2015-07-11, 18:10
Medlem
Tappade bort min systers hemnyckel inatt och hon hyr denna lägenhet i andra hand. Ringt och anmält den till polisen så ber till han där uppe att någon snäll person lämnar igen den och jag får nyckeln på måndag. Men, det kan ju också vara så att den är helt borta och då måste det ju bytas lås. Såklart ska inte de som bor här annars betala detta och inte min syster heller utan det är ju mitt fel att den är borta och jag ska betala för mitt klanteri. Vill bara veta vad det kan tänkas kosta om det värsta har hänt?
Citera
2015-07-11, 18:16
Avstängd
Cirka 1000:- om du själv kan byta kolven. Ska du ha låsmästare så hamnar det på 1500 - 2000:-

Om det är en spärrad nyckel i en fastighet där nyckeln även passar i andra lokaler, typ huvuddörr,
tvättstuga osv, så kan det hamna på 5000:-.
Citera
2015-07-11, 18:17
Medlem
Yrkesks avatar
3-5000:-

Att din nyckel blir returnerad spelar absolut ingen roll. Föreningen kan inte glida med ett "kanske" gällande huruvida din nyckel blivit kopierad eller ej. Oavsett om sannolikheten att personen som hittat den vet vilken dörr det går till, inte är speciellt hög.
Citera
2015-07-11, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ldvitportion
Tappade bort min systers hemnyckel inatt och hon hyr denna lägenhet i andra hand. Ringt och anmält den till polisen så ber till han där uppe att någon snäll person lämnar igen den och jag får nyckeln på måndag. Men, det kan ju också vara så att den är helt borta och då måste det ju bytas lås. Såklart ska inte de som bor här annars betala detta och inte min syster heller utan det är ju mitt fel att den är borta och jag ska betala för mitt klanteri. Vill bara veta vad det kan tänkas kosta om det värsta har hänt?

Att byta lås i hyresrätt kan bli dyrt, ring hyresvärden och kolla. Allt från 2000kr - 8000kr.

Kolla även med försäkringsbolaget och se efter om din hemförsökring skyddar dig.

Läs även 12:24 JB (1970:994)

Anser du att du inte vart vårdslös kan hyresvärden komma att stå för kostnaden.
Senast redigerad av Nittiotva 2015-07-11 kl. 18:44.
Citera
2015-07-11, 18:43
Avslutad
dubbelpost.
Citera
2015-07-11, 19:13
Medlem
Hur du bör göra nu, beror på två saker.
Om du har förlorat nyckeln på ett sätt eller ställe, så det går att utröna var ungefär vilken adress nyckeln passar, så bör du byta låscylinder i lägenhetsdörren tillfälligt. Byta låscylinder är inte så svårt, det kan du göra själv. Sen kan du avvakta ifall din nyckel dyker upp, innan du gör något annat. Tänk på att polisens hittegods jobbar långsamt i vanliga fall och ännu långsammare under sommaren.
Det andra är att ta reda på om nyckeln tillhör ett spärrat system (rätt vanligt numera), då går det inte att göra en ny kopia, och då kommer så småningom förstahandshyresgästen och därmed också fastighetsägaren få reda på det. Det går att gå in till en låssmed med en nyckel och fråga om den går att kopiera. Är det ett spärrat system, så måste cylindern bytas, och en ny cylinder får beställas av fastighetsägaren.
Senast redigerad av 460430-0014 2015-07-11 kl. 19:16.
Citera
2015-07-11, 22:03
Medlem
Tack för svar. Det är en nyckel som funkar även till tvättstuga, soprum och porten in i trappuppgången.... Dock kan jag inte göra någon kopia och komma undan med det för även postbox-nyckeln är borta och den tror jag det bara finns en av. Sen blir det ju krångligare iom att att lägenheten hyrs i andrahand. Hoppas det finns hos polisen i veckan annars lär det bli åt helvete dyrt, satans jävla klantarsle man är. Dock har väl de som bor här en hemförsäkring men de befinner sig inte i denna stad under sommaren.
Citera
2019-07-26, 20:17
Medlem
Bumpar tråden då jag sitter i samma sits som TS.

Med hänsyn till det sista inlägget; vad brukar detta kosta?
Citera
2019-07-27, 04:29
Medlem
killawifes avatar
Eftersom du nu bumpat denna tråd så borde du ju ha läst det som folk redan har skrivit, bl.a då prisangivelserna. Det går inte säga exakt vad det kommer att kosta då det är hyresvärden som bestämmer detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in