2019-07-12, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Helt rätt. Som jag skrev tidigare i tråden, alla konstigheter ageranden som gjorts i detta fall av polis, rättsväsende, media, etc, beror på att BO tillhör en av regeringen speciellt utvald grupp.
Detta hade aldrig skett om ASAP Rocky fredat sig mot en svensk nobody.
Stämmer inte, ASAP Rocky, har här använt mer våld än vad som krävs.
Dessutom ger inte det filmade klippet hela historien.Rockys gäng börjar ju filma vid en tidpunkt där det ser ut som de blir förföljda trots att de uppmanas lämna Rocky gänget.
Det är ett smart drag att filma och lägga upp de sekvenser som ska förklara att rapparen och hans gäng är förfälja av två knarkare. Där de försöker åberopa självförsvar!
Rocky är ett ghettobarn från Harlem och alls inte dum, utan streetsmart.
Men som sagt det finns en början till det som hände, och trots sitt kändisskap så ska RAppar Rocky bedömas utifrån sina handlingar, onödigt mycket våld har användts.
Och förhoppningsvis så ska de två brottsoffren berätta hur allt startade, det kan finnas dokumentation på
detta också.
Citera
2019-07-12, 01:53
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Dessutom ger inte det filmade klippet hela historien.Rockys gäng börjar ju filma vid en tidpunkt där det ser ut som de blir förföljda trots att de uppmanas lämna Rocky gänget.
Det är ett smart drag att filma och lägga upp de sekvenser som ska förklara att rapparen och hans gäng är förfälja av två knarkare. Där de försöker åberopa självförsvar!
Men som sagt det finns en början till det som hände, och trots sitt kändisskap så ska RAppar Rocky bedömas utifrån sina handlingar, onödigt mycket våld har användts.
Och förhoppningsvis så ska de två brottsoffren berätta hur allt startade, det kan finnas dokumentation på
detta också.

Jag delar inte din beskrivning av situationen förutom att ASAP Rocky är streetsmart, och även smart på andra sätt och vis. Dessutom vacker att titta på och med ett fint hjärta.
Du måste se till det stora hela i det jag skrev. Det handlade inte om incidenten (vilket vi kommer få reda på mer om senare) utan om hur polis, rättsväsende, media osv agerar helt annorlunda enbart pga vem som är BO.
Varför häktas Rocky när häktning inte ska vara aktuellt såvida inte man misstänks för ett brott som ger minst ett års fängelse? Det har inte heller något med flyktrisk att göra. Se mitt förra inlägg för källhänvisning.
Man har agerat i detta fallet på ett sätt som man i vanliga fall inte gör och enligt lagen inte ska göra.
Citera
2019-07-12, 02:22
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den fd USA-ambassadören tror att det ligger rasism bakom gripandet och inspärrningen av ASAP Rocky:

Här fick den svenska regeringen något att bita i...

Du missförstår artikeln i DN. Vad han säger är att de som angrep Rocky och hans livvakt hade rasistiska motiv.

”Vad får dig att tro att det här handlar om rasism?
– Om du tittar på filmklippen ser man att angriparna som ger sig på Rocky och hans team inte verkar vara ute efter till exempel pengar. De vill skada dem. Jag vet inte vad som motiverar dem, men det tycks som att de måste vara rasmässigt hatiska personer. Jag vet inte vad som rör sig i dessa unga människors huvuden, men det verkar som om de vill börja bråka”
https://www.dn.se/kultur-noje/usas-tidigare-ambassador-uppmanar-regeringen-att-lagga-sig-i-fallet-asap-rocky/
Citera
2019-07-12, 02:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Måste vara en mardröm för general Löfvén med svensk regering #Sverigebilden. Bra reklam

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/news/tyler-the-creator-schoolboy-q-boycott-sweden-travel-asap-rocky-arrest-a8996891.html

Svensk msm kan inte heller vinkla det till sin fördel. Har det varit svenskar som attackerat asap har media gått all in Jimmie Åkesson, rasism, svensk kolonialism, svensk apartheid.

Garanterat. Då hade det varit "här skämmer nazisterna ut Sverige" och "nu förbjuder vi rasistiska partier som NMR, AfS och SD".

Citat:
detta också.

Därför att "det roligaste Rocky vet när han är på turné är att gå gatorna och spöa oskyldiga" eller? Jag gissar att Rocky vet hur drogpåverkade beter sig och vilka faror som kan finnas med dem. Om två spinkiga afghaner ger sig på fysiskt större personer som är fler till antalet så borde alla larmklockor ringa att här är det något skumt. Kanske befarade de att de hade knivar eller pistoler. Afghanerna betedde sig som sjuka djur när de förföljde Rockys sällskap. Oavsett hur det här slutar så lär inte Sverige komma positivt ut ur den här historien. Om nu en tidigare ambassadör ställer upp bakom Rocky så ger det ju händelsen ännu större dignitet.

