Citat:
Ursprungligen postat av
TeEsEr
E28A

rna har väl börjat stiga bra i pris, speciellt om de är någorlunda rostfria. Saabarna har också börjat bli värda lite pengar men bara/mest i Sverige. En E28 i fint skick i Sverige går sannolikt att sälja dyrare till ett Euro-land numera.
Som jag minns det, det börjar bli bra suddigt nu alltså, så hade BMW från 80-talet stolar som var som att sitta i en tvättsvamp. Det fanns liksom ingen tanke bakom. OG900 var också bra svampigt att sitta i men där fanns i allafall någon form av tanke bakom stolskonstruktionen.
Det har hänt så mycket med stolarna nu sen dess att bilar som man gärna vill ska vara moderna, typ sena 80-talare, känns så fruktansvärt kassa för stolarna är så erbarmligt dåliga.
Ja stolarna skulle jag säga är största problemet med e28 komfortmässigt. Gick inte köra 20 mil utan att få kraftig träsmak i rumpan.
I min 900 sitter 9000-stolar då det är en 91:a. Ett under av komfort jämförelsevis med e28. Jag skulle säga stolarna i min 900 är det jag gillar mest.
Jag tycker också att folk tittar mera på saaben då det är en nordisk klassiker. Jag tycker också den markant lägre bensinförbrukning i Saabens 16V motor är en ypperlig fördel. Saaben känns också modernare invändigt än e28 an.
E28 är förstås en bra bil och har sina fördelar. Kommer alltid ångra jag inte köpte den där 535:an, cirrusblå manuellt växlad utan kjolpaket. En sådan kostar väl 80 000 idag mot dom 8000 jag tänkte köpa den för runt år 2000.
900:ans innertak är finare byggt än på e28:an. Inrednkngen på saaben verkar motstått tidens tand bättre. Men BMW som märke slår Saab tycker jag.