2019-08-02, 09:22
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du låter helt enkelt nyfrälst, inte speciellt förvånande.

Nää jag är inte frälst. Det är väl ingen religion heller, klimatfrågan? Det är ju bara sunt förnuft: att vi måste minska på konsumtion, utsläpp och plastproduktion om vi ska ha en chans att klara oss i några fler generationer. Det är ju knappast Jesus som har återvänt.

Jag skulle vilja påstå att klimatfrågan frågan är väldigt tråkig och i högsta grad oinspirerande.. Och det är väl därför vi har skjutit på frågan i 30 år. Den ger mig inget pirr i magen alls faktiskt. Vad det nu spelar för roll......... 🙂
2019-08-02, 09:27
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Begriper du inte det själv, du som sitter och klankar ner på oss som inte köper det som Greta messar ut utan kritik? Hon har tack vare sin seglats gett utrymme och marknadsfört företag som knappast kan anses vara miljöengagerade företag.

Varför ifrågesätter ni inte företagen istället för Greta? Hon får ta smällen för vad de gör?
2019-08-02, 09:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du tänker lite som barnens roll i 1600 talets häxprocesser? Där vidskepelse och fanatism kanaliserades genom barn men riktades mot vuxna?
Ja absolut, att ha en okunnig tonåring med störningar som frontfigur är sjukt. Att samma tonåring matas med propaganda från en stab av vuxna fanatiker och affärsmän är ännu mer cyniskt och sjukt.
Att det kommer skrivas om det hysteriska med barnprofetissan är jag övertygad om. Dock knappast på det sätt som du tror i din naiva föreställningsvärld.

Jag lägger ingen värdering i vilka som eventuellt står bakom henne eller vad hon säger. Faktum är att jag knappt läst nåt hon sagt (nåt om att dra ner på icke förnyelsebara energikällor va?). Tycker det är ointressant i sammanhanget.

Däremot är det intressant att ett barns åsikter i denna fråga väcker sån vrede hos vuxna människor så att de inte bangar för att skriva de mest nedriga saker om just ett barn.
2019-08-02, 09:34
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Begriper du inte det själv, du som sitter och klankar ner på oss som inte köper det som Greta messar ut utan kritik? Hon har tack vare sin seglats gett utrymme och marknadsfört företag som knappast kan anses vara miljöengagerade företag.

Jahaaa, det är det som är tragiskt... Att ni får höra att ni är dumma i huvudet för att ni lägger så mycket tid på att hata Greta. OK.. Vi har nog lite olika definitioner av ordet tragisk.
2019-08-02, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Varför ifrågesätter ni inte företagen istället för Greta? Hon får ta smällen för vad de gör?
Vilken märklig inställning. Du är ju uppenbarligen en av dessa hjärntvättade fanatiker. Hon marknadsför dessa företag genom att använda båten som sponsras av dessa. Dom försöker till och med tjäna extra poäng på att ta bort reklamen från båten. Detta är något dom Greta skapar, ingen annan. Därför ska hon ha skit för detta. Jag kan göra ett aktivt val genom att inte nyttja det som företagen skapar, på så viss kan jag ge företagen skit.
Hon går ena minuten ut och indirekt kritiserar bilindustrin för att förstöra miljön, andra minuten ser hon till att dom tjänar godhetspoäng
2019-08-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Jahaaa, det är det som är tragiskt... Att ni får höra att ni är dumma i huvudet för att ni lägger så mycket tid på att hata Greta. OK.. Vi har nog lite olika definitioner av ordet tragisk.
Idiot, läs vad jag skrev, läs hela inlägget istället för att plocka ord ur sitt sammanhang för att passa din agenda.
2019-08-02, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Du är i sanning en fascinerande förkämpe för Greta, Iehs. Själv har du enligt uppgift 40 p i fysik, vilket imponerar en hel del, men ändå inte kapacitet att tillägna dig innehållet i naturvetenskapliga forskningsrapporter.

Och eftersom du inte heller har den tid som behövs, trots att du är pensionär, så litar du till 100 % på att en blott 16-årig tös som då inte ens hade avslutat grundskolan inte bara har en exceptionell inlärningsförmåga utan också haft tid att sätta sig in i alla möjliga discipliner som krävs för att förstå.

Jag är ledsen, men jag kan inte få den ekvationen att gå ihop. Har Greta verkligen haft tid för att lära sig hela den komplicerade bilden?

Borde hon inte komplettera med lite nationalekonomi när hon ändå är igång? Känns som det brister lite i det avseendet.
De jag litar på är förstås alla de aktiva forskare som Greta stödjer sig på. Bara uppropet i DN med 270 klimatforskare är talande. Bräcker självklart Elsa Widdings teknologistudier och självstudier i klimtfrågor.

