Kilder til VG: Hagen-familien fikk nytt pengekrav – har betalt millioner for livsbevis
TH hadde et sterkt behov for å bevise at iallfall han tror det er en reell bortføring. Et så sterkt behov at det var verdt minst 10 mill NOK sånn omtrent i begynnelsen av juli i år.
Minst én av disse kildene er TH selv, eller noen som står TH nært, enten innen familien, en fortrolig utenfor familien, eller bistandsadvokat Holden.
Det kan også være en eller flere kilder innenfor politiet.
Andre muligheter, bankansatte som kan bekrefte millionoverføringen.
Blir spennende å se om også politiet kan bekrefte at dette siste budskapet stammer fra de opprinnelige "ekte" kidnapperne. Hvordan har TH verifisert at kravet var fra "ekte" kidnappere? Kan det være tvil om det? TH kan ha blitt så desperat etter å bevise sin uskyld gjennom å betale kidnapperne, at han har betalt til "falske" kidnappere. Tror jeg.
Er det den opprinnelige Monero-kontoen? Er det kryptovalutakontoen som skulle brukes til kommunikasjon? Eller er det en ny kryptovalutakonto?
Her peker også Tommy Brøske direkte på TH:
Her pekes det på at 09:14-samtalen kan være rigget, enten ved at AEHs telefon har innebygget funksjon for å forhåndsprogrammere oppringninger, eller ved at det har vært brukt en app til dette:
Som jeg har nevnt tidligere, det er bare å google for å finne oppskrift på hvordan du kan administrere kryptovaluta-kontoer ved hjelp av en smart-telefon. Smart-telefonen må være registrert på autentisk navn og personnummer. Eksempelvis, det finnes tusener gamle og syke mennesker som lever på alders- og sykehjem, og som aldri vil oppdage om id-en deres kan ha blitt misbrukt til et slikt formål.
Jeg håper saken nå nærmer seg en full oppklaring. Det må vel komme noen uttalelser fra politi eller Holden på mandag. Vil jeg tro.
Citat:
I juli tok en angivelig motpart på nytt kontakt med Anne Elisabeth Hagens familie. Ektemann Tom Hagen har betalt over ti millioner kroner for å få bevis på at kona lever, men har ikke fått svar.
TH hadde et sterkt behov for å bevise at iallfall han tror det er en reell bortføring. Et så sterkt behov at det var verdt minst 10 mill NOK sånn omtrent i begynnelsen av juli i år.
Citat:
Det får VG opplyst fra flere uavhengige kilder.
Minst én av disse kildene er TH selv, eller noen som står TH nært, enten innen familien, en fortrolig utenfor familien, eller bistandsadvokat Holden.
Det kan også være en eller flere kilder innenfor politiet.
Andre muligheter, bankansatte som kan bekrefte millionoverføringen.
Citat:
Hypotese-endringen peker direkte mot TH. Vanskelig å se andre muligheter, synes jeg.
I slutten av juni gikk Øst politidistrikt ut med opplysningene om at de har gått bort fra hovedhypotesen om at Anne-Elisabeth Hagen (69) ble utsatt for en økonomisk motivert kidnapping. På en pressekonferanse sa de at de heller mener at det var snakk om et drap og en fingert kidnapping.
Citat:
Opplysningene opprørte familiens advokat Svein Holden, som var tydelig på at deres inntrykk var at politiet fortsatt så på forsvinningen som en reell kidnapping.
Cirka to uker etter politiets pressekonferanse, i starten av juli, fikk familien et budskap fra den eller de som har kommunisert med dem om å betale et millionbeløp i euro dersom de ville ha et bevis på at Anne-Elisabeth Hagen lever.
Cirka to uker etter politiets pressekonferanse, i starten av juli, fikk familien et budskap fra den eller de som har kommunisert med dem om å betale et millionbeløp i euro dersom de ville ha et bevis på at Anne-Elisabeth Hagen lever.
Blir spennende å se om også politiet kan bekrefte at dette siste budskapet stammer fra de opprinnelige "ekte" kidnapperne. Hvordan har TH verifisert at kravet var fra "ekte" kidnappere? Kan det være tvil om det? TH kan ha blitt så desperat etter å bevise sin uskyld gjennom å betale kidnapperne, at han har betalt til "falske" kidnappere. Tror jeg.
Citat:
Etter det VG får opplyst ble et beløp på over ti millioner kroner betalt kort tid etter meldingen fra motparten. Utbetalingen skal ha blitt gjort til en konto som politiet foreløpig ikke har klart å spore, ifølge VGs opplysninger.
Er det den opprinnelige Monero-kontoen? Er det kryptovalutakontoen som skulle brukes til kommunikasjon? Eller er det en ny kryptovalutakonto?
Her peker også Tommy Brøske direkte på TH:
Citat:
– Hvis hypotesen om at vi står overfor et drap stemmer, innebærer det at vi ikke kan utelukke at brevet er plassert på åstedet for å gi et uriktig inntrykk av en bortføring, sa Tommy Brøske til VG før sommeren.
Her pekes det på at 09:14-samtalen kan være rigget, enten ved at AEHs telefon har innebygget funksjon for å forhåndsprogrammere oppringninger, eller ved at det har vært brukt en app til dette:
Citat:
Siste sikre livstegn fra Anne-Elisabeth Hagen skal være en telefonsamtale klokken 09.14 dagen hun forsvant.
Som jeg har nevnt tidligere, det er bare å google for å finne oppskrift på hvordan du kan administrere kryptovaluta-kontoer ved hjelp av en smart-telefon. Smart-telefonen må være registrert på autentisk navn og personnummer. Eksempelvis, det finnes tusener gamle og syke mennesker som lever på alders- og sykehjem, og som aldri vil oppdage om id-en deres kan ha blitt misbrukt til et slikt formål.
Jeg håper saken nå nærmer seg en full oppklaring. Det må vel komme noen uttalelser fra politi eller Holden på mandag. Vil jeg tro.