2019-05-07, 12:30
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vankel
Vad tyst det är i tråden , någon måste ju veta någonting? Jag hörde att det finns de som har sett folk rusa ut från centrumet...
Kom igen nu...

"Åklagare har nu tagit över utredningen av Bergabranden och det finns misstänkta personer, meddelar polisen.
I ett pressmeddelande på tisdagen skriver polisen:
”Utredningen har nu tagits över av åklagare eftersom tekniska undersökningar pekar på att branden var anlagd och det finns nu personer misstänkta för brott.”"

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/bergabranden-det-finns-personer-misstankta-for-brott/
Citera
2019-05-11, 09:01
Medlem
spoilers avatar
Någon som vill ha försäkringspengar?

"Vid början av insatsen ska brandmän bryta upp dörren till halalbutikens baksida. Men det behövs inte, för dörren är redan öppen."

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/bergabranden-dorr-var-oppen-till-butik-dar-elden-startade/
Citera
2019-05-11, 17:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Någon som vill ha försäkringspengar?

"Vid början av insatsen ska brandmän bryta upp dörren till halalbutikens baksida. Men det behövs inte, för dörren är redan öppen."

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/bergabranden-dorr-var-oppen-till-butik-dar-elden-startade/

Öppen för att den var uppbruten, ja.
Citera
2019-05-11, 17:32
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Öppen för att den var uppbruten, ja.

Visst, men en suspekt plats att starta en brand. Finns det någon känd konflikt?
Citera
2019-05-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagaslut
Har för mig att J*cke blev dömd till sluten anstalt och han har nyligen blivit frigiven
Nej jocke har varit frigiven i 6 år Och han är oskyldig. Han låg och sov och dom 4 som tände på är redan anhållna.
Citera
2019-05-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagaslut
ja
Ta reda på fakta va.
Jocke satt inte på sluten psykad avd för pyroman.
Citera
2019-05-22, 18:40
Medlem
tempeZZts avatar
Att CircleK-macken nu rivs, har det varit på gång tidigare?

Det sägs att avtalet med stationen i fråga löpt ut, men nog måste det bero på att de tröttnat och inte vill förlänga?

Får se om någon annan station vill teckna avtal i ett brandriskområde som Berga C.
Citera
2019-05-26, 14:01
Medlem
Jocke här, tänkte att jag skulle klargöra lite saker då jag fortfarande är en person som alla tänker på så fort någonting händer. Jag var bara inblandad i Berga centrum branden och ingen utav dom andra bränderna.

Nej, jag har inte suttit på en sluten anstalt eller på någon form utav psyk avdelning för pyromani i 6 år. Jag blev "frisläppt" i början utav 2013 så jag har varit mer än fri i 6 år nu utan någon kriminell aktivitet. Jag ligger inte heller bakom den nya branden men det är inte så svårt att lista ut vem/vilka det är.

Jag blev dömd till att uppfylla en neuropsykologisk utredning. Förmodligen för att jag varit väldigt tydlig med vad som hände kvällen då Berga först brann ner, och sedan ändrat min historia. Förmodligen även för att en stor del utav Berga centrum även brunnit ner.

Hur eller hur, jag satt arresterad i 3 dagar och häktad i ett par dagar om jag minns rätt. Efter detta spenderade jag runt en månad på ett låst behandlingshem på Visingsö som ligger i Vättern, vänster om Gränna. Efter detta fick jag chansen att spendera min tid på ett HVB (Jogersö-Gruppen HVB) hem i Oxelösund, Nyköping. Där satt jag på en SoL placering (frivilligt). Jag blev bara dömd till att göra en neuropsykologisk utredning, som jag kunde ha gjort medans jag bott hemma. Denna utredning kom fram till att jag hade ADHD, vilket jag alltid haft. Så jag har ingen viljekraft för att bränna ner saker då eller nu. Och nej vi kom inte alla undan skadestånd, det var inte den fulla summan men vi blev skyldiga till att betala lite i alla fall.

