2019-08-02, 12:11
Medlem
Larasofts avatar
Asaps klädstil, liksom hans berättelse och vissa irrelevanta frågor från försvararen är sannolikt hårt styrt av asaps amerikanska advokater. Till ingen nytta måste jag säga. Vi har ingen jury som utan inblandning från den lagfarne domaren beslutar i skuldfrågan. Nämndemän och juristdomare överlägger tillsammans.
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Är du förvånad? Sverige 2019 är ett pissland. Långt ifrån 80 och 90 talets glansdagar.

Ja jag är faktiskt i chock, mitt blodtryck steg till ohälsosamma nivåer när jag insåg att detta faktiskt sker i en internationellt uppmärksammad rättegång.

Rädsla, sover dåligt, mardrömmar - Strömbergs röst låter som om han är imponerad av hans diagnos. han har ju för i helvete flytt hela livet från hot och elände så pass mycket att han tvingats in i ett heroinmissbruk.

Behandlingskonferens? Vad fan är det, betalar jag för det?

Herregud jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer vara i behov av att prata med någon 'terapeut' som låter som min pizzabagare.

Stackars mig!

/Provokatör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är korrekt men det förutsätter att man har insikt om att man kan påverkas och hur det kan gå till, denna insikt saknade svartekaptenen totalt.
Jag känner inte Svartekapten alls men överlag tror jag man är mkt uppmärksam på signaler om påverkan.
Jag skrev fel dessutom.
Påverkades helt klart av stadsbilden då jag försöker skriva och gå samtidigt.
Skulle inte stå ”påverkas av kriminella”, fråga mig inte varifrån det kom.
Citera
2019-08-02, 12:12
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Betyder det att risken för nya knivattacker från honom inte kommer vara så hög den närmaste tiden?

Nej, nej. Terapi på dagtid, drogförsäljning och våldsbrott nattetid. Allt som sig bör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag tror åklagaren fattar att detta inte håller. Det har inte bevisats vem som höll igen flaska eller om det ens användes en flaska mer än att Afghanen har sår, och det kan inte styrkas när de såren uppstår och hur.

Däremot kan försvaret hävda putativt nödvärn som övergick i nödvärnsexcess. De åtalade hade synnerligen svårt att besinna sig efter har blivit hotfullt förföljda av påverkar personer, som kan bära vapen, med tanke på att de inte backade för den stora livvakten, vilket en normal person hade gjort.

Det måste åklagaren kunna slå hål på annars blir det en friande dom.

Och detta kommer säkert i försvarets slutpledering.

Instämmer till fullo i din bedömning. Tror ASAP släpps i eftermiddag. Detta baserat på följande:

-Målsäganden har inte gjort ett trovärdigt intryck utan har "minnesluckor" vid "lämpliga" tillfällen, säger mot sig själv, överdriver delar av händelseförloppet samt uppger saker som inte stämmer med övrig bevisning
-ASAP:s förhör synes ha gått bra och han har svarat lugnt och tålmodigt på de frågor som ställts till honom. Han medger också att han kastat/ slagit m m och försöker inte förringa vad han själv gjorde,
-Målsägandens kompis vittnesmål var DÅLIGT för målsäganden. Inte bara visar det på att kompisen själv har låg trovärdighet (bl a var påverkad av benzo vid händelsen, uppger saker som inte stämmer med övrig bevisning, kommer med handbojor pga själv häktad för brott) utan om det han säger stämmer så har målsäganden inte talat sanning i domstolen (bl a om hur väl de känner varandra, delar av själva händelseförloppet m m)
-Inga vittnen kan styrka om/ när/ hur flaskor använts vid ändelsen = mycket lindrigare misshandel än vid avsiktlig användning av stick/skärvapen.

Vi får se hur rätten resonerar i eftermiddag. Men jag har oerhört svårt att se fortsatta skäl för häktning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han är nog snarare oroligt över att behöva tvätta sin byk offentligt ...
Håller med. Det är troligen första gången han behövt, på allvar, möta konsekvenserna av sitt agerande. Tidigare har han väl blivit vaggad till sömns på dessa boenden. De tjänar ju trots allt stora pengar på honom. Så Slobo är inte helt ute o cyklar när han ställer dessa frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsbaronen
Hur trolig är eventuell överklagan från BO/åklagare? Jag hade inte blivit förvånad om BO överklagad för att utpressa ASAP och sedan dra tillbaka eventuell överklagan mot pengar. Att åklagaren skulle våga överklaga känns inte heller speciellt troligt.

Att Asap överklagar finner jag som uteslutet, under förutsättningen att det inte blir en helt bisarr dom. Han vill bara härifrån och aldrig återvända.

Jag tippar på att vi kommer få se överklagan oavsett dom. Rocky vill bli rentvådd och åklagaren har sin heder på spel. Dessutom kan utfallet bli helt annorlunda då rådmannen gått in och styrt försvarets frågor.
Citera
2019-08-02, 12:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vi har väl ett av de mest kända fallen där pappan sköt ihjäl någon för att de kände sig hotade av ett ungdomsgäng. Han dömdes om jag inte minns helt fel men fick inget straff.

Ja. Var det inte så att hans mående efter att ha skjutit ihjäl en tonåringen ansågs konsumera påföljden? Vet ej. Men det är i alla fall ett väldigt speciellt undantag, och vet inte om det hade med nödvärn att göra.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Jag håller med om att det är rent hittepå. Från målsäganden alltså.

Han har klart och tydligt sagt (läs förhören i FUP) att 6-7 personer slagit och sparkat honom, 20-30 gånger vardera.
7x30=210. Om vi räknar med hans lägre uppskattning får vi 6*20=120.

Vi kan också räkna 7x20=140, eller 6x30=180.
Du som tidigare skrivit felaktigt sidantal i FUP och försvarat dig med att det hamnar i närheten av det riktiga, och inom ett visst intervall kan väl vis lite intellektuell hederlighet och tillämpa samma resonemang här? Är det då orimligt att advokaten stället frågor kring eller uppger siffran 160 slag och sparkar? Det bygger ju uppenbarligen på målsägandens egna uppgifter.

Ja, att afghanen har mage att inbilla världen att 6-7 personer slagit och sparkat honom 210 gånger är väl det främsta beviset för att han totalt saknar verklighetsuppfattning.

Av 210 slag och sparkar hade han inte suttit i rätten idag, och det hade orsakat långt värre skador än de blåmärken och ett skärsår som han fick.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Och därför kommer han troligen bli frikänd?

Frikänd nej, men släppt fri ja. Det tror jag. Är ju viss skillnad på dom två.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Är det ett boende för missbrukare?
Citera
Medlem
Ber om ursäkt för off topic, men jag hittar inte tråden som handlar om afghanen som är målsägande i det här målet. Är den tråden borta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in