2019-08-03, 15:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Har nu varnat Svante och Greta om, att det är farligt med bara två professionella seglare, om autopiloten lägger av, och att man därför borde ersätta dokumentärfilmaren med en tredje professionell seglare! Vet dock EJ om de tar hänsyn till min varning! Vet EJ heller vad för slags hjälp och stöd som utlovats till Greta, för att hon deltar i dokumentärfilmen om henne! Risken är stor för, att hon redan sitter fast i ett underskrivet avtal här med många villkor med filmbolaget! Greta har många hemligheter, som bara ytterst få får veta något om! Ni har fel, när ni säger att ni inte kan göra något, ni KAN kontakta media, radio, tv, tidningar och berätta om säkerhetsproblemet med att inte ha tre professionella seglare ombord, om autopiloten lägger av! Själv har jag svårt för att göra detta, en viss liten tjej kanske då blir tvärarg och tycker att jag sviker henne, ni står betydligt mera fria! Greta är inte alltid lugn, även om hon oftast idag är ovanligt lugn och balanserad, hon kan faktiskt också bli arg! Återkom, tack på förhand!

Jag håller med dig i det du säger om antalet seglare och onödig barlast i dokumentärfilmaren. Bättre att ersätta dokumentärfilmaren med följande:
1) Ett extra segelproffs
2) Go-Pro-kameror (vattentäta givetvis) så alla på båten har och kan filma.

DÄREFTER, när resan är slut, lämnas allt filmat över till proffs som klipper ihop allt till duglig dokumentär. Men jag misstänker starkt att Gretas båt ackompanjeras av minst en följebåt?

(Kanske inte för säkerhet, men för att filma hur Gretas båt seglar över havet? Brukar vara så i de flesta filmproduktioner..)
2019-08-03, 15:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
De miljöproblem som direkt går koppla till de aktiviteter som man påstår bidrar till global uppvärmning är väl knappast osanningar? Eller är luftföroreningar, försurningar, förgiftning exempelvis också stolligheter och dumheter, rentav en bluff enligt dig?

Att världshaven är nedlusade med plast kan jag iaf tycka är ett miljöproblem av rang.
2019-08-03, 15:42
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Att världshaven är nedlusade med plast kan jag iaf tycka är ett miljöproblem av rang.

Precis, och ett mycket tydligt sådant också. Vet inte hur många hundratusentals ton som dumpas i havet varje dag. Är ju inte bara plast utan all möjlig skit.

Det är väl sånt här jag önskade Greta pratade om. Det skulle bli mer greppbart då. Men jag tänker att det är hennes nästa steg när det lagt sig lite kring klimatfrågan.
2019-08-03, 15:46
Medlem
Många har ju undrat vem som bjuder på kalaset. Till stor är Greta idag så berömd, att många även professionella, är villiga att springa benen av sig, för att få några vänliga ord av tjejen. I andra fall har hon samarbeten där man ger varandra ömsesidig PR och uppmärksamhet. Sist tror jag filmbolaget, som antagligen hoppas kunna göra en storfilm om Greta och hennes äventyr, är villiga att göra mycket för Greta, naturligtvis på villkoret att hon lovar att leka linslus framför kameran!
2019-08-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Precis, och ett mycket tydligt sådant också. Vet inte hur många hundratusentals ton som dumpas i havet varje dag. Är ju inte bara plast utan all möjlig skit.

Det är väl sånt här jag önskade Greta pratade om. Det skulle bli mer greppbart då. Men jag tänker att det är hennes nästa steg när det lagt sig lite kring klimatfrågan.