För sakens skull. Jag har aldrig hört talas om Rocky tidigare. Jag föraktar hiphop/rap-kulturen. Den musikvideo som länkades till i början av tråden tycker jag är vidrig. Det förvånar mig att feminister inte vill förbjuda den kulturen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Hade inte spelat någon roll vem de sparkade på, lagen är super tydlig med att du bara får använda en specifik mängd våld mot den som anfaller dig.

Så hade han sparkat på en vanlig Svensson så hade hade samma sak skett

Jag är tämligen säker på att media hade vinklat hela händelsen helt annorlunda om det var två drogpåverkade svenskar som trakasserade Rockys sällskap och åkte på däng. Kanske hade Löfven travesterat landsförrädaren Reinfeldt med "man ska inte bli förvånad att sådant sker när man beter sig så" eller något liknande.
Citera
2019-07-12, 03:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost1
Herrejävlar vilken circle-jerk av samhällsförakt den här tråden blivit. Visst finns det brister i det svenska rättsväsendet men kom igen. Det existerar en film på när herr Flacko och hans entourage går loss på någon som ligger ner. Självklart måste det utredas om ett brott har skett. Och ja man har faktiskt rätt att försvara sig i det här landet, lagen ger till och med utrymme för lite övervåld (s.k. nödvärnsexcess).

I det här fallet har jag dock svårt att se att de frias - afghanerna utgjorde knappast ett reellt hot mot gärningsmännen med tanke på deras numerära och fysiska underläge. Att afghanerna provocerade fram misshandeln kommer dock med största sannolikhet förmildra domen och det bör såklart utredas om de också gjort sig skyldiga till brott.

Angående häktningen är den väl sjukt rimlig? Vi har och göra med en amerikansk multimiljonär som med säkerhet skulle lämna landet för att fortsätta sin turné.

Jag tycker det här debaklet i någon mån visar världen att vi har ett rättssystem som behandlar alla lika - oavsett vem du är och vilken status du har. Det är väl något positivt, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Den biten amerikanarna inte fattar. Behandla alla lika. Det är ju svårt att greppa för dom. Är man rik så ska man ha fördelar.

Sedan angående häktning så finns inget direkt alternativ. Vi säger att han lovar att återvända till rättegången men hur mycket är det värt. Visst om han skippar att komma hit kommer det bli en internationell arrestorder men om han riskerar ett par år i finkan så är det ju bara för honom att hålla sig i USA och sedan de ytterligare länder där man ger blanka fan i en svensk arrestorder.

Citat:
detta också.

Världen är INTE jämlik. Och vad har Sverige att tjäna på att hålla ASAP Rocky inlåst?
Troligen INGENTING alls. Så släpp nu ut honom.

Att försöka visa världen hur jämlikt Sverige är, det är omöjligt så länge vi har en statschef med åtalsimmunitet.
Jag skulle ALDRIG våga vara i närheten av varken kungen eller ASAP Rocky, just eftersom kungar och världsstjärnor ofta blir särbehandlade av rättsväsendet, och därför tror de att de kan göra lite vad de vill.
Och många vanliga människor tycker ju dessutom att det är jobbigt, när kändisar som de gillar blir gripna, åtalade eller dömda, och de skulle troligen rösta för frigivning av en del kändisar om de fick.

Som sagt, världen är INTE jämlik och det har den typ ALDRIG varit och kommer troligen ALDRIG vara, så det är lika bra att anpassa lagarna efter det officiellt också. Alltså tillåta rättsväsendet att säga tex: "Du kommer från en fin familj, och därför slipper du åtal".

Så återigen, släpp nu ut ASAP Rocky ur häktet. Och fokusera istället på andra viktigare saker, som tex fler poliser på Stockholms gator, och eventuellt utegångsförbud och bilförbud för människor som verkar vara farliga eller utsatta. Så kan sådana här tråkigheter kanske förhindras i framtiden.
Citera
2019-07-12, 05:54
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Jag delar inte din beskrivning av situationen förutom att ASAP Rocky är streetsmart, och även smart på andra sätt och vis. Dessutom vacker att titta på och med ett fint hjärta.
Du måste se till det stora hela i det jag skrev. Det handlade inte om incidenten (vilket vi kommer få reda på mer om senare) utan om hur polis, rättsväsende, media osv agerar helt annorlunda enbart pga vem som är BO.
Varför häktas Rocky när häktning inte ska vara aktuellt såvida inte man misstänks för ett brott som ger minst ett års fängelse? Det har inte heller något med flyktrisk att göra. Se mitt förra inlägg för källhänvisning.
Man har agerat i detta fallet på ett sätt som man i vanliga fall inte gör och enligt lagen inte ska göra.

Din källhänvisning är lawline. Studenter som svarar på frågor. Uppenbarligen tycker HR och HD annorlunda!
Citera
2019-07-12, 08:11
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Afghaner pratar väl inte ens arabiska?

Jo, det var därför jag lade till ett frågetecken. Jag skiter vilket språk de pratar, jag är intresserad av vad de säger till varandra. Är förvånad att detta inte finns någonstans, har kollat runt på reddit, youtube, etc.
Citera
2019-07-12, 09:32
Medlem
Hahaha en halv miljon har skrivit på att han ska släppas, pk sverige svettas för afghanen.
Citera
2019-07-12, 09:40
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Förstår inte jämförelsen med Assange. Det fallet togs upp igen när han greps, men åtalet lades sen snabbt ner. Hade Assange infunnit sig så hade allt gått mycket snabbare. Förövrigt är han dessutom ett bra bevis på vilken flyktrisk utlänningar har.

