2019-08-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Delvis, det handlar inte om en skock får. De flesta tar sitt uppdrag på stort allvar.

Jaså har du källor på det, hur ofta går de emot och hur ofta leder det till en annan dom? Eller gissar du bara?
Citera
2019-08-02, 12:40
Medlem
Triremers avatar
Stackars GM1 som får signalementet tjock

Jag pratade nyss med en person som följt hela rättegången på plats. Hans bedömning är att Rocky blir dömd men att han pga att han varit häktad sedan kan gå fri. Afghanen har märken på underarmarna och bevisen mot Rocky är rätt starka. Varför går de in på en bakgata om de är rädda för sitt liv?

Jag ogillar afghanerna och hade säkert lackat ur på dem med. Förhåller vi oss enbart till lagen och de bevis som finns så lär Rocky tyvärr bli dömd.
Citera
2019-08-02, 12:41
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejtillskatt
Det är ju en kändisskvallertråd (varför inte aktuella brott?), så då får man väl spekulera lite extra. Oavsett om ASAP blir dömd eller inte kommer händelsen att få konsekvenser. Vad tror ni händer? Jag tror att...

...ASAP's skivförsäljning och artistbokningar kommer att öka. Han har agerat i enighet med hans gangsterimage och anses nu ännu mer äkta. Han har fått respekt. Och detta är tydligen väldigt viktig för hans målgrupp. Fördom bekräftad.

...afghanen kommer att fly till Afghanistan i hopp om att ingen där känner till hans golande. Hans heder är under nollstrecket. Han kommer inte att kunna hävda sig i de kriminella miljöerna i Sverige som han hade planerat när han "flydde" hit. Fördom bekräftad.

...sverigebilden kommer att bli bättre, eftersom den bekräftar att Sverige är ett paradis för diverse gangsteraktivitet, samt irrationellt tänkande. Sverige får ytterligare en skämskudde. Om man heter Annie Lööf tycker man nog att sverigebilden blivit lite sämre.

...SD kommer att använda fallet som exempel i immigrationspolitiken någon gång framöver.

...i Sverige kommer allt att flyta på som vanligt. Man ska inte generalisera. Det var en ensam stackars knarkare. Han har haft tuff barndom, m.m. Fortsatt färd mot avgrunden.
Jag tycker att man ska göra en film.
Lille Mustafa föds i Afghanistan i en liten by där alla känner och hälsar varandra. Men en vacker dag kommer några amerikanska flygplan och bombar till medeltid hans hemland. Finns ingenting kvar av den lilla byn. Så Mustafa familj bestämmer sig att flytta till det rika grannlandet Iran. Men Irans ekonomi blivit försämrat av amerikanska sanktioner och ingen vill ha den fattiga afganska familjen där. Då skramlar Mustafa-familjen ihop pengar till en människosmugglare för att Mustafa skulle komma till något riktigt demokratiskt land där risken för amerikanska bombningar/sanktioner är lika med zero. Efter konstiga resvägar i diverse konteinerslastbilar och gummibåtar hamnar Mustafa i Sverige. En vacker sommarkväll råkar han träffa en arrogant gäng av harlem-amerikaner som tror att hela världen tillhör dem. Cirkeln sluts.
Citera
2019-08-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ja, även från SD.

Jag har tidigare efterfrågat i vilka proportioner, hur stor andel från respektive parti? Jag gissar på väldigt låg andel från SD t.ex. men ingen har kunnat plocka fram den uppgiften.
Citera
Medlem
BonitaPietilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Här är dokumentationen kring USAs (O'Briens) krav till Åklagarmyndigheten
https://images.scribblelive.com/2019/8/2/8afe5371-0296-4d83-a7a7-a157cec78ad0_800.png
https://images.scribblelive.com/2019/8/2/2f2d257f-258e-4f02-8870-8a22f1e9e811_800.png

"...avoid potentially negative consequences for the US-Swedish bilateral relationship.." Snyggt litet hot där.

Tack, det här var spännande
Senast redigerad av BonitaPietila 2019-08-02 kl. 12:46.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Folklig-Betraktare
Vet man vilka nämndemännen är? De är ju politiker, väl?

nej, de är inte politiker. De är personer som politiska partier tillsatt men de behöver inte vara politiker.
Citera
2019-08-02, 12:43
Medlem
Citat:
Påverkade i viss mån, skulle jag säga, av juristdomaren. Och samtidigt utbildade i bevisvärdering, straffmätning osv.
Juristdomaren tittar alltid efter om det finns tidigare domar och utgår från detta, innan han föreslår en dom för nämndemännen. Sedan är det upp till nämndemannen att bedöma om domen kommer bli korrekt och att den följer praxis. Det finns mängder av domar där nämndemän och domare är skiljaktiga. Att domaren försöker påverka nämndemännen är inte korrekt
Vissa domare i TR är så fega och när målet är komplicerat räknar de med en överklagan. Domarna vill alltid mildare straffen!
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jaså har du källor på det, hur ofta går de emot och hur ofta leder det till en annan dom? Eller gissar du bara?

Den frågan förblir faktiskt obesvarad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Trump ville att Löfven skulle blanda sig i och få Asap släpt utan rättegång.

Man undrar om Trump är medveten om att det är Lövén som släppt in de 10 000 + manliga afghanerna i Sverige med nästintill diplomatpass?
Citera
2019-08-02, 12:45
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Jag tycker att man ska göra en film.
Lille Mustafa föds i Afghanistan i en liten by där alla känner och hälsar varandra. Men en vacker dag kommer några amerikanska flygplan och bombar till medeltid hans hemland. Finns ingenting kvar av den lilla byn. Så Mustafa familj bestämmer sig att flytta till det rika grannlandet Iran. Men Irans ekonomi blivit försämrat av amerikanska sanktioner och ingen vill ha den fattiga afganska familjen där. Då skramlar Mustafa-familjen ihop pengar till en människosmugglare för att Mustafa skulle komma till något riktigt demokratiskt land där risken för amerikanska bombningar/sanktioner är lika med zero. Efter konstiga resvägar i diverse konteinerslastbilar och gummibåtar hamnar Mustafa i Sverige. En vacker sommarkväll råkar han träffa en arrogant gäng av harlem-amerikaner som tror att hela världen tillhör dem. Cirkeln sluts.

Asap Rocky kan spelas av en vit kille för ökad dramatisk effekt

Är man helt 100 på att afghanens armskador har orsakats av Asap Rocky?
Citera
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Man undrar om Trump är medveten om att det är Lövén som släppt in de 10 000 + manliga afghanerna i Sverige med nästintill diplomatpass?

Ibland är det inte så viktig med lag och rätt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jag har tidigare efterfrågat i vilka proportioner, hur stor andel från respektive parti? Jag gissar på väldigt låg andel från SD t.ex. men ingen har kunnat plocka fram den uppgiften.

De tillsätts efter hur stora partierna är i kommunen. Större partier får fler, mindre får färre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in