Målet den kvällen var aldrig att Berga skulle brinna ner, det var inte ens en diskussion den kvällen om en byggnad. Endast två gröna stora plastcontainrar. Som stod 1.5-2 meter ifrån väggen. Men i FuP finns det bilder som visar att den nedbrunna containerns hjul flyttat sig närmre väggen, mer specifikt 30cm ungefär ifrån väggen. Jag eller någon jag vet flyttade ej fram containern. Vi observerade elden i 15-20 minuter ifrån träden och under dom minuterna har elden bara stigit ifrån en utav containrarna cirka 20 cm över kanten, medans den andra containern inte tagit sig. Vill också säga att båda containrarna inte ens hade halva utrymmet fyllt. Så från att vi lämnade Berga efter 20 minuter, hade containrarna flyttat sig närmre väggen och blivit fylld med mer brännbart material, vilket resulterade till att ett fönster small och att det tog sig i taket. Vittnen säger att dom såg personer som sprang ifrån Berga, vilket vi inte gjorde, vi gick lugnt och stilla tillbaka till Norrliden där vi blev mötta utav två poliser. Så dom som sprang enligt vitten måste varit dom som såg till så att containrarna blev lite farligare än dom egentligen var. Jag vet inte heller varför målet var att tända på två containers, men jag är ganska säker på att det inte var för att Norrliden har en multiplan då flertal personer ifrån Berga då som nu spenderar sin tid på multiplanen i Norrliden.

Jag nämnde att jag inte hade någon viljekraft att bränna ner något då eller nu. Jag tände aldrig på containern, jag fegade ur och gick till träden. Min container är den som inte tog sig riktigt. Tänker inte upprepa igen vem som gjorde vad då det finns i FuP.

Poängen är att jag inte är psykisk störd, jag har inte suttit inne i 6 år och jag har inte bränt ner Berga igen. Jag har två personer som jag styrka det. Allt annat som nämns om mig är antingen inte den fulla bilden eller så är det falskt.

Tänkte också efter flera år även svara på det andra ämnet om Berga branden med titel 'Kalmar: Storbrand Berga centrum, misstänkt mordbrand 12/10 -11'.

- Min framtid ser inte alls dålig ut.
- Min ekonomiska situation ser bra ut.
- Har haft jobb efter branden (Personal på Daglig verksamhet etc.)
- Har även pluggat efter branden
- Nej hag tar den inte i tvåan.
- Nej jag gick aldrig runt och sade att jag hade "bränt" ner Berga.
- Nej min morbror är ej min pappa, däremot har han samma namn. Förmodligen där ifrån missförståndet kommit ifrån.

Vill ni veta mer så finns jag här!
Citera
2019-07-01, 12:36
Medlem
spoilers avatar
"En 43-årig man som befinner sig på fri fot har begärts häktad, misstänkt för att ha anlagt den omfattande branden i Berga centrum den 6 mars.
Åklagare Johan Henningsson vill att mannen häktas, på sannolika skäl misstänkt för grov mordbrand.
– Den bevisningen vi har pekar på den här personens delaktighet. Vi bedömer att bevisningen är så pass stark att det räcker för att frihetsberöva personen i fråga.

Åklagaren tror inte att 43-åringen har agerat ensam.
– Det finns flera misstänkta men just nu vill vi få in och förhöra den här personen för att komma vidare i utredningen."

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/man-begars-haktad-for-bergabranden/

"Enligt honom så ska den misstänkta mannen ha någon sorts relation till någon av de verksamma i den nedbrunna byggnaden.
– Det är naturligtvis så att vi misstänker det."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=7254950
Citera
2019-07-15, 14:14
Medlem
spoilers avatar
"Efter två veckor har polisen fortfarande inte kunnat förhöra den misstänkte.
– Han vistas utomlands, säger Johan Henningsson. Vi vet ungefär var han är, men vi har ingen möjlighet att få hit honom.

Han vill inte gå in på vad just 43-åringen ska ha gjort sig skyldig till.
– Han är misstänkt för grov mordbrand tillsammans med flera andra gärningsmän.
Trots att mannen inte är efterlyst menar åklagaren att polisen ändå kommer att få tag på 43-åringen, bara han återvänder till Sverige."

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/annu-har-inget-polisforhor-kunnat-goras-med-misstankt-for-bergabranden/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in