Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Precis. USA ligger lågt på världsrankingen när det kommer till personlig frihet, rättigheter och pressfrihet.
Med tanke på att USA klassar företag som personer så blir det indirekt sanning att de har en halvt skev syn på personlig frihet, speciellt då det har börjat komma in rapporter om ICE agenter som har börjat bryta mot lagarna nu.
Rörande press och yttrandefriheten så har ju Trump öppet börjat prata om att ändra på första tillägget, och när det kommer till rättigheter utöver att ICE bryter mot lagar just nu så har vi det hela med lägren längs med den mexikanska gränsen som FN har bett om att få undersöka för att garantera att det inte sker några brott mot de internationella lagarna.
Även om det låter som att jag är sarkastisk om att ge USA beröm för att de inte hycklar så är det något jag genuint menar, USA gör just nu mycket konstiga saker som med fel typ av hantering lätt kan leda till att nationen genuint kan börja halka på världsrankningen på riktigt.
Och att de har valt att sluta lossas vara för mänskliga rättigheter osv är genuint positivt då det är det land som till min vetskap som har flest antal civilian casualty samt friendly fire i krig ovanpå en intern problematik där övervåld används mot civila som de inte verkar kunna hantera för tillfället (nej menar inte att Trump har något ansvar för det då problematiken sträcker sig från innan hans tid)