2019-08-02, 11:01
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Om Greta slungas ur sin koj och byter ett ben mot ett skott, vilket inte alls är osannolikt då hon är ett litet barn utan muskler i kroppen, vad tror du kommer hända? Ingen läkare är anmäld som medpassagerare, endast en meteorolog samt dyngsvampen Svante. Så, vad görs i händelse av Gretas olyckliga benbrott? ”Upphämtning med helikopter funkar dåligt i Atlanten” säger du?
Ok, du har inte jobbat som ytbärgare, det kan jag utan att ljuga påstå.

En räddningshelikopter har operativ räckvidd på 113.5 mil. Hur bred är Atlanten?.

Från Wiki
Atlantens bredd är minst från Grönlands södra udde (Kap Farvel) till Norge vid 60° nordlig bredd med omkring 2 800 kilometer och mellan Sydamerika och närmaste del av Afrika (Cabo de Sao Roque – Cap Roxo) med omkring 2 970 kilometer.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.airforce-technology.com/features/featuresky-rescue-the-worlds-best-search-and-rescue-helicopters-4199760/&ved=2ahUKEwiU_ZSX6ePjAhWClosKHZbrBfsQFjAOegQIAhAB &usg=AOvVaw3dc4D6EYsS3Y4qdgQ9KjnU

Och vem betalar en räddningsinsats?
Senast redigerad av Mullret 2019-08-02 kl. 11:09.
2019-08-02, 11:10
Medlem
Avva66s avatar
Om 60 år kommer det att stå, klimakterie-Greta pensionsstrejkar utanför Rosenbad. Hon tog sej dit med en miljöcertifierad rollator.
2019-08-02, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ser fram emot en biografi om några år. ”Bestulen på barndomen”, med underrubriken ”Hur mina föräldrar sålde mig till miljömaffian”. Med efterföljande snyftreportage (klick-klick), media som (igen) beklagar att de var delaktiga i cirkusen (mera klick) osv.
Media som beklagar sig för att vara delaktiga i cirkusen ..... det lär det nog vara
oerhört tyst om i så fall!
2019-08-02, 11:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, jag frågade dig var din info kommer ifrån:

Du svarar med en lång utläggning - fritt ur minnet- om hur kassa granskningarna var
Med antagonister som du spelar fenomenet Greta mot öppet mål.

Släpp Greta? Du postar i Gretas tråd i svallerforumet!!!
Det måste vara okej att diskutera fenomenet Greta parallellt med klimatfrågan.
Fenomenet Greta är exceptionellt. För ett år sedan var hon helt okänd. Nu är hon omtalad över hela världen och tom en kandidat till Nobels fredspris. Det vore märkligt om Greta som fenomen inte diskuterades.

Jag har inte hävdat att fenomenet ”Greta” inte ska diskuteras. Tvärtom. Mitt första inlägg handlade om hur märkligt det är att ett barn kan väcka såna vredeskänslor hos vuxna. Jag är övertygad om att det kommer skrivas etnologiska avhandlingar om detta i framtiden.
2019-08-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Den globala medeltemperaturen nu är något högre än vad den var som mest under bronsåldern. Detta är vad Gretas mission handlar om. En skenande global höjning av medeltemperaturen globalt.

”Något högre” skriver du. För att i nästa mening säga ”skenande”. Du är inte riktigt funtad i hjärnkontoret helt enkelt.
Senast redigerad av FairEnough 2019-08-02 kl. 11:40.
2019-08-02, 11:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har inte hävdat att fenomenet ”Greta” inte ska diskuteras. Tvärtom. Mitt första inlägg handlade om hur märkligt det är att ett barn kan väcka såna vredeskänslor hos vuxna. Jag är övertygad om att det kommer skrivas etnologiska avhandlingar om detta i framtiden.
Okej. Vad menar du då med din uppmaning att läsa forskarrapporter och släppa Greta?

Citat:
I Sverige räknas man som barn om man är under 18 år.

Om något annat barn säger till dig att du borde ha panik för tex en invasion av jätteödlor från en annan planet - skulle du bli lika upprörd då?

Läs forskarrapporter och bilda dig en egen uppfattning och släpp Greta.
2019-08-02, 11:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En 16 åring är inte en 12 åring( vilket Greta lajvar med sin efterblivna fysiska utveckling som mask).
Greta är byxmyndig, straffmyndig, får ha bankkonto, tjäna egna pengar( till en nivå), köra moped, ta behörighet för EU moppe, ta lätt mc-kort.
Så nej, Greta är inget barn, hon är en tonåring som snart är vuxen.

