Citat:
Ursprungligen postat av
camo
Precis, du serverar ju källan åt mig till och med. Generellt är det i parker, lekplatser och vissa områden man INTE får dricka. Annars får man dricka på gator, generellt. Nu kan vi släppa det. Jag menar inte att snubbarna från USA skulle känna till detta. Dock tycker jag det känns löjligt att tro att det är rädslan att åka dit för förtäring av alkohol som gör att flaskan döljs. Dessutom sägs det i förhör att de inte druckit alkohol. Jag tror den döljs i vapensyfte.
Nu ska jag hålla det väldigt sakligt istället för att som vanligt här på Flashback nedvärdera folk. Ett tips är att du läser HELA texten, oavsett VAD det handlar om. Annars är risken oerhört stor att du missar eventuella inskränkningar.
I det här fallet har du missat målet rejält. Det som du citerar är platser där det ALLTID gäller förbud utan undantag (alltså utan lokala föreskrifter). Dessutom ignorerar du kommentaren om "stadsdelscentrum", vilket är offentlig/allmän plats. Där gäller också konstant förbud utan undantag.
Vad som menas med allmän/offentlig plats kan du finna i Ordningslag (1993:1617). Där står i 1 Kap §2 följande:
1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
Förenklat så får du inte förtära alkohol på allmän plats såsom ute på gator mm. (utan tillstånd). I stort sett alla bebyggda/befolkade områden där folk har tillträde som INTE är privat mark osv.
Vilket givetvis folk bryter mot ändå, men det är en helt annan sak.
Ha det gott!