2019-07-16, 15:20
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du ville ha hela bladet, här kommer en del.

ÖREBRO TINGSRÄTT Dagbok
Utskriftsdatum
2019-07-15
Målnummer: B 2705-18
Målgrupp: 57
Måltyp: 10
Organisatorisk enhet: Allmänna målenheten, Rotel 7 Sambandsmål:
Inkommandedatum: 2018-05-22 Plockgallras:
Avgörande
Datum Avgörandetyp Utgång Innehåll Överklaganden
2018-06-01 BESLUT Häktning
2019-03-01 BESLUT Övrigt
2019-07-09 BESLUT Övrigt
Aktörer
1 Åklagarmyndigheten, Åklagarkammaren i Örebro, ÅM1 Åklagare
Externt diarium - Myndnr Diarienr
ÅM1 AM-65535-18
2 Sekretess F Målsägande (part)
Målsägandebiträde: Advokat Ester Andersson Zandvoort
Målsägandebiträde: Advokat Janette Stjernström
3 Sekretess E Målsägande (part)
4 Sekretess D Målsägande (part)
5 Sekretess B Målsägande (part)
6 Sekretess C Målsägande (part)
7 Sekretess A Målsägande (part)
8 Karl STEFAN Davidsson, 740505-6933 Misstänkt
Offentlig försvarare: Advokat Ingvar Backman
Offentlig försvarare: Advokat Bengt-Göran Hugoson
Offentlig försvarare genom substitution: Advokat Christoffer Olsson
Saken
mord
Händelser
Nr Datum Aktbilaga Händelsetext Samband
1 2018-05-22 1 Framställan om förordnande av målsägandebiträde (E, S)
2 2018-05-22 2 Framställan om förordnande av målsägandebiträde (E, S)
3 2018-05-22 3 Framställan om förordnande av målsägandebiträde (E, S)
4 2018-05-22 4 Framställan om förordnande av målsägandebiträde (E, S)
5 2018-05-22 5 Framställan om förordnande av målsägandebiträden sid 1
(Får lämnas ut)
6 2018-05-22 6 Åtgärdsblad
ÖREBRO TINGSRÄTT Dagbok
Utskriftsdatum
2019-07-15
7 2018-05-23 7 Förordnande e-postat till Advokat Ester Andersson
Zandvoort. Kopia skickat med lösbrev till Sekretess A.
Kopia av aktbilaga 1 översänt till Advokat Ester
Andersson Zandvoort.
(I)
8 2018-05-23 Kopia av Förordnande, aktbilaga 7, e-skickat till
Åklagarkammaren i Örebro, Åklagarmyndigheten.
Kopia av Framställan om förordnande av
målsägandebiträde, aktbilaga 1, bifogad till
9 2018-05-23 8 Förordnande e-postat till Advokat Ester Andersson
Zandvoort. Kopia skickat med lösbrev till Sekretess B.
Kopia av aktbilaga 2 översänt till Advokat Ester
Andersson Zandvoort.
(I)
10 2018-05-23 Kopia av Förordnande, aktbilaga 8, e-skickat till
målsägandebiträde, aktbilaga 2, bifogad till
11 2018-05-23 9 Förordnande e-postat till Advokat Ester Andersson
Zandvoort. Kopia skickat med lösbrev till Sekretess C.
Kopia av aktbilaga 3 översänt till Advokat Ester
Andersson Zandvoort.
(I)
12 2018-05-23 Kopia av Förordnande, aktbilaga 9, e-skickat till
målsägandebiträde, aktbilaga 3, bifogad till
13 2018-05-23 10 Förordnande e-postat till Advokat Ester Andersson
Zandvoort. Kopia skickat med lösbrev till Sekretess D.
Kopia av aktbilaga 4 översänt till Advokat Ester
Andersson Zandvoort.
(I)
14 2018-05-23 Kopia av Förordnande, aktbilaga 10, e-skickat till
målsägandebiträde, aktbilaga 4, bifogad till
15 2018-05-29 11 Framställan om förordnande av offentlig försvarare
(Sekretess E)
Sekretessmarkering borttagen av anpalmq, 2018-06-01.
(E)
16 2018-05-29 12 Förordnande e-postat till Advokat Bengt-Göran Hugoson.
Kopia av aktbilaga 11 översänt till Advokat Bengt-Göran
Hugoson.
(I)
ÖREBRO TINGSRÄTT Dagbok
Utskriftsdatum
2019-07-15
17 2018-05-29 Kopia av Förordnande, aktbilaga 12, e-skickat till
Kopia av Framställan om förordnande av offentlig
försvarare (Sekretess E), aktbilaga 11, bifogad till
18 2018-05-29 13 Förordnande och entledigande e-postat till Advokat
Ingvar Backman. Kopia e-postat till Advokat Bengt-
Göran Hugoson. Kopia av aktbilaga 11 översänt till
Advokat Ingvar Backman.
(I)
19 2018-05-29 Kopia av Förordnande, aktbilaga 13, e-skickat till
Kopia av Framställan om förordnande av offentlig
försvarare (Sekretess E), aktbilaga 11, bifogad till
20 2018-05-29 14 Framställan om förordnande av offentlig försvarare sid 1
(Får lämnas ut)
21 2018-06-01 Målet är omfördelat från Allmänna målenheten, Rotel 6
till Allmänna målenheten, Rotel 7
22 2018-06-01 15 Häktningsframställan, Stefan Davidsson (E)
23 2018-06-01 16 Kallelse skickat med lösbrev till Polismyndigheten, region
Bergslagen.
24 2018-06-01 17 Utskrift av belastningsregisterutdrag - Stefan Davidsson
25 2018-06-01 18 Protokoll häktningsförhandling
26 2018-06-01 19 Häktningspromemoria ingiven av åklagaren
27 2018-06-01 BESLUT (häktning skälig misstanke) - Åklagarkammaren
i Örebro, Åklagarmyndigheten, Stefan Davidsson
28 2018-06-01 BESLUT - Stefan Davidsson, Åklagarkammaren i Örebro,
Åklagarmyndigheten, Åsa Hiding

