2019-08-02, 11:14
Medlem
Wajis avatar
Nu blir afghanen slaktad av försvaret
Citera
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så ädelt av honom. Om han blir frikänd tror jag visst han kommer vilja ha pengar. Kanske inte för pengarnas skull, utan för att tvåla dit Sverige lite.

Men osannolikt att han blir frikänd. Just frågan om flaskan känns väl tveksam.

Vad jag förstår meddelas dom om två veckor? ?

Förmodligen en vecka. 30:7 RB 2 st. ("Då huvudförhandling ägt rum, skall samma eller sist nästa helgfria dag överläggning hållas och, om det kan ske, dom beslutas och avkunnas. Finnes rådrum för domens beslutande eller avfattande oundgängligen erforderligt, må rätten besluta anstånd därmed; domen skall dock, om ej synnerligt hinder möter, skriftligen avfattas och meddelas, då den tilltalade är häktad, inom en vecka och i annat fall inom två veckor efter förhandlingens avslutande. ---"

Citat:
Vad händer om han döms till exempelvis en månads fängelse? Han har ju då isf redan suttit 1,5 månader. Kan han få ersättning då

Det kan vara så, men det finns också exempel på när skadeståndet jämkats - till 0 bland annat - på grund av omständigheterna.

Se bl. a https://www.jk.se/beslut-och-yttranden/2007/10/4482-07-41/ och https://lagen.nu/avg/jk/3703-05-41 .

Det kan istället ge effekt på påföljden; se https://lagen.nu/dom/nja/2013s321.
Citera
Medlem
Trulfs avatar
SVT:s live rapportering är oskickligt pinsam.
- De redigerar bort all information som är av relevans, t.ex. nämns ingenstans att vittnet är häktat i ett annat mål. Inte heller nämns när advokaterna frågar honom om just detta.
Citera
2019-08-02, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Blir han inte friad efter dessa dåliga vittnesmål från afghanerna så vet jag inte vad.. Det är ju klockrent att detta inte håller.

Rocky blir inte friad, misshandeln finns ju på film, och sparka på nån som ligger räknas inte som nödvärn.
Böter och avräknad häktestid, han får åka hem i kväll.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Var framgår det att han "lever på brott"?

Han är afghan och är nolltaxerad och hans brottsregister säger väl allt. Vad mer behöver du för bevis?
Citera
Medlem
– I tidigare förhör får du frågan kring var du befann dig, och du svarade att du var 50 meter bort.
– Det var 10-15 meters avstånd.

50 meter blev 10-15 meter. Som nu blir? Par meter enligt video?
Citera
2019-08-02, 11:16
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
- Sedan kom polisen dit och jag hade lite problem när jag gick därifrån?
- Vadå för problem?
Rättens ordförande påpekar att vännen inte behöver svara på frågan.

MEN FUCK OFF. Sverige är rättssäkert jo tjena.

Vem är det som sitter ordförande? Igår la han också sig i och stoppade en utfrågning av en advokat.
Vilken jävla särskolenivå det blir när det ska skyddas Afghaner.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
– Kan du numret till polisen? frågar Pantzar.
– 110, tror jag.

Det är numret till den tyska polisen...Frågan är bara om det funkar här i Sverige då det är deras motsvarighet till 11414
Senast redigerad av Ondahamstern 2019-08-02 kl. 11:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
GP
På frågan om vännen var påverkad vid tillfället svarar han att han hade tagit bensodiazepiner och att målsäganden inte hade tagit något, vad han vet.
Han säger därefter att ingen av de två var beväpnade med tillfället.

Ursäkta en dum fråga men vad är det ?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Har det inte kommit fram att afghanerna tafsade på tjejers rumpor? Folk verkar ha glömt bort den lilla detaljen.

Det är inte relevant även om de är sjuka individer. De kan ha utfört 4 våldtäkter 10 minuter innan men det är inte relaterat till misshandeln.

Angående att afghanerna inte hade kniv kan nog ha göra med att han var väl ute för att hämta ett pass? Kanske inte så lämpligt att ta med sig kniven till polisstationen och lämnade sånt hemma.
Citera
2019-08-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du tror på allvar att en person inte kan bli mutad, hotad eller känna press från omgivningen att fatta ett visst beslut? Jag påstår inte att varje individ skulle göra det men på dig så verkar det att det är helt omöjligt.

Kolla bara på ex fotboll eller hockey när domare fattar väldigt märkliga beslut när publiken hejar på ett visst lag. På samma sätt kan det vara i svenska domstolar där de får en yttre press på sig som är medveten eller omedveten.

Kolla bara på hela den här situationen med ASAP. Om du hittar du en(1) liknande misshandel(Finns minst 10000 att välja på) där polis, rättsmedicin, åklagare lagt ner lika mycket tid på brottsplatsundersökningar, dna, förhör, husrannsakan vid en misshandel där offret fick så pass lite skada. Här har det blivit en yttre press från politiker att göra extra noga jobb, skulle inte förvåna mig att domstolen och de inblandade där också fått känna på samma press att inte fucka upp
Givetvis men inte jag, men det är klart hade de erbjudit en miljard kronor så kanske. Vidare så
har jag faktiskt blivit hotad och då förklarade jag vådan att hota en domare, det är ett så kallat
högmålsbrott och då pratar vi helt andra straff.
Citera
2019-08-02, 11:17
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Rocky blir inte friad, misshandeln finns ju på film, och sparka på nån som ligger räknas inte som nödvärn.
Böter och avräknad häktestid, han får åka hem i kväll.

Man kan nog tolka det som försvar med tanke på afghanernas dåliga vittnesmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in