Jätteproblem, ännu värre i Asien och Afrika.
Men Greta är en enfrågemaskin liksom klimataktivisterna, det är just det som är skrämmande, man kan inte se nyanser eller komplexa problem för att nå bästa möjliga lösningar. Tror inte hon kan det heller.
2019-08-03, 15:49
Medlem
Många har ju inte minst här undrat vem som bjuder på kalaset. Till stor del är Greta idag så berömd, att många även professionella, är villiga att springa benen av sig, för att få några vänliga ord av den lilla tjejen. I andra fall har hon samarbeten, där man ger varandra ömsesidig PR och uppmärksamhet. Sist tror jag filmbolaget, som antagligen hoppas kunna göra en storfilm om Greta och hennes äventyr, är villiga att göra mycket för Greta, naturligtvis på villkoret att hon lovar att leka flitig linslus framför kameran! OBS! Greta har redan pratat då och då om plasten i havet, hon tycker att det är extra hemskt att havande djurhonor och deras foster dör, för att honan har så mycket plast i magen!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-03 kl. 15:58.
2019-08-03, 16:06
Medlem
Citat:
OBS! Greta har redan pratat då och då om plasten i havet, hon tycker att det är extra hemskt att havande djurhonor och deras foster dör, för att honan har så mycket plast i magen!

Äntligen en åldersadekvat reaktion, om det stämmer. Känslomässig och involverar djuren. Men det räcker inte,det gäller att få Asien och Afrika att minska plastskräpet. Inte att lägga skatt på biologiskt nedbrytbara kassar i Sverige, kassar som återanvänds till sopsortering. Då är det inte känslor som gäller utan politisk handling på plats. Ett mycket svårt problem.
2019-08-03, 16:10
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Äntligen en åldersadekvat reaktion, om det stämmer. Känslomässig och involverar djuren. Men det räcker inte,det gäller att få Asien och Afrika att minska plastskräpet. Inte att lägga skatt på biologiskt nedbrytbara kassar i Sverige, kassar som återanvänds till sopsortering. Då är det inte känslor som gäller utan politisk handling på plats. Ett mycket svårt problem.

Bra poäng där. Dessa åtgärder ger en marginell skillnad och om folk ska köpa tygkassar av bomull så är det en katastrof. Lite som med migrationen så behövs pengarna och åtgärderna i utvecklingsländerna. Vårt största fokus bör ligga på att minska konsumtionshetsen och inte att byta ut kassarna för att vi ska kunna konsumera ännu mer!
2019-08-03, 16:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Greta har redan pratat då och då om plasten i havet, hon tycker att det är extra hemskt att havande djurhonor och deras foster dör, för att honan har så mycket plast i magen!

Plast i haven fick Greta att börja gråta under en skollektion:

Citat:
”Jag minns att det började med att en lärare visade en film på plast i haven och svältande isbjörnar. Det gjorde mig påverkad, ledsen. Jag grät mig igenom filmen och kunde inte släppa de tankarna och bilderna”, minns Greta.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/greta-thunberg-jag-har-alltid-varit-annorlunda-/
2019-08-03, 16:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Äntligen en åldersadekvat reaktion, om det stämmer. Känslomässig och involverar djuren.

Det stämmer nog:

Citat:
”Jag minns att det började med att en lärare visade en film på plast i haven och svältande isbjörnar. Det gjorde mig påverkad, ledsen. Jag grät mig igenom filmen och kunde inte släppa de tankarna och bilderna”, minns Greta.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/greta-thunberg-jag-har-alltid-varit-annorlunda-/
2019-08-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Plast i haven fick Greta att börja gråta under en skollektion:

Klart att hon grät,hon är/var ett barn! Hon har rätt att reagera så,helt adekvat.
Men det är inte gråta som gäller. Till och med våra riksdagsledamöter använder gråten som vapen (gymnasieamnestin), totalt inkompetent. De ska fatta beslut på rationella grunder, inte emotionella.

Vi har dåligt med bra beslutsfattare, helt enkelt.Och den allmänna Greta-hypen i kombination med kändisevent gör det inte bättre.
2019-08-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Greta är engagerad i alla miljöproblem men inser att klimatfrågan är nummer 1. Fossila bränslen adderar koldioxid som inte har funnits i atmosfären på miljontals år. Vi fyller atmosfären och haven med koldioxid från svunna tider och detta påverkar klimatet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in