tycker också att folk tittar mera på saaben då det är en nordisk klassiker. Jag tycker också den markant lägre bensinförbrukning i Saabens 16V motor är en ypperlig fördel. Saaben känns också modernare invändigt än e28 an.

E28 är förstås en bra bil och har sina fördelar. Kommer alltid ångra jag inte köpte den där 535:an, cirrusblå manuellt växlad utan kjolpaket. En sådan kostar väl 80 000 idag mot dom 8000 jag tänkte köpa den för runt år 2000.

900:ans innertak är finare byggt än på e28:an. Inrednkngen på saaben verkar motstått tidens tand bättre. Men BMW som märke slår Saab tycker jag.
Senast redigerad av Hegamon 2019-08-05 kl. 21:31.
Citera
2019-08-05, 21:01
Medlem
E28 alla dagar i veckan. Reservdelspriser är en myt, och komforten i kombination med bakhjulsdrift är avgörande. En 535 är optimalt, 528 duger (man kan enkelt knö in en 3,5 liters rova om man vill)
Citera
2019-08-05, 21:18
Medlem
IceEyess avatar
Personligen upplever jag 900 som mer tilltalande med sina formidabla vinteregenskaper, generösa utrymmen och utomordentliga sittkomfort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in