Sluta upp med att förfalska fakta !. ( se även regel 0:09 )

Assange var inbokad på ett möte i Tyskland 6 mån innan han blev anklagad för våldtäkt av svensk polis, där 2 kvinnor kom in på stationen för att få hjälp med att tvinga Assange att ta ett hiv-test, det var polisen som ansåg att det "kunde vara" våldtäkt då kvinnorna inte var jurister, där sen åklagaren Finne la ner fallet, som sen överklagades. Under denna utredningstid var Assange kvar i Sverige hela 6 veckor och inväntade förhör nr 2 av åklagaren som aldrig skedde, när han sen var tvungen att åka till mötet i Tyskland frågade han om tillstånd och fick detta av åklagare Ny, som sen utfärdade häktning kl 14:15 på Assange samma dag som Assange flög till Tyskland kl 18:05. I praktiken blev alltså Assange utelåst från Sverige av åklagaren, för han fortsatte sen till England och inställde sig där till polis där han satt häktad i 1 vecka, därefter med fotboja i c:a 1 1/2 års tid, innan han gick in på Ecuadors ambassad och begärde asyl då han vid byte av fotboja fick nys om att en utlämning till USA var på g. Hade alltså inte ett skit med "våldtäkten i Sverige att göra. Det är bara stora medie-koncerner som fortsätter att köra denna lögn!

I AsaP Rockys fall är det liknade agerande från åklagarämbetet igen, där dom låser in folk på obestämd tid för div tjafs med folk som inte är mantalsskrivna i Sverige. Sverige är sen långt tidigare just kritiserade för sina häktingstider, men ingenting har gjorts för att förbättra rättssäkerheten. Då det nu juridiskt är klassat som misshandel av "normalgrad" kan vi alltså bortse från rykten startade av Aftonbladet typ glasflaskor, och avföring på väggarna som TMZ gick ut med. Extra intressant är att just avföring också användes mot Assange när han släpades ut från ambassaden, där sen anställda på ambassaden sagt att detta var rena lögner.

Detta pekar klart på att vissa medier går andras ärenden....och att vissa på flashback inte klarar av adekvat källforskning utan bara rapar upp div utsagor.

Sen kom sensation nr 2 i morse, USA:s förra ambassadör skrev till UD samt kungen och ville att regeringen skulle lägga sig i ASAP Rockys ärende, trots att denna ambassadör mycket väl vet om att Svenska Regeringen INTE får lägga sig i ett ordinärt brottsmål. De av er som ringer registratorn kommer att få veta att varken UD eller Kungahuset låter detta brev bli offentligt enligt offentlighetsprincipen, frågan blir då hur Bonnierkoncernen kom över detta "brev"...

Däremot påvisar det nu tydligt att om ambassadören gjorde ett sådant klavertramp, finns det fog att misstänka att han gjorde samma sak i fallet Assange, för då var ambassadören i tjänst här i Sth !
https://www.dn.se/kultur-noje/usas-tidigare-ambassador-uppmanar-regeringen-att-lagga-sig-i-fallet-asap-rocky/
Senast redigerad av absolut-justice 2019-07-12 kl. 10:05.
Citera
2019-07-12, 09:46
Medlem
Hemi57s avatar
Bananrepubliken Sverige förnekar sej aldrig!
Babbarna trakasserade ju hip hop stjärnan! Vägrade lyda!
Klart som faan att de tröttnar!!
Det här är bara sååå djävla patetiskt!
Släpp han omgående!
Det är ett djävla lallande i det här landet.
Citera
2019-07-12, 10:04
Avstängd
Ksenia74s avatar
Svensk lag är till för alla även hiphopstjärnor gör man som han gjorde på filmen så är det misshandel punkt slut . Poliserna gjorde sitt jobb och grep honom efter anmälan sedan är det domstols sak att avgöra om han gjort sig skyldig till brott eller inte och enligt videofilmer är det ju ingen tvekan att det rör sig om misshandel
Citera
2019-07-12, 10:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Bananrepubliken Sverige förnekar sej aldrig!
Babbarna trakasserade ju hip hop stjärnan! Vägrade lyda!
Klart som faan att de tröttnar!!
Det här är bara sååå djävla patetiskt!
Släpp han omgående!
Det är ett djävla lallande i det här landet.
Ja, självklart tröttnar de på idioterna. Då hade de kunnat kontaktat polisen så hade det löst sig. Hur kontaktar man polisen i ett främmande land? Tja, dels var det ju polisbilar på videobilderna så de hade helt sonika kunnat knatat dit, eller så hade han haft en riktig livvakt som givetvis hade vetat hur det går till. Som sista alternativ hade de kunnat bett en svensk göra det åt dem. De är trots allt i ett land där i princip alla talar deras språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in