2019-07-31, 16:24
Avslutad
Vår brförening ska snart binda om lån för ett antal miljoner. 3,4 el 5 år ligger på lite över 0.7,0.8,0.9% hos storbanken. Detta lånet band vi för lite över 2.1% för 4 el 5 år sedan. Blir enormt mycket vi kan amortera extra utan höja avgifter.

Man pratar om att Sverige går så bra, högre BNP osv. Samtidigt når svenska kronan o räntorna nya lägsta nivåer.
Min tanke är att massinvandringen av icke bidragande individer till vår BNP ligger bakom nerpressen. Har jag fel? Hur lågt ner kan kronan o räntorna gå innan det blir stora problem för Sverige?
Senast redigerad av lone star 2019-07-31 kl. 16:26.
Citera
2019-07-31, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vår brförening ska snart binda om lån för ett antal miljoner. 3,4 el 5 år ligger på lite över 0.7,0.8,0.9% hos storbanken. Detta lånet band vi för lite över 2.1% för 4 el 5 år sedan. Blir enormt mycket vi kan amortera extra utan höja avgifter.

Man pratar om att Sverige går så bra, högre BNP osv. Samtidigt når svenska kronan o räntorna nya lägsta nivåer.
Min tanke är att massinvandringen av icke bidragande individer till vår BNP ligger bakom nerpressen. Har jag fel? Hur lågt ner kan kronan o räntorna gå innan det blir stora problem för Sverige?
Era styrande trixar med siffrorna, minusräntan är bästa beviset på att skutan läcker som ett såll och kommer att sjunka som en sten. Sänkt valuta så att NÄR det ska beslutas eller eventuellt röstas om euron så kommer folket att välja detta istället för kronan som era styrande kört i botten!!!
Senast redigerad av skitpadig 2019-07-31 kl. 16:39. Anledning: Stavning, tillägg
Citera
2019-07-31, 22:07
Medlem
Låg ränta låg risk. Nu vill folk tolka det som någonting dåligt? Vad sägs..
Citera
2019-07-31, 22:08
Medlem
Citat:

Den nya världsordningen. Skuldsatta privatpersoner och Nationalstater är väldigt enkla att kontrollera.
Kolla upp vilka som skapar våra Pengar och du kommer finna svar på din fråga.
Samma personer som kontrollerar våra medier, läroverk och politiker.
Citera
2019-07-31, 22:48
Avslutad
Mmm, ligger lite i min tro..2-5 miljoner i skuld o Stefan Löfve’n o EU är din guru resp religion. Om de börjar hojta om 2% till eller mer i skuldränta säljer du din själ i det läget för å ha dem kvar..
Citera
2019-07-31, 22:55
Medlem
Citat:
Mmm, ligger lite i min tro..2-5 miljoner i skuld o Stefan Löfve’n o EU är din guru resp religion. Om de börjar hojta om 2% till eller mer i skuldränta säljer du din själ i det läget för å ha dem kvar..
Någon som förstår detta?
Som skrivits innan. Låg risk är låg ränta. Hur någon kan få låg risk till något negativt är en bedrift. Borde vara tvärtom. Varför kommer alltid samma konspirationsteorier alltid upp? Aldrig får de rätt.
Citera
2019-07-31, 23:27
Avslutad
Så här är det. Jag trodde som nybliven radhusägare i början på 90 talet att lågkonjunktur o folk som inte kunde betala för sig innebar hög ränta eftersom de som lånat ut vill ha tillbaka sina slantar o ökar risken höjer man givetvis räntan som långivare. Hör jag t ex att kompisen Pelle som jag lånat ut 20 000kr till mist jobbet. Så säger jag ok du får tufft med betala det. Men du får höjd ränta från 0 eftersom du sa du skulle betala direkt om 3 månader till 300kr i månaden ränta o 1000kr amortering.
Nu funkade det inte så. Å jag hade inte bundit ränta som jag gjorde eftersom jag var säker på att tuffa tider väntade. Låg ränta innebär ett försök att höja taskig ekonomi, hög att kyla. För mig fick de gärna höja boräntor 4-5%. Då får vi se vilka som är solida o vilka som lever över sina tillgångar. Blir jäl-igt fett se husägare go all in å köra 2-3 årigt under 1% 4 mille för att om 4-5 år ha 3-4% ränta. Då lär de sälja sin själ för att ha vilket parti som helst vid makten som utlovar låg ränta. Alla andra högbelånade också. Gillar ej G.P men hans uttryck den som är satt i skuld är icke fri är ikoniskt.
Senast redigerad av lone star 2019-07-31 kl. 23:33.
Citera
2019-08-01, 01:54
Medlem
Agent.Smiths avatar
Riksbanken gör sitt bästa för att sänka kronan. På vems uppdrag undrar jag.
Citera
2019-08-01, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Smith

Det är RB:s inflationsmål på 2% som är det som styr. Vid lägre inflation sänker man räntan för att folk ska handla mer. En försvagad krona gör att den del av ekonomin som verkligen försörjer oss, d.v.s exportindustrin, kan konkurrera utomlands med sina produkter.
Vi kan inte överleva genom att tvätta skjortorna åt varandra som Hans Werthen en gång i tiden påpekade.

En svag krona är dessutom bra för besöksnäringen. Vi får hit utländska turister och minskar på antalet svenskar som reser bort utomlands och slösar bort pengar.

Tillväxt bygger i grund och botten på att vi ska "shoppa loss" inom landet och inte spara för mycket.

Politiker, ekonomer, företagare är dödligt rädda för deflation. Så rädda att de nu mera har döpt om deflation till negativ inflation.
Citera
2019-08-03, 13:50
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Nationalekonomi

Strix/Mod
Citera
2019-08-03, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är RB:s inflationsmål på 2% som är det som styr. Vid lägre inflation sänker man räntan för att folk ska handla mer. En försvagad krona gör att den del av ekonomin som verkligen försörjer oss, d.v.s exportindustrin, kan konkurrera utomlands med sina produkter.

Men din djävla tomte. Ja så där heter det i teorin ja. Verkligheten är bra mycket mer komplex. Dels finns ingen verklig vilja att det ska gå bra för Sverige. Landets ledning är fientlig gentemot den stora etniskt svenska befolkningen.
Citera
2019-08-03, 14:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Smith

Jaa-a.., bla detta ær en orsak som jag ser det :

Nu skall det ju børjas exporteras Volvo`s ifrån Kina, till Europa..

Så det gør sig bæst før bla Volvo (swe tillverkad) att ha så låg krona, så får man behålla någon tillverkning kvar, ett litet tag till dvs..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in