Citat:
Ursprungligen postat av
Schazz
- Hur tog gm kontakt med LW om det inte var mgm? Inga digitala spår?
GM kanske inte behövde ta kontakt. H*n kanske redan fanns i bostaden?
Jo, jag vet att vissa här har sådana tankar om en viss gm. Min tro är kollad.
Citat:
- Om det var mgm som tog kontakt synkar det bra med det vi hört tidigare från MV, men om hon hade bejakat denna träff digitalt, då hade mgm varit häktad på sannolika är jag säker på
Det kan ju vara MGM digitala kontakt som gör att han är i den sits han befinner sig i. LW har förmodligen inte svarat av någon anledning. Hon kanske inte ens var i livet?
Vad eller om hon har svarat kan vi bara spekulera om. Hon kan mycket väl ha svarat att hon inte önskade träffas. Och det är klart, är det inte mgm som är gm, då kan det ju vara på båda sätt; att hon svarat eller inte svarat. I det fallet har den digitala konversationen inte med mordet att göra.
Citat:
- Vilka var det som hördes samtala? Om det var gm och LW kan man ana varför grannar hörde deras röster, kanske t.o.m väcktes av att det var högljutt. Men om det var gärningspersonerna, hur kommer det sig att de inte är tysta nog?
Om vi förutsätter att det är gärningsperson/er så kanske det, vid den tidpunkten, inte fanns några illvilliga planer på att döda en annan människa. Något kan ju ha hänt efter promenad, prat och hörvittne. Ett bråk som uppstått helt enkelt.
Jo, men särskilt sannolikt är det inte att två personer ur ett medelklassamhälle begår ett sådant brott pga ett plötsligt bråk. Inget kan sägas är omöjligt, men det måste vara extremt ovanligt i dessa kretsar där varken kriminalitet eller missbruk finns vad vi vet. Vad skulle motivet vara? Vad skulle man bråka så till den milda grad om? Gemensam nämnare?
Citat:
- Om @Osamajs uttalande om ev DNA från mgm på LW, hur kommer det sig att det inte finns i större mängd från den andra personen? Har de två, LW och gärningsperson nr 2 också träffats och haft nära kroppskontakt i närtid? Eller ska dennes DNA blivit förstört av de fem dagarna?
LWs kläder och kropp var förmodligen besudlad med flertalet DNA. Frågan är ju om det har gått till som i Loftahammarfallet? Alltså att man från åklagarens håll har skickat riktade frågor så som "finns SDs dna på denna tröja?". Har du inte lyssnat på dokumentären om älgattacken så gör det, i slutet av denna blir man varse om hur enkelspårig en mordutredning faktiskt kan vara.
Jag har läst om älgfallet. Att man enbart skulle fråga om SDs DNA, det tror jag inte. Jag har tidigare citerat delar ur FUP från Mantorpstråden, länkat till den, för att visa att man har X antal personer som man kollar mot. Man kollar mot familjemedlemmar, andra som kan vara relevanta att kolla mot, teknikerna, mgm och frågar även om det är DNA från "annan". Älg-fallet har ju blivit känt för att man tittade så "enögt". Det betyder ju inte att alla fall är lika enögda?
Citat:
- Om det var två personer, varför har de inte valt ett bättre ställe att utföra sitt brott? Bor man i området är det ju ett idiotiskt ställe. Har man minsta möjlighet, t ex att planera det, varför inte vänta på ett tillfälle som inte är hälften så riskabelt?
Man kanske inte har planerat mer än en kvart innan dådet? Man kanske inte har planerat alls utan dådet är sprunget ur en total hjärnkollaps. Man kanske inte har möjlighet att agera annat än i närområdet? Det där om "viss planering" kan väl även handla om agerandet efteråt. Som att se till att en mobiltelefon försvinner.
Mitt svar var ursprungligen till JM som tog upp ett scenario med två personer som var delaktiga i dådet. Jag har som sagt svårt att se att två personer får "hjärnsläpp" samtidigt.
Citat:
- Om det var två personer, känns det konstigt om båda fick en impuls att nu ska det ske. Två som får impulser samtidigt. Eller skulle den ena vara den drivande, den andre "följare" som inte vågar sätta emot?
Tror inte att det är två personer som utfört dådet men två kan mycket väl ha vetskap om saken. Kanske till och med tre eller ännu fler om man ska räkna in vänner som anar men inget frågar.
Det håller jag med om. Fast vår utgångspunkt är helt olika.
Citat:
- Isf, hur klarar denna person att "hålla ihop"? Inget breakdown?
Finns många förklaringar till den frågan. Majoriteten i den här tråden verkar anse att det handlar om att GM är en iskall psykopat. Jag är inte övertygad. Vid mordet på 16årige Albin i Halmstad så teg GM under drygt tre år. Då visste två andra om vad han hade gjort.
Nu vet jag inget om det mordet.
Jag tror generellt utan att sitta på någon statistik att det inte är så väldigt vanligt att man erkänner mord. Det händer då och då.
Det är stor skillnad på varför mord sker och vem som står bakom. I kriminella kretsar gissar jag att färre erkänner.
Om gm har psykopatiska och narcisstiska drag är sannolikheten mycket större att h*n inte erkänner, men man behöver inte vara psykopat för att inte erkänna, tror jag.
Det finns alltid undantag.
Citat:
Nej, jag får inte riktigt ihop allt med det som jag tror på.
Det kan ju bero på att du har fastnat i din egen bild av hur allt gått till.
Du kan ha rätt i att jag fastnat i min bild.
Ett problem är ju att vi vet så väldigt lite, och naturligtvis kan det ha skett saker på ett annat sätt än man tror. Men i nuläget är det ju inte många fakta att förhålla sig till. I utredningen finns mycket mer som skulle kunna förändra bilden och tron på vad som hänt.
Det gäller nog en och annan i tråden, oavsett vilken bild man har av vad som har hänt.
Det är väl bara att konstatera att de flesta inblandade blir väldigt partiska blir när ett brott hänt.
För utredningen, polisen och åklagaren gäller det att förhålla sig mer opartiska. Det är deras skyldighet enligt lag.