Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Det är en provokation.
Nu var det iofs länge sedan, men USA blev inte glada över Kubas samarbete med Sovjet. Man var faktiskt beredd att sätta igång WW3 av samma anledning.
Om Mexiko skulle gå med i en ny Rysk allians så hade garanterat USA reagerat på detta, tror du inte? Kanske hade man tom försökt destabilisera den mexikanska regimen...
Vad var en provokation. Jag tror du skall vara medveten om att ryssarna gärna eldar på utbrytargrupper.
När esterna ville flytta statyn över sovjetiska soldater som befriare (de var ju angripare och ockupanter) så la sig Ryssland i och hetsade den ryska minoriteten. Estlands banksystem blev angripet av hackers i samma veva.
Det där att främst tsaren, men även Stalin, flyttade folkgrupper för att skapa ett homogent imperium ställer till problem idag. Tsaren sysslade mest med förryskning.
Kubakrisen ja... Sovjet placerade kärnvapen där riktade mot USA.
USAs doktrin är ju att inte skjuta först, Sovjet hade ingen sådan doktrin. Så terrorbalansen upprätthölls av att USA hade viss tid att reagera. Med kärnvapen på Kuba hade USA inte fått den tiden de behövde. Sovjet hade kunnat avfyra först och lägga USA i aska utan gensvar.
Det var därför det blev sådant liv, Sovjet hade fått fritt spelrum om inte USA reagerat. Alternativet hade varit att USA släppte sin doktrin och då hade vi haft två nervösa stormakter med fingret på knappen. jag tror inte det slutat väl, tror du?
För övrigt skiter jag i om den känslige ryssen blir provocerad. Det är en extremt lättprovocerad regim det där. Ryssland vill behålla sitt imperium, jag ser helst att det kollapsar.
Naturligtvis hade USA reagerat under kalla kriget. Tyvärr saknar Putin good old days när Sovjet var mäktigt. Det är allt, ett nationalistiskt maktrunkande.
Då stödjer du tredje rikets intervention i sudetenland?