Citat:
Ursprungligen postat av
Illa2222
Greta kan inte göra något rätt enligt många här.
Länge har det gnällts över att Greta sagt att hon inte kommer flyga till USA för konferensen. Det har vart det ena hånet efter det andra. Nu säger hon att det blir med segelbåt. Jättebra, inga utsläpp att tala om. Men se, det är inte bra det heller enligt många.
Kom med något eget konstruktivt förslag istället då! Inte bara gnäll
Hennes ambitioner har blivit så uppskruvade att de är
helt omöjliga att leva upp till med hedern i behåll, och därmed blir S:ta Greta ett offer för kampanjens eget hyckleri.
Dessutom är det inte så att vi "hoppar på" henne för vad hon gör, snarare för
motsägelserna mellan vad hon gör och hennes retorik. Jag förutsåg redan för ett par månader sedan, långt innan det här stuntet med prins Alberts yacht, att om hon skulle resa till New York och runt i världen - nej, hon kan inte frälsa världen hemma från flickrummet eller genom att tala på videolänk till olika konferenser - så skulle hon förmodligen resa som fripassagerare på någon annans dyra och exklusiva jetplan eller båt. Just för att kunna dra det enkla tricket "men titta, det är inte min närvaro som ger någon CO2 footprint här, jag reser bara med dem gratis, de är mina nya vänner och de hjälper mig för att jag är så snäll och god!".
Bullshit. Alltså, jag insåg redan för två månader sedan när hon började snacka om det här "sabbatsåret för att rädda världen" - hon säger faktiskt så - att när hon av moraliska skäl inte kan ta vanligt flyg - då kollapsar nämligen hennes moralprat - så skulle hon åka som gäst på någon annans moderna fartyg eller flygplan. Allt medan journalisterna och DN tittar åt andra hållet.