2019-07-31, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta vet mer än dig, både om klimatet och om forskning.
Hmm. Jag började forska 1993. Det är 10 år innan Greta föddes. Jag började sätta mig in i klimatfrågan ungefär samtidigt som hon föddes. Men hon kan ändå mer än jag, både om klimatet och forskning? Är hon lika bra på att spela golf som Kim Jong-un?
2019-07-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vem betalar då för Gretas seglats över Atlanten när den inte får betalas av sponsorer 🤔?
Det enda sättet att stå helt fri är att betala ur egen ficka. Gör Greta och pappa Svante det?

https://www.svd.se/biljatte-och-bank-bakom-thunbergs-seglats
Team Malizia stödjer klimatalarmismen och har en slogan på seglet:

A RACE WE MUST WIN
CLIMAT ACTION NOW!

Jag antar att de gör det för att öka Gretas goodwill världen över. De får också själva uppmärksamhet och goodwill som lär motivera de extra kostnader som teamet får.
2019-07-31, 13:08
Medlem
Det går uppenbart att tjäna pengar på Greta Thunbergs namn och bild.
https://www.svd.se/greta-thunbergs-namn-skulle-locka-investerare
2019-07-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hmm. Jag började forska 1993. Det är 10 år innan Greta föddes. Jag började sätta mig in i klimatfrågan ungefär samtidigt som hon föddes. Men hon kan ändå mer än jag, både om klimatet och forskning? Är hon lika bra på att spela golf som Kim Jong-un?
Greta framstår som en framstående forskare i jämförelse med dig. Hon uttrycker sig som en forskare, medan du uttrycker dig som en flashbackforskare.
2019-07-31, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det går uppenbart att tjäna pengar på Greta Thunbergs namn och bild.
https://www.svd.se/greta-thunbergs-namn-skulle-locka-investerare
Han förlorade på sin girighet och förlorade stort. Däremot börjar det komma produkter som anspelar på Greta, t.ex. modetröjor. De tjänar pengar och Greta får goodwill. Win-win.
2019-07-31, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är inte teorier, det är en naturlag. Koncentrationen av en gas (t ex koldioxid) i atmosfären ovanför en vätska (t ex havsvatten) står i jämvikt med koncentrationen av samma gas löst i vätskan. Jämviktskonstanten är temperaturberoende. Vid högre temperatur kommer en större andel av gasen att återfinnas i atmosfären och mindre i vätskan. Det gäller för koldioxid och havsvatten likafullt som det gäller för kväve och etanol. Henry's lag, upptäckt 1803.

Det här syns tydligt i analyserna av borrkärnor från glacial is. Temperaturen ändras först, därefter ändras koldioxidhalten. Eftersläpningen är ca 800 år i snitt. (Det tar tid att värma upp så mycket havsvatten.) Att påstå att samvariationen visar att temperaturen styrs av koldioxidhalten är ungefär lika begåvat som att påstå att Birger Jarl blev inspirerad till lagen om kvinnofrid, efter att ha hört ett tal av Gudrun Schyman.

Jag tvivlar starkt på att Greta är bekant med Henry's lag. Jag tror inte heller att Greta har funderat särskilt mycket över olika gasers olika löslighet i vatten och vilket mått migration av olika gaser i is över tid som kan inverka på mätresultat. Det finns alltid en viss andel flytande vatten i is, även vid mycket låg temperatur. Den atmosfäriska gas med högst löslighet i vatten är koldioxid, vilket innebär att uppmätta koncentrationer av CO2 från is kommer att ge både för höga minimivärden och för låga maximivärden.

