2019-07-31, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
I vilken värld tror du det är tillåtet för en åklagare att undanhålla bevisning i en rättegång?
I vår värld. Åklagaren får mycket väl behålla graverande bevisning MOT en åtalad om hen ändå anser att existerande bevisning räcker för att fälla. Denna bevisning kan användas i nästa instans. Åklagaren får däremot inte undanhålla bevis som talar till den åtalades fördel.

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Och det är inte säkert ett straff varken lindras eller förstärks i hovrätten, utan dom kan bara fastställa tingsrättens straff också. Det är ganska vanligt faktist.

Petitess. Han kan också frisläppas i hovrätt. Det här vet vi allihop.
Citera
2019-07-31, 11:18
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
Det gänget ljuger ju lika friskt. Det är bra att rätten går igenom det här med flaskan eller flaskorna för att se vad som rätten kan använda.

Det här att gänget har gjort så mycket föra att dölja vad de sysslat med säger ju att de vet med sig att de gjort fel. Sen kan de knappast ha reda på att i Sverige har vi fri bevisprövning vilket gör att de inte får till det riktigt så bra som de vill. Kanske. Återstår att se hur det utvecklas.

Ja, precis. "Fri bevisprövning" innebär att rätten döma efter precis vad som helst som läggs fram, så länge den tycker det är relevant. Det spelar ingen roll hur information hämtats in, tex genom att polisen gjort olagliga avlyssningar eller husrannsakningar.

Jämför med i USA, där det är en av deras mest heliga principer att bara bevis som är "rätt" insamlade får användas. Detta är en ofta en avgörande detalj i många TV-avsnitt och filmer. Så alla amerikaner känner till det.

Det kan bli rätt stor uppståndelse i USA om Rocky döms med hjälp av bevis som inte hade fått användas i en amerikansk domstol.
Citera
2019-07-31, 11:22
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Ja de tycker ju uppenbart att de är smarta.
Jag tror att de blev provocerade av J men att de är helt medvetna om övervåldet och de har haft gott om tid att snacka ihop sig om knivar och hot för att förklara varför de angrep den här spinkiga killen med sådant våld.
Tror att i US hade det kanske funkat bättre men jag tror inte TR köper detta motiv.

Gissar också att de har filat på sina berättelser i rätten. Som jag varit inne på tidigare så kan man frikännas trots extremt mycket våld om man har en tillräckligt bra förklaring. Det går att tänka sig såna förklaringar här. Sen tror jag inte att rätten köper det helt ut. Möjligtvis dömer man inte för flaskvåld och skärningar, men för sparkar och slag. Men rent juridiskt kan de bli frikända.

Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Dock blir det problematiskt att döma någon specifik person för att ha skurit BO när man inte har film/vittnen/bild/erkännande/dna på tillhyggen osv.

Njae, bara för att man inte kan peka ut en specifik person kan rapparna dömas tillsammans om det kan bevisas att någon av dem har skurit. Det kallas "tillsammans och i samförstånd".
Citera
2019-07-31, 11:23
Medlem
När man sett alla filmer som finns att tillgå är det tydligt att Afghanerna fick vad de bad om.

Mest synd att de inte blev riktigt skadade och sen utvisade för vård i deras hemland.

Sånt här skit kan vi inte ha på gatorna som driver runt och provocerar, trakasserar och beter sig som arketypen av en idiotinvandrare.

Kommer man till ett land för att få hjälp, blir dömd 3-4 ggr vardera skall de inte ens finnas kvar i landet.

Så detta borde aldrig ha skett då de borde vara deporterade och utvisade redan vid första domen mot dem.

Skandalöst att vänstern försöker skydda dem. Sjukt!

Men grymt bra att hela världen nu ser vad vänstern har gjort med Sverige. Mycket mycket bra.
Citera
2019-07-31, 11:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, afganen fattar nog inte alls att han kanske gör bort sig när han kräver skadestånd i Sverige. Det kan ju hindra ett mycket större skadestånd i USA.

Hans juridiska ombud fattar nog inte heller detta. Men även den mest inbitna PK-fantast kanske tycker så illa om afganens alla upptåg att den "glömmer" nämna det om man vet om det?
Jag har ett vagt minne av att ett juridiskt ombud inte får lägga sig i eller rekomendera skadestånds krav. Jag kan mycket väl ha fel här men det skulle förklara varför detta kantats till.
Citera
2019-07-31, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tror du det? Han kastade omkull knarkafghanen och trampade på hans arm vilket finns på film. Men teoretiskt, om hans försvar kan göra det troligt att han fruktade för sitt liv som att knarkafghanen skulle haft kniv på sig och vara drogpåverkad. Blir Rocky frikänd skulle jag nog skratta en smula åt det svenska rättssystemet.

