2019-07-16, 00:19
Medlem
svt.se: Har sökt jobb i flera år: ”Hur välkommen är man här med sin bakgrund?”
Robabah Haidari tror att det kan vara svårare för kvinnor att komma in på arbetsmarknaden.

För ungefär fyra år sedan kom Robabah Haidari till Sverige ... väntade hon ungefär 2,5 år på uppehållstillstånd. Sedan dess har hon sökt arbete, men hittills utan framgång.

...pratar svenska efter åtta månader i SFI, men vill helst bli intervjuad på persiska.

Kommer du att hitta jobb som sjuksköterska?

...upp till mig, hur engagerad jag är i att utvecklas och hitta ett jobb inom mitt yrke, men det har också lite grann med samhället att göra. Hur välkommen man är med den bakgrund man har?
Vad säger ni om detta?

Robabah Haidari försöker sig inte på ett ord svenska när hon blir intervjuad, men lastar samhället för att hon inte får jobb som sjuksköterska.

Robabah Haidari antyder att hon inte är välkommen med sin bakgrund, men tycks inte reflektera över att hon behöver tolk och att hon har en religiös huvudduk som förtryckt många kristna.

Borde SVT ställt frågan "Kan det vara så att du inte kan svenska språket tillräckligt bra?" eller "Kanske borde du ta av dig din religiösa huvudduk och visa att du faktiskt vill integrera dig i det samhälle du förväntar dig ska ta emot dig?"
Citera
2019-07-16, 00:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Robabah Haidari tror att det kan vara svårare för kvinnor att komma in på arbetsmarknaden.

För ungefär fyra år sedan kom Robabah Haidari till Sverige ... väntade hon ungefär 2,5 år på uppehållstillstånd. Sedan dess har hon sökt arbete, men hittills utan framgång.

...pratar svenska efter åtta månader i SFI, men vill helst bli intervjuad på persiska.

...upp till mig, hur engagerad jag är i att utvecklas och hitta ett jobb inom mitt yrke, men det har också lite grann med samhället att göra. Hur välkommen man är med den bakgrund man har?
Vad säger ni om detta?

Robabah Haidari försöker sig inte på ett ord svenska när hon blir intervjuad, men lastar samhället för att hon inte får jobb som sjuksköterska.

Robabah Haidari antyder att hon inte är välkommen med sin bakgrund, men tycks inte reflektera över att hon behöver tolk och att hon har en religiös huvudduk som förtryckt många kristna.

Borde SVT ställt frågan "Kan det vara så att du inte kan svenska språket tillräckligt bra?" eller "Kanske borde du ta av dig din religiösa huvudduk och visa att du faktiskt vill integrera dig i det samhälle du förväntar dig ska ta emot dig?"

Lär hon sig språket så kommer hon få jobb direkt. Så enkelt är det. Man måste lära sig svenska om man ska jobba i vården.

När jag var yngre träffade jag tre bröder från Irak på ett läger. Dom hade varit i Sverige i 9 månader. Dom pratade förvånande bra svenska, och var nyfikna på att lära sig. Men så var dom kristna också. För att muslimer ska kunna integreras i samhället måste dom vara rätt moderata, för annars är vi kafirer ju paria...
Citera
2019-07-16, 00:33
Medlem
Hon behöver svensk legitimation för att arbeta som sjuksköterska. Låter på inslaget som om ingen talat om det för henne...

http://www.vagentilljobben.se/nyanland/valjyrke/sjukvard/sjukskoterska.2092.html

Lyckas hon få en så kan det knappast vara något problem att hitta ett jobb.
Citera
2019-07-16, 00:39
Medlem
StuGs avatar
Komiskt inslag. Väldigt informativt för Svensson i tv sofforna.

Kvinnan kommer 1. Från Iran. Ni vet det stora kriget som pågår där... 2. Vistats här flera år men föredrar att inte prata svenska. (Har träffat kinesiska studenter som med hjälp av biblioteket och Google lärt sig hjälplig svenska på egen hand på 6 månader.
3. Tycker att AF borde "hjälpa henne att hitta jobb". Det är väl ffs det man håller på med?!
Om hon nu är högskoleutbildad (i Afghanistan eller Iran) skulle hon själv kunna ta reda på exakt vad hon behöver göra för att arbeta som sjuksköterska i Sverige. Det skulle ta högst ett par dagars googlande och rundringande.

Som sagt. Väldigt illustrativt.
Citera
2019-07-16, 01:38
Medlem
MrsVanity1s avatar
Typisk blatte inställning.

Allt ska serveras på fat men klart Löfven älskar ju att ge dem bidrag .

Så less skiten!
Citera
2019-07-16, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Vad säger ni om detta?

Afghanmamma gråter ut i media:

Har sökt jobb i flera år: ”Hur välkommen är man här med sin bakgrund?”

För ungefär fyra år sedan kom Robabah Haidari till Sverige. Hon kom från Iran men har afghanska rötter. I Sverige väntade hon ungefär 2,5 år på uppehållstillstånd. Sedan dess har hon sökt arbete, men hittills utan framgång.
– Jag har sjuksköterskeutbildning från hemlandet så helst önskar jag ju det. För tillfället studerar jag SFI, och jobb är ju jobb, men helst i den riktningen, säger Robabah Haidari.