Att jag är pensionär betyder inte att jag kommer att leva för alltid eller att mänskligheten har lång tid på sig att agera. Det är där som tiden tryter. Jag behöver inte veta allt om oceanerna, landisarna, de ekologiska systemen, miljöpåverkan på odlingar och skogar etc. Det viktiga är den globala uppvärmning som kommer att fortsätta i hundratals år och att det kommer att dröja tusentals år innan det blir global nedkylning. Här räcker 40 p fysik bra tillsammans med Svante Arrhenius grundforskning.
2019-08-02, 09:53
Medlem
Citat:
I denna tråden är det dock Greta som är i fokus. Och personligen är jag faktiskt mer intresserad av hatet som hon väcker hos vita, misslyckade män än någonting som hon själv gör eller säger. Hon påpekar ju bara det uppenbara 🙂
Intressant det här med den stora uppenbarelsen, det var ju något som församlingen i
Knutby också var med om när de såg Kristi Brud. På något sätt är det som om alla fördämningar
släpper och man bara glorifierar huvudpersonen vad nu än huvudpersonen gör.

Finner det som sagt intressant det här med den sekterism som Kristi Brud och Greta skapar!
2019-08-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
De jag litar på är förstås alla de aktiva forskare som Greta stödjer sig på. Bara uppropet i DN med 270 klimatforskare är talande. Bräcker självklart Elsa Widdings teknologistudier och självstudier i klimtfrågor.

Att jag är pensionär betyder inte att jag kommer att leva för alltid eller att mänskligheten har lång tid på sig att agera. Det är där som tiden tryter. Jag behöver inte veta allt om oceanerna, landisarna, de ekologiska systemen, miljöpåverkan på odlingar och skogar etc. Det viktiga är den globala uppvärmning som kommer att fortsätta i hundratals år och att det kommer att dröja tusentals år innan det blir global nedkylning. Här räcker 40 p fysik bra tillsammans med Svante Arrhenius grundforskning.

Nu är det ju inte bara Elsa Widding som råkar tycka annorlunda än Greta. Det finns väldigt många fler, men de är förstås köpta av oljeindustrin allesammans? Inte beroende av forskningsanslag, åh nej.

Lite OT men Elsa själv hänvisar till andra forskare, som även ges utrymme i hennes bok. Och, inte minst, hon presenterar avslöjande fakta om IPCC. Jag undrar om Greta själv är medveten om vilken korrumperad organisation det faktiskt har visat sig vara?

Vet hon att Al Gore numera mest avfärdas som en charlatan? Var det därför han inte fick utrymme i David Attenboroughs program? Annars hade det varit en fjäder i hatten att visa upp en Nobelpristagare bland alarmisterna. Konstigt att en annan fifflare, Michael Mann, fick komma till tals.

Innan Greta problematiserar den organisationen så kommer det vara omöjligt att ta henne helt på allvar.
2019-08-02, 09:58
Medlem
saladfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Ja visst är det så, fram till vi började förbränna fossila bränslen. Nuförtiden ökar halterna av koldioxid såväl i atmosfären som i haven och hur förklarar du det - du som tror dig vara duktigare än Greta?

Hur ser korrelationen mellan den ökade koldioxiden och temperaturen ut? Har du någon bra graf att hänvisa till?
2019-08-02, 10:00
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om man har sett hur verkligt näthat och verkliga flöden av sexistiska påhopp på tjejer på nätet ser ut, så är Gretas självömkande tweets och försök att giftstämpla all kritik mot det hon säger helt skrattretande.

Som den där fransmannen skrev: hon är ett bortskämt (och söndercurlat) barn.
Håller med dig om Greta, men det andra släpper jag som ren okunskap.
Fråga Timell, Kronér, Lucas Hertzman och Benny Fredriksson. Förlåt, de sista två finns ju inte kvar längre.

Sexistiska påhopp på tjejer?
Vad tror du den svenska radikalfeminismen gör på institutionell och systematisk basis?

De kallar treåriga pojkar för toxiska och den nya skollagen ska minsann fixa dem.
Samtyckeslagen gör alla män till våldtäktsmän, om de så rör sig mot en kvinna utan hennes samtycke.

Det finns en riktigt bra lösning mot det där näthatet.
Uppe till höger på din lur finns en avstängningsknapp. Vips! Problemen slut.

Går du ut på nätet och säger dumma saker får du räkna med att få svar.
2019-08-02, 10:01
Medlem
Citat:
Nää jag är inte frälst. Det är väl ingen religion heller, klimatfrågan? Det är ju bara sunt förnuft: att vi måste minska på konsumtion, utsläpp och plastproduktion om vi ska ha en chans att klara oss i några fler generationer. Det är ju knappast Jesus som har återvänt.

Jag skulle vilja påstå att klimatfrågan frågan är väldigt tråkig och i högsta grad oinspirerande.. Och det är väl därför vi har skjutit på frågan i 30 år. Den ger mig inget pirr i magen alls faktiskt. Vad det nu spelar för roll......... 🙂

Jag tror inte att du har lyssnat riktigt på alarmisterna. För dem finns det inget sådant som "bara sunt förnuft". Det räcker inte att äta lite mindre kött, sluta med sugrör och ställa undan bilen ett par dagar i veckan. CO2-utsläppen måste MINST halveras till år 2030 och HELT till 2050 eller något sådant.

Det skulle krävas enorma omställningar. Greta själv har sagt något om att vi inte ens kan föreställa oss vad som väntar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in