Citat:
Ursprungligen postat av
BeatriceCenci
Att folk är så engagerade i det här fallet, speciellt i USA, är ju att synen på rätt till självförsvar är annorlunda där. ASAP Rocky har den moraliska rätten på sin sida, även om afghanen råkade få en hel del pisk. Folk anser helt enkelt att Sveriges rättssystem är åt helvete fel i det här fallet, och jag kan inte göra annat än att hålla med. Vår frihet bygger i grunden på att ingen har rätt att tysta oss eller hota oss. Då måste rätten till självförsvar väga mycket tyngre än eventuellt övervåld mot den person som angriper dig. Att folk på regeringsnivå är lika engagerade i det här ser jag som positivt. Då kanske vi kan få till stånd en ändring i systemet.
Fast dom piskade på han när han låg ned och dessutom så var dom flera stycken på honom.
Jag förstår att dom har en annan syn på att försvara sig USA med tanke på att dom har rätt att döda folk som inkräktar på privat område.
Det känns konstigt att dom skulle tycka det här okej att vara en ring runt en person och sparka.
Jag tycker i vissa fall så måste man slå ned någon som ligger ned men det är fall till fall och enligt vad nöden kräver. Möter man flera motståndare än vad man själv har så måste man få motståndaren ur spel eller möter man någon som är betydligt starkare så för att få denna ur spel.
Svår att döma, köper jag och många kan nog bli orättvis behandlad.
I Sverige blir man väl dömd om man försvarar sig själv, så nödvärnsrätten är inte så stark här som den kanske vore i USA.