Tack osynlige man för att du orkar stå emot de lättmanipulerade stackarna på ett så tålmodigt och övertygande sätt

De hopplösa fallen är nog helt hopplösa fall och bemöter dig bara med påhopp och selektiva svar. Det hoppas jag du tar som en komplimang

Tror dock vi är väldigt många fler som verkligen vill lära oss lite mer och uppskattar dig och ytterligare ett ganska stort ”gäng” här på FB som verkligen ger er tid att dela med er av era kunskaper.
2019-07-31, 13:17
Medlem
Bolag använde Greta Thunberg som dragplåster – drog in 10 miljoner. Entreprenören Ingmar Rentzhog, som säger sig ha upptäckt Greta Thunberg, använde det svenska klimatfenomenets namn i en nyemission som dragit in över 10 miljoner i investeringar.

https://www.expressen.se/dinapengar/greta-thunbergs-namn-anvandes-for-att-locka-investerare-/
2019-07-31, 13:19
Medlem
fermions avatar
Citat:
Greta framstår som en framstående forskare i jämförelse med dig. Hon uttrycker sig som en forskare, medan du uttrycker dig som en flashbackforskare.
Nej.
Greta uttrycker sig som någon som läser högt ur en överskattad bok, som många dyrkar.
Du uttrycker dig som en hängiven småelak, ljugande groupie.
Vår "flashbackforskare", som du kallar honom, uttrycker sig som en forskare som försöker vara noga med sanningen och vad man verkligen vet.
2019-07-31, 13:22
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Vad tror du en sådan båt kostar per mil? Med bilar räknar man avskrivning + drift, detsamma bör gälla här. Även om man inte räknar med avskrivning kostar resan säkert mer än vad en vanlig människa har råd med. Överhuvudtaget borde alla resor hon gjort kraftigt överstiga familjens inkomst.
Du svarar inte på min fråga.
Vad har du för belägg att Greta och hennes pappa Svante ljuger när säger att Atlantseglingen inte bekostas av sponsorerna?

Att Gretas resor hittills har kostat stora belopp förstår nog alla. Likaså att familjen knappast har råd med alla resor.
Det vore en braksensation och slutet för fenomenet Greta om det visar sig att hon i hemlighet finansieras av delar av de kommersiella intressen som hon bekämpar, såsom du påstår.
Är det t ex filmen om seglatsen som bekostar resan?
Citat:
Team Malizia stödjer klimatalarmismen och har en slogan på seglet:

A RACE WE MUST WIN
CLIMAT ACTION NOW!

Jag antar att de gör det för att öka Gretas goodwill världen över. De får också själva uppmärksamhet och goodwill som lär motivera de extra kostnader som teamet får.
Team Malizia bekostas väl av sponsorer? Samma sponsorer som Greta och pappa Svante säger inte bekostar deras resa. Det går inte att betala räkningar med goodwill. Någon slantar upp.
Senast redigerad av DoraF 2019-07-31 kl. 13:25.
2019-07-31, 13:26
Medlem
Citat:

Och när kallade han folk för ”asshole”? Du borde tänka innan du anklagar andra för dynga.

På vad sätt uttrycker sig Greta som ”en framstående forskare”? Är det hennes metaforer du tänker på? Vegankosten? Att folk bör känna panik eftersom hon gör det?

Keelingkurvan börjar bli lite uttjatad nu. Lite mer substans kan man förvänta sig av en världsledande politiker.
2019-07-31, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Team Malizia bekostas väl av sponsorer? Samma sponsorer som Greta och pappa Svante säger inte bekostar deras resa. Det går inte att betala räkningar med goodwill. Någon slantar upp.
Jag har lite svårt att avgöra vad resan kostar jämfört med vad båten skulle ha använts till annars under den tid de seglar Greta till New York. Kanske skulle de ha tränat inför tävlingar eller vilat?

Jag har också svårt att bedöma team Malizias ekonomi och redovisning, om de bara har inkomster från sponsorerna. Om Gretas familj betalar resan med pengar eller om den goodwill teamet får täcker kostnaden gör inte så stor skillnad, bokföringsmässigt.
Senast redigerad av lehs 2019-07-31 kl. 13:42.
2019-07-31, 13:33
Medlem
Greta Thunberg ska segla över Atlanten – med Pierre Casiraghi son till prinsessan Caroline av Monaco och Hannover. Klart att Greta ska fara med stil. Hon är ju nästan själv lite kunglig nu för tiden.

https://www.svenskdam.se/kungligt/greta-thunberg-ska-segla-over-atlanten-med-pierre-casiraghi/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in