Har du tid att begära ut aktbilaga 20?
2018-06-07 Skrivelse fr avd Backman
Citera
2019-07-16, 15:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Jag är också tveksam till att man har utrett familjen fullt ut.

Jag undrar om dom ens plockade in UWs och barnens mobiler.

Har också funderat kring detta.

De båda äldsta postade till synes instagraminlägg bara dagarna efter försvinnandet. Visserligen kan man använda andra elektroniska enheter än mobiltelefoner för att göra detta, men bland ungdomar är nog luren allra vanligast. Dessutom syns deras mobiltelefoner på respektive instagraminlägg.

(Därmed inte sagt att någon av dem per definition är skyldig, men oavsett bör/borde utredarna ha beslagtagit samtligas mobiltelefoner för teknisk undersökning. Frågan kvarstår om detta gjordes).
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-07-16 kl. 15:27.
Citera
2019-07-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Har du tid att begära ut aktbilaga 20?
2018-06-07 Skrivelse fr avd Backman

Tyvärr, på språng om några minuter bara.

Någon annan kanske
Citera
2019-07-16, 15:42
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

De båda äldsta postade till synes instagraminlägg bara dagarna efter försvinnandet. Visserligen kan man använda andra elektroniska enheter än mobiltelefoner för att göra detta, men bland ungdomar är nog luren allra vanligast. Dessutom syns deras mobiltelefoner på respektive instagraminlägg.

(Därmed inte sagt att någon av dem per definition är skyldig, men oavsett bör/borde utredarna ha beslagtagit samtligas mobiltelefoner för teknisk undersökning. Frågan kvarstår om detta gjordes).

Det var nog väldigt mycket som inte gjordes efter konstens regler vid försvinnandet, men vad det gäller mobiler, så tänker jag att IT-forensikerna kanske inte ens behöver tillgång till någons mobiler eftersom de har sett till att få allt material via operatörerna?
Fast, något tveksam blir jag över hur de har skött fallet under sommaren -18 med tanke på den sena efterlysningen av vittnen och höstkrattningen.
Citera
2019-07-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Svaret är nej. Han har gått under radarn på samma sätt som i tråden. Oberörbar.

Men hur vet du det?
Kag antar att man tittar först på anhöriga vid brott som mord. Du känner ju ingen i detta fall har du hävdat så lite mer info tack.
Har du kontaktat SD?
Citera
2019-07-16, 15:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Är detta fakta eller spekulerar du?

