2003-12-30, 16:35
Medlem
ABZeta99s avatar
Hej!

Se detta som en utökad form av marknadsundesökning.

En marknadsundersökning avseende införandet av en bokcirkel på Flashback/Litteratur under det föga nyskapande namnet "Månadens bok".

Tanken är att intresserade ska föreslå böcker som vi senare kan enas om att läsa till ett bestämt datum. Varefter vi delar med oss av intryck och åsikter boken givit oss.
Och så rullar det på, om intresse finns.

Förslag till "tågordning"!

1. Fram till den 10:e i var månad lämnas förslag på böcker nedan.
2. Mellan den11:e och 15:e röstar vi om vilken bok som ska läsas.
3. Från den 1:a i nästkommande månad är boken månadens diskussionsbok.

Tankar och idéer kring detta mottages med tacksamhet och intresse.

ABZeta99
Citera
2003-12-30, 17:40
Medlem
snapcases avatar
Får jag föreslå att vi försöker välja böcker som antingen finns tillgängliga i pocket eller är så pass kända att de utan problem går att finna på ett vanligt bibliotek? Många här (inklusive jag själv) har rätt så obskyr smak och det är ju ingen idé att köra det här om dom flesta av oss inte kan finna boken.
Citera
2003-12-30, 17:50
Bannlyst
Mitt förslag: "Anthem" av Ayn Rand, svensk titel "Hymn". Kort och lättläst, men ändå intressant och värd att diskutera.
Citera
2003-12-30, 18:00
Medlem
Eremitens avatar
Jag tvivlar på att det skulle fungera, vi verkar ha väldigt olika litteratursmak här på forumet, och hur många bryr sig om att läsa en bok som de inte tycker verkar intressant.

En del tycks bara läsa nya böcker, själv läser jag mest 1800-talslitteratur. Eftersom nya böcker är väldigt dyra, och jag aldrig läser böcker utan att köpa dem (för mig är biblioteket bara ett ställe dit man går för att utnyttja referenslitteratur), brukar jag vänta tills de dyker upp på loppmarknader, vilket kan ta allt från en månad till flera år. Jag köper i snitt tjugo böcker per månad och det finns nog ingen student som har råd att göra det till bokhandelspris.

Undrar dessutom om inte många ogillar tanken på att man måste läsa färdigt en viss bok inom en viss tid.
Citera
2003-12-30, 18:04
Medlem
ABZeta99s avatar
Hej!

Naturligtvis är det klokt om valet av böcker sker med hänsyn till pris/åtkomstmöjlighet.

Pocket och/eller god lånemöjlighet på bibliotek bör vara en grundförutsättning.

Därför blir jag i förstone lite bekymmrad över ditt förslag "Cain" efter att ha läst detta: http://www.nattvakt.com/lovsang.htm

Därmed inte sagt att det inte går att hitta någon av de olika översättningarna på bibliotek.

ABZeta99
Citera
2003-12-30, 18:04
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Mitt förslag: "Anthem" av Ayn Rand, svensk titel "Hymn". Kort och lättläst, men ändå intressant och värd att diskutera.
Kollade upp den. Den heter "Lovsång" i den senaste svenska utgåvan. Den finns på adlibris för 24:- och dessutom tillgänglig på ett stort antal bibliotek enligt BURK.
Citera
2003-12-30, 18:06
Medlem
ABZeta99s avatar
Hej!

Därmed var den oron undanröjd!

ABZeta99
Citera
2003-12-30, 18:14
Medlem
Jonathan Franzens bok som jag inte kommer ihåg vad den heter men som kom ut på pocket för någon månad sedan har ju fått grymt bra kritik. Kan det vara något eller är det för o-obskyrt för herrarna och damerna?
Citera
2003-12-30, 18:15
Medlem
snapcases avatar
Mitt förslag är "Plattform" av Michel Houellebecq. En av de mer omdiskuterade romanerna de senaste åren. Baksidestexten: "Hur ska människan bli lycklig? Kan sexturismen lösa såväl den andliga som den materiella nöden i världen? Michel, en ensamstående, apatisk man i medelåldern reser utan större förhoppningar till Thailand. Där träffar han Valérie, chef på ett reseföretag. Tillsammans smider de storslagna planer och lyckas också sätta dem i verket. Deras lösning på köttets lust och själens obotliga ensamhet blir snarare en fråga om logistik än om psykologi.
I Plattform prövar Michel Houllebecq ett omfattande socialt och ekonomiskt experiment mot den krassa verklighetens villkor.
Houellebecq är Frankrikes mest omdiskuterade författare. När Plattform kom ut i Frankrike 2001 blev debatten om möjligt ännu hetsigare än den kring hans förra roman Elementarpartiklarna. Är han en moralist eller en amoralisk provokatör läs och bedöm själv!"
Finns utgiven av AB i pocket.
Citera
2003-12-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Mitt förslag är "Plattform" av Michel Houellebecq. .

Bra förslag.
Citera
2003-12-31, 04:19
Bannlyst
Jag har också "Anthem" som en textfil på datorn och kan skicka den till de som är intresserade. Inte så kul att läsa så, men ta in den i Word och ändra till nåt lämpligt typsnitt och öka radavståndet så går det. Den är ju också väldigt kort.
Citera
2004-01-09, 21:55
Medlem
Det bidde stiltje här. Ska vi göra ett försök med någon bok eller lägga ner idén?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in