Jag har läst tillräckligt många för att avfärda alarmismen som ideologi och tro.
Du kan läsa Osynlige mannens inlägg i tråden så kanske du lär dig något. Jag är dock tveksam om ditt intellekt räcker till för att ta till dig det han skriver.

Jag har inte berört ämnena ”alarmism” eller det så kallade ”klimathotet” med dig. Jag tycker bara det är intressant att du som vuxen (om du nu är det?) bryr dig om vad ett barn säger.
2019-08-02, 11:33
Medlem
gs20s avatar
Såg henne på morgonstudion i morse. Hon gav till skillnad från va ja trodde, iom allt snack om henne, ett väldigt lågbegåvat intryck. Kändes ärligt talat som att hon led av någon form av mental retardation. Otroligt att detta Gretafenomen kunnat lyfta så. Är det för att hon ser ut att vara 9 år som hon fått sånt genomslag?

Har garanterats diskuterats 100ggr tidigare i tråden men jag har medvetet undvikit henne fram till detta inslag 2h08min in här. rekommenderar er att se första delen av intervjun om ni inte sett så mycket från henne utan bara sett alla skriverier.
https://www.svtplay.se/video/20313062/morgonstudion/morgonstudion-2-aug-06-00?start=auto
2019-08-02, 11:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Okej. Vad menar du då med din uppmaning att läsa forskarrapporter och släppa Greta?

I diskussionen om Greta ifrågasatte jag varför man som vuxen upprörs över vad ett barn har att säga om ett ämne som borde lämnas över till forskare och sakkunniga. DET är intressant om något.
2019-08-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En räddningshelikopter har operativ räckvidd på 113.5 mil. Hur bred är Atlanten?.

Från Wiki
Atlantens bredd är minst från Grönlands södra udde (Kap Farvel) till Norge vid 60° nordlig bredd med omkring 2 800 kilometer och mellan Sydamerika och närmaste del av Afrika (Cabo de Sao Roque – Cap Roxo) med omkring 2 970 kilometer.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.airforce-technology.com/features/featuresky-rescue-the-worlds-best-search-and-rescue-helicopters-4199760/&ved=2ahUKEwiU_ZSX6ePjAhWClosKHZbrBfsQFjAOegQIAhAB &usg=AOvVaw3dc4D6EYsS3Y4qdgQ9KjnU

Och vem betalar en räddningsinsats?

Ingen betalar, då Greta har bestämt att ingen sponsring ska förekomma.
Eller jo, det land som ligger inom territorialgränsen är väl isf nödgat att skicka rescue kanske? Hoppas isf att de hinner fram i tid, innan Gretas lårbensbrott resulterar i blödningschock.
2019-08-02, 11:40
Medlem
Degens Greta i Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunbergs-kanga-till-trump-innan-usa-resan/

Citat.
På fredagen höll Greta Thunberg sin sista strejk för klimatet på Mynttorget utanför riksdagen i Stockholm innan det bär av till USA.

Den unga klimataktivisten passade då även på att ge en känga till USA:s president Donald Trump.

– Han lyssnar inte på forskningen, säger Thunberg.

Slut citat.

Frågan är om Greta själv lyssnar på forskningen.

https://twnews.se/se-news/finska-forskare-manniskan-paverkar-inte-klimatet

Citat.
Det är de finska forskarna Jyrki Kauppinen och Pekka Malmi från Åbo universitet som publicerat en studie som de menar visar att människan nästan helt saknar inverkan på klimatet.

Under de senaste hundra åren har temperaturen ökat med cirka 0,1 grad celsius på grund av koldioxid, varav det mänskliga bidraget varit runt 0,01 grad, enligt de finska forskarna.

Forskarna hävdar också att FN:s klimatpanel IPCC misslyckas med att räkna in molnens påverkan, varför FN:s modeller blir missvisande.
2019-08-02, 11:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag har inte berört ämnena ”alarmism” eller det så kallade ”klimathotet” med dig. Jag tycker bara det är intressant att du som vuxen (om du nu är det?) bryr dig om vad ett barn säger.
Du tror uppenbarligen på alarmismen eftersom du verkar så brydd över att Gretas budskap kritiseras.
Varför folk bör bry sig har jag redan förklarat, har du redan glömt så gå tillbaka till mitt första svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in