Du pekar med hela handen på en person samtidigt som du "konstaterar" att han "gått under radarn" och ger ett svar på att han inte har kollats som att detta är fakta.

Och om du anser att detta är fakta, hur vet du det?
Citera
2019-07-16, 16:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Jag är också tveksam till att man har utrett familjen fullt ut.

Jag undrar om dom ens plockade in UWs och barnens mobiler.
Precis. Och som du uppmärksammade tidigare så är det uppseendeväckande att dom första poliserna direkt misstänkte LW utsatts för brott. Dessutom av SD. Eftersom LW även nattetid spontancatchade så är det första anhöriga UW och NW borde oroat sig för var att LW råkat ut för en olycka. Det gick lite för snabbt att rikta ljuset på att SD utsatt LW för ett brott för att det ska kännas bekvämt.

Det kan väl inte varit så att en uppjagad och drivande son och inte den mer följsamma UW var aktiv i utpekandet av SD?

Samtiga mobiler som rört sig i området den aktuella tiden är kartlagda men jag misstänker att sonens rörelse under sena kvällen negligerats eftersom den setts som naturlig eftersom han rörde sig fritt mellan föräldrarna. På samma sätt kan DNA hos NFC negligerats emedan det är på utredarnas specifika direktiv analyserna görs? Under radarn.

Det skulle förklara ett och annat inte sant?

Om SD
Eftersom både brottsplats , brottsoffer samt tidpunkt och sannolik dödsorsak finns så är det så osannolikt att det gränsar till omöjlighet att SD som från dag ett (1) är misstänkt inte går att binda vid brottet.

Det går inte komma till annan slutsats än att utredningen (och SDs stalkare i tråden) måste tänka bredare.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-07-16 kl. 16:24.
Citera
2019-07-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Nej, varför i sin dar skulle Örebropolisen göra sig omaket med att onödigtvis bredda sitt tunnelperspektiv?
Man hade ju redan utredningens Dag 1, alltså tisdagen den 15e, bestämt sig för vem skulle vara misstänkt. Det var SD. Orsaken till att man omedelbart fixerade siktet mot honom, det har diskuterats, men anhållandet och häktningen talar ju bara det sitt tydliga språk: "SD är den vi skall granska!" (Ungefär så bör det ha låtit på Örebro polishus redan från start).

Sen efter tisdagen kom det dröja ytterligare flera dagar innan kroppen hittades. Utan att man fann nåt i bevisväg bindande där på plats (spekulation).

Jag gissar att det är flera personer som Polisen tyvärr lät bli att undersöka tidigt. Undrar hur många "borttappade" mobiler som därför aldrig kunde bli undersökta?
Citera
2019-07-16, 16:14
Medlem
Citat:
Det var nog väldigt mycket som inte gjordes efter konstens regler vid försvinnandet, men vad det gäller mobiler, så tänker jag att IT-forensikerna kanske inte ens behöver tillgång till någons mobiler eftersom de har sett till att få allt material via operatörerna?
Fast, något tveksam blir jag över hur de har skött fallet under sommaren -18 med tanke på den sena efterlysningen av vittnen och höstkrattningen.
I det jag fetat påstår du nåt som du väl inte har
täckning för?
Om inte jag är felinformerad, så har operatörterna bara krav om ett halvårs sparande av trafiken. Har jag fel?

För om jag inte har fel och åkl Åsa Hiding i t ex i slutet av november kom på att det vore kanske värdefullt att kolla X och Y och Z -tja, då finns ju inte den infon att få ut längre från operatörerna.
Såvida jag inte har alldeles fel för mig.
Citera
2019-07-16, 16:21
Medlem
Citat:
Detta inlägg skrev du i juni förra året. Jag funderar på när i tid de påstådda handgemängen skulle ha skett. Jag har väldigt svårt att tro att LW skulle ha gett sig in i slagsmål med den långa stadiga sonen som då närmade sig 17 år. Jag tror nog att mor och son kom bra väldigt bra överens - annars hade han nog aldrig valt att ha sin mamma som Handledare för övningskörning.

