2019-07-22, 02:22
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Har stödlyssnat lite på Asap Rockys musik även om jag inte fattar den.

Rekommenderar som sagt starkt (solo)debuten Long.Live.A$AP.

Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Long.Live.A$AP är ett oerhört tungt album - ett av det årets bästa släpp. Rekommenderas varmt! Innehåller sköna låtar såsom LVL : https://www.youtube.com/watch?v=lR5dwQNizVU och även flera "hits" såsom:

F**kin' Problems : https://www.youtube.com/watch?v=liZm1im2erU
Wild for the Night https://www.youtube.com/watch?v=1eWdbMBYlH4
Long Live A$AP https://www.youtube.com/watch?v=BysVzAnR9MY
Fashion Killa https://www.youtube.com/watch?v=F6VfsJ7LAlE
Goldie : https://www.youtube.com/watch?v=fLCf-URqIf0

Citat:
Om nu inte Sveriges "rättsväsende" skall påverkas utifrån, innebär det att det inte blir något mer snack om han Dawit Isaak? För "vi" måste väl ändå vara konsekventa i sådana fall?

Du har givetvis en poäng, men dubbla måttstockar är snarare en regel än ett undantag i det här landet. Om detta fall kan leda till minsta lilla förändring på den punkten vore det såklart välkommet.

Citat:
Varför bytte man ut den sk. "åklagaren" Liberace?

Det har ännu inte kommit fram någon hård fakta kring detta, men folk verkar överens om att han själv avsade sig fallet. Det finns olika teorier om varför. En del menar att han inte tålde kritiken om hans stil, andra menar att han enbart försökte göra sig ett namn och inte klarade av den enorma pressen som uppstod när han agerade rättsvidrigt. En tredje teori är att han gick på semester (men någon i tråden påstår sig ha sett honom på arbetsplatsen därefter). En fjärde teori är att den s k Liberaceråklagaren har eller har haft en relation med ASAP Rockys tidigare försvarare. Kanske var det inte lika roligt att vara ensam kvar i "leken" när partnern byttes ut?
Citera
2019-07-22, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Bara för att man i ett tidigt skede inte vet vad som hänt kan man väl inte börja släppa misstänkta från häktet.
Enligt både åklagarmyndigheten och domstolen finns det på sannolika skäl en brottsmisstanke om misshandel. (Försvaret har en annan uppfattning.) Åklagarna hävdar grov misshandel domarna nöjer sig med normalgraden.
Då kan man inte bara låta den misstänkte gå utan att först ta reda på vad som egentligen har hänt. Syftet med förundersökning är just att ta reda på vad som hänt så åklagaren kan bedöma om åtal ska väckas eller ej.

Jo, man kan släppa människor ur häktet ändå. Man gör en farlighetsbedömning på dem, och om de bedöms vara ofarliga, då släpper man dem.
I det här fallet är ASAP Rocky troligen INTE farlig för Sverige iallafall, enligt min bedömning. Speciellt om han åker tillbaka till USA så fort som möjligt.
Genom att göra så, då slipper man det här med skadestånd efteråt, om den häktade förklaras oskyldig av domstolen.
Citera
2019-07-22, 02:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Bara för att man i ett tidigt skede inte vet vad som hänt kan man väl inte börja släppa misstänkta från häktet.
Enligt både åklagarmyndigheten och domstolen finns det på sannolika skäl en brottsmisstanke om misshandel. (Försvaret har en annan uppfattning.) Åklagarna hävdar grov misshandel domarna nöjer sig med normalgraden.
Då kan man inte bara låta den misstänkte gå utan att först ta reda på vad som egentligen har hänt. Syftet med förundersökning är just att ta reda på vad som hänt så åklagaren kan bedöma om åtal ska väckas eller ej.

Det gör vi i ofta i Sverige så visst kan man göra det. Det är absurt att hålla folk inspärrade vecka efter vecka utan att bevis för brott finns.
Citera
2019-07-22, 03:19
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Rekommenderar som sagt starkt (solo)debuten Long.Live.A$AP.

