Citat:
Undrar fortfarande vart du läser med tanke på rapporteringen, bilder, video och live direkt på plats?Visst borde man hitta dem. Det är märkligt att det inte kommer bilder från jakten. Media visar ju "alltid" bilder på denna typ av stora polisuppbåd. Rapporter brukar komma från jakten även om polisen ibland håller inne med vissa detaljer. Det här borde vara en stor nyhet.
Mitt intryck är att det är något skumt med nyhetsförmedlingen. Det skulle kunna vara en av dessa nyheter som bara rinner ut i sanden. Vi får se.
Mitt intryck är att det är något skumt med nyhetsförmedlingen. Det skulle kunna vara en av dessa nyheter som bara rinner ut i sanden. Vi får se.
De misstänkta mördarna har rört sig genom de stora provinserna Britsh Columbia, Yukon, Alberta, Saskatchewan till Manitoba. Direkt bilväg från Port Alberni, Vancoverhalvön är 300 mil.
De har dock rest betydligt större sträckor och inledde med whitehorse, Yukon i norr innan morden (2500 km). Vidare till Liard hot spring, BC där det mördade paret hittas (650 km), Dease lake (professorn och utbränd bil) till Meadow lake (2100 km), från Meadow lake till Gilliam (1300 km) och misstänkt ort York Landing 80 km fr Gilliam.
https://postmediavancouversun2.files.wordpress.com/2019/07/0726-homicide-graphic-sun-01.png?w=640&h=539
Insatserna från Royal Canadian Mounted Police (RCMP) och militär rör sig om följande enligt vad jag sett vid läsning och det är även vägspärrar och kontroller ute:
- Canadian Air Force CC-130H Hercules aircraft equipped with high tech thermal detection gear.
- CP-140 Aurora, a long-range patrol plane equipped with a sophisticated surveillance system, including infrared cameras and imaging radar.
- high-tech equipment including drones and infrared equipment
- police helicopters
- civilian aircraft
- heavily armed officers
- police units
- armoured vehicles
- K9 units
- ATV
- RCMP boat patrol
Förutom detta är Bear clan patrol engagerade ur säkerhetssynpunkt gällande ortsbefolkning. Omkringliggande provinser såsom Ontario står på stand-by.