Utan att ens ta reda på någon fakta själv är svenskar redan rasistanklagad, och hon känner sig utanför med sin bakgrund...

sjuksköterskeleg Utan svenskt personnummer eller uppehållstillstånd

Vi kräver inte att du har svenskt personnummer, uppehållstillstånd eller att du bor i Sverige för att få legitimation. Men för att kunna studera och jobba i Sverige måste du ha ett uppehålls- eller arbetstillstånd från Migrationsverket.

Om du har en legitimation i ett EU- eller EES-land
Du som är utbildad utanför EU och EES, har fått legitimation i ett EU- eller EES-land och har jobbat som legitimerad i tre år i det landet ska ansöka som om du är utbildad i ett EU- eller EES-land.

Visa dina kunskaper i svenska och yrkeskvalifikationer
För att få legitimation måste du få dina yrkeskvalifikationer erkända. Du behöver dessutom ha språkkunskaper i svenska, danska eller norska. Kompletteringsutbildning vid svenskt universitet.
Göra kunskapsprov, praktisk tjänstgöring och kurs i författningskunskap.

Vill man inte läsa själv kan man:

Unik utbildning för sjuksköterskor med utländsk examen - distansutbildning:
Luleå tekniska universitet är det enda lärosätet i landet som erbjuder distansutbildning och mentorprogram i den kompletterande utbildningen för sjuksköterskor med utländsk examen från land utanför EU/EES och Schweiz.

Snabbspår: sjuksköterska

Om du är ny i Sverige och har erfarenhet av eller utbildning i ett yrke där det finns ett stort behov av personal, ett så kallat bristyrke, kan du ha möjlighet att ta en snabbare väg in på arbetsmarknaden. Med en kombination av bland annat validering, praktik, språkträning och skräddarsydd kompletterande utbildning kan du snabbare hitta ett jobb där din tidigare utbildning och erfarenhet kommer till användning.

Du får BETALT att plugga svenskar får ta lån att plugga....

Du som deltar i snabbspår kan få aktivitetsstöd eller etableringsersättning. Du kan även ha rätt till ersättning för kostnader i samband med resor och dubbelt boende.

Varför ville hon söka asyl istället för arbetsuppehållstillstånd??
Bidrag och gratis bostad och gratis/betald utbildning kanske?

Är såååå trött på gråtande afghaner som rasist anklagar sverige och känner sig utanför innan de ens vet vad som finns !! Vad har hon gjort i 4 år ???????

Grejen är att många vill ha ett sjuksköterske leg men det är få som klarar av proven och språkkunskaperna.

2013-2018 mottog Socialstyrelsen ca 2800 ansökningar från
personer som ville få sin sjuksköterskeutbildning från ett land utanför EU/EES
bedömd. endast 346 svenska
sjuksköterskelegitimationer har utfärdas till gruppen under perioden 2013-2018.

det finns jobb för arabiskt talande vårdpersonal i solna där hon bor arabiska äldreboende, hemtjänst och assistans. De hade säkert viljat ha en vårderfaren undersköterska som jobbar åt dem.

Men nej.......Hon vill bara FÅ utan att anstränga sig.

Vilket annat land får betalt i för att läsa på universitetet????
Vilket annat land har särskilda utbildningar för nyanläda som bara är för dem??

Sluta LIPA och ta ett eget vuxenansvar.
Citera
2019-07-16, 01:41
Bannlyst
Hon får väl starta en klinik som endast tar emot patienter vars tungomål överensstämmer med hennes egna. Hon sa dock att hon gick SFI så om sisådär 10 år med hennes inställning kan hon någorlunda svenska.
Citera
2019-07-16, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Komiskt inslag. Väldigt informativt för Svensson i tv sofforna.

Kvinnan kommer 1. Från Iran. Ni vet det stora kriget som pågår där... 2. Vistats här flera år men föredrar att inte prata svenska. (Har träffat kinesiska studenter som med hjälp av biblioteket och Google lärt sig hjälplig svenska på egen hand på 6 månader.
3. Tycker att AF borde "hjälpa henne att hitta jobb". Det är väl ffs det man håller på med?!
Om hon nu är högskoleutbildad (i Afghanistan eller Iran) skulle hon själv kunna ta reda på exakt vad hon behöver göra för att arbeta som sjuksköterska i Sverige. Det skulle ta högst ett par dagars googlande och rundringande.

Som sagt. Väldigt illustrativt.
Utbildningarna/skolorna i MENA-området har väldigt låg nivå, en som liknar vad 13-15 åring klarar av.

Alltså är deras utbildningar rent skräp. MVG/A+ i deras länder motsvarar E-F här
Citera
2019-07-16, 05:38
Moderator
Chantres avatar
Om hon kan prata svenska efter 8 månader. Varför pluggar hon fortfarande SFI fyra år senare?
Citera
2019-07-16, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Om hon kan prata svenska efter 8 månader. Varför pluggar hon fortfarande SFI fyra år senare?

Säkert något bidrag som hon blir av med om hon slutar med SFI.
Citera
2019-07-16, 07:10
Medlem
Avva66s avatar
Lär hon sej språket hjälpligt, och går en undersköteskeutbildning, så har hon snart jobb inom äldrevården. Om det passar damen att torka otrogna i baken.
Citera
2019-07-16, 07:21
Medlem
Dålig inställning på människan

Min flickvän från Asien fick fast anställning efter 4 månader i Sverige.

De tre månader hon gick på sfi mötte hon denna typ av människor som endast går på sfi för bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in