Möjligen att det kan ha skett en del kontroverser med stora grabben 4 år tidigare när pappan gifte om sig och mamma LW var hyperaktiv med sina GC-intressen. Jag kan tänka mig att grabben då blev utåtagerande om han upplevde att föräldrarna var uppslukade av annat. Det är inte omöjligt att det har förekommit barnutredningar som MH bloggade om. Den sistnämnda borde ha funderat på om kanske hon var en bidragande orsak till i att det inte fungerade som det borde hemma hos "W*sstr*mmarna" - d v s om det verkligen var så rörigt som hon vill tillstå. MH nådde inte fram till de två större barnen - det framgår tydligt i hennes blogg. Hon passade nog på att tvåla till dem också när hon som exfru till UW "ofrivilligt" drogs in i morddramat som utspelade sig i Örebro.

MGM är fortsatt Skäligen misstänkt över ett år efter mordet. Om det inte fanns substans i misstankarna så vore han avskriven vid det här laget. Det finns något som SD:s advokat sa när SD var häktad och det var att hans klient hade teorier om vad som hade hänt, men att det var för tidigt att lägga fram. Varför var det för tidigt? När hade de tänkt lägga fram SD:s teorier? Är de tänkta att användas som avledningsmanövrar när det börjar osa hett?

Nu är jag nyfiken på senaste nytt från EGT. Hen brukar vara uppdaterad på uppgifter från SD. Vad säger SD idag om sina teorier? Vem är mördaren enligt honom?
Ok, 4 år tidigare var alltså LW enligt dig "hyperaktiv" vad gäller GC.
När anser du att LW växlade ned till "normalaktiv" vad gäller GC?
Citera
2019-07-16, 16:21
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
I det jag fetat påstår du nåt som du väl inte har
täckning för?
Om inte jag är felinformerad, så har operatörterna bara krav om ett halvårs sparande av trafiken. Har jag fel?

För om jag inte har fel och åkl Åsa Hiding i t ex i slutet av november kom på att det vore kanske värdefullt att kolla X och Y och Z -tja, då finns ju inte den infon att få ut längre från operatörerna.
Såvida jag inte har alldeles fel för mig.

Hörrdu, C78! Du är lite för snabb ibland i din iver att ifrågasätta och mästra andra skribenters inlägg.
Om du läser en gång till vad du fetat i mitt inlägg, så kanske mitt frågetecken uppenbarar sig och du möjligen kan inse att jag inte påstår något som jag inte har täckning för.
Citera
2019-07-16, 16:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Du har tidigare skrivit något (som jag inte hittar nu) som kunde tolkas på något sätt som att du hade någon slags källa, eller visste sakerer och ting på något sätt men att du inte kunde avslöja hur. När du konfronterades tyckte jag inte att det blev klarare.

Har vi någonsin fått veta att du på något sätt har insyn i utredningen, känner någon av de inblandade eller någon som helst i Örebro?

Men du skriver här ovan på ett sådant sätt att vi ska uppfatta detta som fakta. Vem/vilka skulle kunna veta en sådan sak?

Nästan enbart utredarna/polisen och ÅK? Tror kanske inte ens alla som är utredda vet själva om i vilken omfattning de är utredda.

Däremot kräver du av andra att de ska visa källor( vilket jag inte anser fel).

Jag skulle dock vilja påstå att alla inte ljuger så fort de öppnar munnen eller inte kan visa direkt källa. Eller hur?

Om vi skulle använda samma taktik som du har mot dig själv, skulle jag kunna säga att du har minsann inte visat på något som helst sätt att du har den möjlighet som du påstår dig ha, att kunna ha fakta.

Om du kollar nedan, så är detta ditt svar till Sherlock. Han har berättat hur han kände LW. Det säger en del om varifrån han har sina källor. Mer än så kan man inte berätta utan att outa sig. Detta är långt mycket mer än det du har gjort.

Citat:
Det fetare. Antingen visar du källa på misshandeln eller så ljuger du och gör dig ansvarig för förtal.

Tänk om vi skulle anklaga dig för att ljuga, vara ansvarig för förtal om ett minderårig barn till offret, eftersom du inte visar på källor. Mindre än källor faktiskt. Ingenting har vi fått veta om hur du har fått din "fakta" som du använder för att peka ut en person.

Nu är detta ett anonymt forum, och förtal kan aldrig komma på tal.
Ribban är otroligt olika hög för olika personer för vad och hur man kan skriva. Reglerna här överensstämmer inte med de etiska normer vi har gemensamt i vårt samhälle.

Men man kan tänka efter lite extra när de handlar om barn, minderåriga och de sörjande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in