Du har givetvis en poäng, men dubbla måttstockar är snarare en regel än ett undantag i det här landet. Om detta fall kan leda till minsta lilla förändring på den punkten vore det såklart välkommet.

Det har ännu inte kommit fram någon hård fakta kring detta, men folk verkar överens om att han själv avsade sig fallet. Det finns olika teorier om varför. En del menar att han inte tålde kritiken om hans stil, andra menar att han enbart försökte göra sig ett namn och inte klarade av den enorma pressen som uppstod när han agerade rättsvidrigt. En tredje teori är att han gick på semester (men någon i tråden påstår sig ha sett honom på arbetsplatsen därefter). En fjärde teori är att den s k Liberaceråklagaren har eller har haft en relation med ASAP Rockys tidigare försvarare. Kanske var det inte lika roligt att vara ensam kvar i "leken" när partnern byttes ut?

Ah, lyssnade lite men fattar som sagt inte. Men det handlar mer om att jag är gammal och trög samt väldigt svensk av mig. Gillar lite äldre grejjer som Necro och Geto Boys dom få gånger jag lyssnar på rap. Men skitsamma, min musiksmak är fullständigt ointressant..

Troligtvis var det en kombination av dom olika teorierna som fick Liberace att slutligen kasta in handduken och ta "semester". Hade det varit en planerad sådan hade han nog inte tagit sig an själva fallet utan den blev nog lite hastigt omplanerad av dom andra anledningarna.

Tror en hel del inte förstår riktigt vilken diss det är att som åklagare bli liknad vid Liberace, det krävs nästan ett klipp från youtube för visa att det är ett ganska rejält om än befogat påhopp.

https://www.youtube.com/watch?v=dioRwB4RvrQ

Jag kom att tänkta på när Carl Bildt pratade om "checks and balances" för ett tag sen på twitter och man undrar om det inte finns några sådana inom svenskt "rättsväsende"?

Någon måste ju gå in och säga till åklagaren när han är på väg in på en presskonferens klädd på det sättet och säga att du måste för fan byta om för du är på väg att skämma ut ett helt land.

När herr Rocky kommer hem igen måste han undra "vad fan vad det som hände?". Skall bli kul att höra om han gör några reflektioner över sin vistelse i Sverige.

Har man fått tag på "svenskarna" ännu som lyckades med bedriften att provocera fram alltihopa?
Citera
2019-07-22, 03:22
Bannlyst
Citat:
1) Jag tror inte svenska rättssystemet är byggt så som vi svenskar heller vill att det ska vara. När lagarna inte längre används för att skydda folket från angrepp utan till att skydda de som angriper folket, då är det dags att förändra dem!
2) Regeringen har lagstadgade möjligheter att släppa ASAP Rocky med entourage fri om de skulle vilja. Det har behandlats tidigare i tråden. Det som talar emot detta är att regeringen då måste erkänna hur fel man agerat inte bara i detta ärendet utan i en tsunami av andra ärenden.
3) Hur EU reagerar återstår att se, jag har svårt att tro att de skulle ha något emot att USA fritar en politisk fånge som en rasistisk regering i ett medlemsland satt bakom lås och bom utan anledning. Men visst, vi kan väl hoppas att EU reagerar innan USA angriper Sverige med militära medel.

Jag kan hålla med om att Sveriges lagar behöver förändras. Men ska USA angripa Sverige militärt och ändra våra lagar?
USA kan väl börja med att ändra sina egna hemska lagar?

Självklart ska Stefan Löfven gripa in och släppa ut ASAP Rocky ur häktet omedelbart. Men om USA angriper Sverige militärt pga detta, då är det nog folket som kommer straffas mest. Men vilket folk som straffas vet jag INTE.
Citera
2019-07-22, 03:27
Medlem
Det här blir bara bättre och bättre. Förhoppningsvis rasar Trump snart ut och anklagar det svenska rättsväsendet för rasism i syfte att vinna negerröster.