Det är i nivå med vad afghanen själv gjorde och det var dessutom han som startade detta, och han ansågs inte ha gjort något brottsligt.
Citera
2019-07-31, 11:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
För det första, ursäkta för ett väldigt sent svar (ca 500 sidor senare) men det är sällan jag hänger på Flashback.

Men för att besvara din kommentar. Ja, du har absolut rätt i det du skriver.

MEN...

Givetvis har även jag tänkt i samma banor redan innan jag skrev mitt allra första inlägg. Orsaken till att jag själv har uteslutit t ex. samhällstjänst är ju givetvis därför att det av uppenbara skäl mer eller mindre är ogenomförbart/orealistiskt eftersom det rör sig om en utländsk medborgare.

Just därför har jag valt att se det som mer rimligt att han (och de andra) döms till villkorlig dom och dagsböter. Nu vet jag inte varför du själv har valt att ta bort det från din egen bedömning. Om man ser till varje individs gärning så är min åsikt att det inte är på en så pass allvarlig nivå att det är rimligt att döma till fängelse.

Främst på grund av tidigare angivna faktorer:

* Nödvärnsexcess, även om de inte godkänner det yrkandet så måste domstolen likafullt ändå ta hänsyn till provokationen som föranledde händelseförloppet.
* Graden av våld som användes
* Tidigare ostraffad (i Sverige)

Hade det handlat om enbart svenska medborgare är jag tämligen väldigt säker på att de hade fått andra former av påföljder än fängelse. Det är nog ytterst ovanligt att någon döms till fängelse för att efter en kraftig provokation ha kastat omkull någon samt följt upp med något slag/spark. Praxis pekar definitivt mot samhällstjänst/villkorlig dom och/eller böter.

Ha det gott!

Jag tror du kraftigt underskattar straffvärdet, men det beror helt på vad som anses styrkt. Min gissning är åklagaren yrkar på 8-10 månader. Men vi får väl se.
Citera
2019-07-31, 11:28
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpan254
Har man pratat med afghanens lärare på gymnasiet?
Om han nu är duktig och studerar som åklagaren säger borde väl han läsa engelska och övriga ämne?

Kalla lärare som vittne och kör teorin att han inte förstod vad AR&Co sa i botten.

Hur mycket jag än ogillar afganen får jag ändå försvara honom här.

Han är kanske uppväxt helt utan engelska? Har han sen varit i Sverige i 3-4 år så räcker det inte långt för att lära sig ett nytt språk. Särskilt inte som det blir ovanpå att han ska lära sig svenska.

Hur bra lärde ni er själva franska eller tyska på gymnasiet? Tänk att ni flyttar till Tyskland som 15-åring och måste lära er tyska. Samtidigt pluggar ni franska där. Hur bra blir franskan i det läget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer

Vårt relativt opartiska rättssystem är bra mycket värdefullare än dina känslor angående Afghaner.

Citat:
Men grymt bra att hela världen nu ser vad vänstern har gjort med Sverige. Mycket mycket bra.

PJW och Trump och perma-missnöjda bondläppar är inte "hela världen". De är extremfall som spenderar för mycket tid på sociala media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
JAG vet inte. Uppenbarligen inte du heller.

Det är sådana frågor den som hävdar skuld måste svara på för att motivera fällande dom.
Citera
2019-07-31, 11:31
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag tror du kraftigt underskattar straffvärdet, men det beror helt på vad som anses styrkt. Min gissning är åklagaren yrkar på 8-10 månader. Men vi får väl se.

Ja det är lite av åklagarens jobb. Att yrka på så mycket straff som möjligt. Han får yrka på. Straffvärdet kommer sedan sättas ned av domstolen på grund av provokationen dom blev utsatta för. Det är jag tämligen övertygad om.
Citera
2019-07-31, 11:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
När man sett alla filmer som finns att tillgå är det tydligt att Afghanerna fick vad de bad om.

Mest synd att de inte blev riktigt skadade och sen utvisade för vård i deras hemland.

Sånt här skit kan vi inte ha på gatorna som driver runt och provocerar, trakasserar och beter sig som arketypen av en idiotinvandrare.

Kommer man till ett land för att få hjälp, blir dömd 3-4 ggr vardera skall de inte ens finnas kvar i landet.

Så detta borde aldrig ha skett då de borde vara deporterade och utvisade redan vid första domen mot dem.

Det är inte vänstern som skyddar någon. Det är lagen. Vad Snubben haft för sig förra veckan är inte relevant.

Domstolar beslutar om vilken bestraffning någon förtjänar. Det är olagligt att spöa på folk du tycker är irriterande.

Vill du bli av med någon som är jobbig så kontaktar du ordningsmakt. Förslagsvis skulle de gått in i ett köpcentrum eller en tunnelbanestation och bet en väktare att avlägsna snubben. Inte så lätt för en utlänning att veta dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in