Citat:
Ursprungligen postat av
cjh
Han är inte häktad på grund av sitt arbete. Han är häktad därför att han inte har sin hemvist i Sverige. Och det är därför också helt korrekt att en person som har sin hemvist i Sverige inte skulle blivit häktad, allt annat lika. Men lagen tar inte, och skall inte ta, hänsyn till vilket arbete en misstänkt har.
Jag har inte påstått att ASAP Rocky är häktad på grund av sitt arbete - utan trots sitt arbete!
Något alla vuxna någon gång fått lära sig är att visa hänsyn. Om åklagaren inte klarar av det utan måste stirra sig blind på lagtexten när han vantolkar den - då kanske inte han passar att vara kammaråklagare.
Hänsyn i det här fallet hade varit att se till ASAP Rockys turnéplan och göra det bästa av situationen för alla inblandade. Det hade inte spelat någon roll för varken utredning eller framtida domstolsprocess att man låtit Flacko lämna polisstationen och fara vidare till nästa turnéstopp.
Sen så vill jag vidhålla att häktningen inte har någonting med att han är utländsk medborgare att göra.
Jag kan minnas flera fall under bara senaste året där utländska medborgare misstänks för betydligt grövre brottslighet (t ex mordförsök) och inte häktas. Nu kanske du eller någon annan hater vill flika in att i de fallen har misstankegraden varit lägre - men det borde inte spela någon roll.
Om nu misstankegraden mot ASAP Rocky med entourage är så starka på grund av filmerna från händelsen (som tycks vara det som ligger till grund för hela utredningen), vad är då syftet med att ha hjältarna bakom lås och bom?
Vi lever inte på 1800-talet. Videomaterialet kommer att finnas kvar även om hjältarna lämnar landet.
Som sagt - hänsyn. Det fanns inte sett till hur man behandlat andra misstänkta utländska medborgare skäl att häkta ASAP Rocky efter hans återtagande av gatufriden.