Kommer få den sterile horungen Löfven, normbrytarna på UD samt bajsbögarna på åklagarväsendet och twitterpolisen att slå knut på sig själva. Storartad underhållning!
Citera
2019-07-22, 03:39
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag kan hålla med om att Sveriges lagar behöver förändras. Men ska USA angripa Sverige militärt och ändra våra lagar? USA kan väl börja med att ändra sina egna hemska lagar?

Självklart ska Stefan Löfven gripa in och släppa ut ASAP Rocky ur häktet omedelbart. Men om USA angriper Sverige militärt pga detta, då är det nog folket som kommer straffas mest. Men vilket folk som straffas vet jag INTE.

Asså, vad är ni för slags människor? Tror ni verkligen att United States of America kan angripa Konungariket Sverige militärt för att ändra rikets lagar? På grund av att en "rapgud" sitter häktad för en simpel misshandel av en hazar? Fan, nu har jag fått nog av den här tråden. Sorry.
Senast redigerad av angerove 2019-07-22 kl. 04:09.
Citera
2019-07-22, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och alla som kaxigt har sagt att Trump inte har kolla på det svenska rättssystemet får bita i gräset då det är de som inte har koll och Trump som har rätt. USA har dessutom genom politiska påtryckningar påverkat det svenska rättssystemet tidigare, som det påpekats på twitter gjorde de det t.ex. i TPB-härvan och där på betydligt mer tveksam grund.

Ja eller ta exemplet där sossarna lät CIA komma o hämta Ahmed Agiza och Mohammed Alzery som sedan flögs till Egypten och torterades.
Sossarna tar inte någon hänsyn till något rättsväsende då de anser sig själva stå över det!
Citera
2019-07-22, 04:11
Medlem
Såg 2 snubbar uppe vid Fridhemsplan i Beppehattar Hawaii skjortor och pilotbrillor. Luktar CIA långväg.
Citera
2019-07-22, 04:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
Asså, vad är ni för slags människor? Tror ni verkligen att United States of Amerika kan angripa Konungariket Sverige militärt för att ändra rikets lagar? På grund av att en "rapgud" sitter häktad för en simpel misshandel av en hazar? Fan, nu har jag fått nog av den här tråden. Sorry.

Om Sveriges regering och tex Carl Bildt håller på och hånar president Trump, då finns det risk att USA börjar betrakta Sverige som en skurkstat. Vi måste respektera varandra, och INTE håna varandra.
Och om pressen från USA:s svarta befolkning växer, att frita ASAP Rocky, då finns det risk att president Trump gör just det. Och hur ska det gå till, om INTE med våld?

Och om ASAP Rocky dör i häktet, då blir våld mot Sverige från USA troligen nödvändigt. Hämnd är viktigt för amerikanerna.
Citera
2019-07-22, 05:13
Medlem
Alla är så fokuserade på just Asap Rocky och bryr sig inte ett skit om de två medmistänkta som också är häktade.
Det visar att det handlar om att man söker speciella fördelar pga kändisskap.
Citera
2019-07-22, 05:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Har stödlyssnat lite på Asap Rockys musik även om jag inte fattar den. Funderade på två saker dock.

Om nu inte Sveriges "rättsväsende" skall påverkas utifrån, innebär det att det inte blir något mer snack om han Dawit Isaak? För "vi" måste väl ändå vara konsekventa i sådana fall?

Varför bytte man ut den sk. "åklagaren" Liberace?
Är lite skillnad på anledningarna till varför de sitter där de sitter. Dessutom så har länderna olika lagar. Sverige har förövrigt inte sagt att Trump inte får ha åsikter, vi har sagt att enligt våra lagar så får inte ministrar lägga sig i.

Väldigt många tycker ju det är synd om rocky bara för att han är känd. Vi ska väl vara stolta över att vi inte tar hänsyn till sådant.

Dessutom har många en tendens att minimera brottet av samma anledning. Misshandel skyller man på självförsvar trots att det uppenbart inte är det. Att slå tillbaka hårdare är kanske en rmlig reatipn men det blir knappast lagligare. Är afghanens enda våld när han slår mot livvakten så kan de ju glömma självförsvar direkt. Men det kan ju ha hänt mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in