Citat:
Ursprungligen postat av
HC47
Han ska agera så att responsen står i proportion till angreppet/hotet. Något han uppenbarligen inte gör. En person som ligger ner och har flera personer över sig utgör inte hot nog för att motta slag och sparkar. Jag är ganska säker på att även rätten kommer dra den slutsatsen.
Jag tror att rätten kommer att resonera som du skriver.
Men rent moraliskt är jag väldigt kluven. Å ena sidan var det väldigt mycket våld om afganen var obeväpnad. Man kan iofs tycka att han förtjänade ett kok stryk, men skärskadorna var lite väl mycket. Å andra sidan kanske det inte ens var tillräckligt med våld om afganen halar fram en kniv i fel ögonblick.
Som lagen ser ut kan man inte agera som om man riskerar att bli nedknivad i varje ögonblick. Men i verkligheten är det ibland så. Och just den här afganen har bevisligen lätt för att hala fram en kniv. Dessutom uppträder han extremt konstigt.
Hade jag varit i samma situation hade jag velat ta mig därifrån. Men vad gör man om man blir förföljd? Man vill ju absolut inte vända ryggen till afganen. Och hamnar man i ett läge där man måste freda sig, då kan man inte börja tuppfäktas och sedan eskalera långsamt. Då riskerar man en kniv i magen.
Jag säger inte att våldet var uppenbart ursäktligt. Men det är en väldigt knivig bedömning.